Big Thief - Masterpiece (2016)

Label: Saddle Creek

10. Animals (2:59)
  11. Randy (3:09)
  12. Parallels (4:23)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Big Thief - Masterpiece - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Masterpiece van de uit Brooklyn afkomstige band Big Thief is inmiddels al een aantal weken uit, maar is echt veel te mooi om over het hoofd te zien.

De band rond gitarist en zangeres Adrianne Lenker en gitarist Buck Meek begint haar debuut met een traditioneel aandoende folksong, maar laat in de tracks die volgen horen dat het vooral kan rocken, al neemt de band op de tweede helft van de plaat ook weer gas terug.

Vanwege de openingstrack krijgt Masterpiece verrassend vaak het label folkrock opgeplakt, maar ik hoor toch vooral eigenzinnige indie-rock, hier en daar afgewisseld door een psychedelisch aandoende folksong.

De muziek van Big Thief valt op door lekker gruizig gitaarwerk en de expressieve vocalen van Adrianne Lenker, die fraai worden ondersteund door Buck Meek. De ritmesectie ondersteunt de gitaren en de zang afwisselend met trage en loodzware klanken of juist met lichtvoetig en subtiel werk.

Met name het gitaarwerk maakt direct veel indruk. Het is soms gruizig, het mag soms ontsporen, maar Masterpiece staat ook vol subtiele en wonderschone gitaarloopjes. Het kleurt prachtig bij de bijzondere stem van Adrianne Lenker, al vraagt dit wel even tijd. De hoge en op het eerste gehoor wat onvaste vocalen wisten mij niet direct te overtuigen, maar uiteindelijk dragen ze stevig bij aan de kracht en intensiteit van de muziek van Big Thief.

Bij beluistering van Masterpiece kwamen bij mij verrassend weinig namen op. De muziek van de band uit Brooklyn kleurt niet heel uitbundig buiten de lijntjes, maar laat zich toch niet heel makkelijk vergelijken met de muziek van anderen.

Vanwege de intensiteit en het bijzondere gitaarspel moet ik af en toe denken aan de muziek van Sharon Von Etten, maar dit is zeker geen vergelijking die de hele tijd op gaat. Namen die pas na meerdere keren horen opkwamen zijn de namen van recent op deze BLOG besproken bands of muzikanten als Summer Flake, Hop Along en Mitski, maar ook in deze gevallen gaat de vergelijking slechts ten dele op.

Toch is Masterpiece geen plaat die tegen de haren instrijkt. De aangename en bij vlagen licht stekelige of juist bedwelmende songs op het debuut van Big Thief verleiden opvallend makkelijk en blijven ook naar meerdere keren horen sprankelen. Een ‘masterpiece’ is misschien net wat teveel eer voor dit prima debuut, maar een plaat die behoort tot de leukere releases van de afgelopen weken is het zeker. Erwin Zijleman

avatar van Cor
Cor
Debuutplaat Masterpiece van Big Thief: een nieuwe gitaarband met glanzende toekomst is geboren. Vertrouwd, maar toch net even anders. Fijne, hechte club muzikanten

avatar van mr.oizo
Dit plaatje ontdekt door het solo album van Adrianne Lenker. Ik kende Big Thief al wel van U.F.O.F en Two Hands. Twee albums die in vergleijking met Masterpiece wat zwaarder zijn. Persoonlijk kan ik de stijl van hun eerste twee albums meer waarderen. Masterpiece doet me erg vaak denken aan albums van bettie Serveert. Zelfde tempowisselingen, soms zelfs nagenoeg zelfde zang. Heerlijke plaat!