Flume - Skin (2016)

Australië
Electronic
Label: Future Classic

1. Helix (3:30)
  2. Never Be Like You (3:53)

met Kai

3. Lose It (3:45)

met Vic Mensa

4. Numb & Getting Colder (5:08)

met Kučka

5. Say It (4:22)

met Tove Lo

6. Wall Fuck (3:08)
  7. Pika (1:55)
  8. Smoke & Retribution (4:01)

met Vince Staples en Kučka

9. 3 (3:04)
  10. When Everything Was New (2:27)
  11. You Know (3:22)

15. Free (2:56)
  16. Tiny Cities (3:56)

met Beck

avatar van TheBuszz
Ik had hele hoge verwachtingen na het fantastische debuutalbum en een heerlijk optreden afgelopen zomer in Lissabon. Skin is toch wel wat minder dan al het eerdere werk van Flume.
Waar Flume op zijn eerste plaat een zeer vernieuwend geluid liet horen, lijkt hij ingehaald te zijn door de vele electronica producers in de afgelopen jaren.

"Never be like you" en "Say It" zijn geinige pop nummertjes, maar met al de featurings ligt de nadruk te veel op de vocals en minder op Flume's electronische magie. Ik wil meer nummers zoals "Helix", "Wall Fuck" en "3", maar Flume komt met maar zes solo nummers, waarvan er twee meer interludes zijn.

Ik ben wel zeer positief gestemd over twee van de drie rappers die op het album verschijnen. Vince Staples is een van de hoogtepunten van het album met zijn heerlijke harde maar kwetsbare flows op "Smoke & Redistribution", en Raekwon & Flume ("You Know"), wat een fijne combinatie is dat.

avatar van Jessensei
TheBuszz schreef:

Ik vond net dat Flume op zijn vorige album als dertien in een dozijn klonk. Verknipte R&B-vocals waren in 2012 ook al niet meer vernieuwend imho.

Op 'Skin' is hij evenmin vernieuwend, maar wel des te kleurrijker, gevarieerder, emotioneler en hier en daar ook potiger. Als het op vocaal aangedreven elektronica aankomt, laat hij op dit moment de rest (Disclosure, Rudimental, Sigma, Hudson Mohawke, TOKiMONSTA, Cashmere Cat, Kygo, Snakehips,...) ver achter zich.

Mijn score laat nog een beetje op zich wachten. Eerst nog wat beluisteren.