Broods - Conscious (2016)

Nieuw-Zeeland
Pop / Electronic
Label: Island

1. Free (3:43)
  2. We Had Everything (3:23)
  3. Are You Home (4:02)
  4. Heartlines (3:17)
  5. Hold the Line (3:33)
  6. Freak of Nature (4:00)

met Tove Lo

7. All of Your Glory (3:02)
  8. Recovery (3:58)
  9. Couldn't Believe (4:04)
  10. Full Blown Love (3:30)
  11. Worth the Fight (4:03)
  12. Bedroom Door (3:36)
  13. Conscious (4:00)
avatar van zlapai
Kijk hier zeer hard naar uit.
Ben alleen een beetje bang dat ze die typische sound van hun eerste lp gaan inruilen voor grote, solide producties. Zou ik jammer vinden.

avatar van stoepkrijt
Waar Broods op hun debuutalbum Evergreen nog zoekende was naar hun eigen sound lijken broer en zus Nott op Conscious hun keuze te hebben gemaakt. Op dit album kiezen ze duidelijk voor ‘echte’ elektropop en dat doet me deugd. Bovendien is Broods volwassener geworden en hebben ze het songschrijven duidelijk beter onder de knie gekregen. Dat betaalt zich hier uit in kwalitatief betere liedjes.

Debuutalbum Evergreen werd gedomineerd door Bridges en Never Gonna Change, hun eerste twee singles. Spannende, originele en ietwat tegendraadse elektropopsongs. De rest van dat album was wat wisselvallig met diverse soorten elektronische popliedjes. Sommige knallend en dansbaar, andere juist ingetogen of ronduit slap. Kortom: niet de elektropop die ik op basis van de twee vooruitgesnelde singles en hun debuut-ep had verwacht en gehoopt.

Op Conscious slaat Broods alsnog de weg in die ik hoopte dat ze twee jaar eerder al zouden inslaan. Dit is elektropop zoals ik het graag hoor: aanstekelijke popsongs, ondersteund door soms venijnige, soms frisse en altijd een tikje alternatieve elektronica. Natuurlijk is er ook ruimte voor af en toe een wat rustiger of ingetogen liedje, maar dat blijft hier gelukkig redelijk beperkt.
Verder valt ook op dat de liedjes op dit tweede album gewoon wat beter zijn dan op het eerste. De nummers zitten wat beter in elkaar en er wordt minder vaak voor de makkelijke weg gekozen, Broods klinkt wat volwassener. De muziek wordt weliswaar nergens echt ingenieus, maar daar zijn andere genres voor. De liedjes zijn beter geworden en dat noem ik pure progressie.

Free is een heerlijke single met een lekkere portie venijn, originele zanglijnen en een paar stevige uithalen van Georgia Nott. Ook Heartlines zit goed in elkaar is wat mij betreft de onvermijdelijke tweede single. Deze twee kunnen aardig opboksen tegen de briljante debuutsingles Bridges en Never Gonna Change.
Couldn’t Believe is een wat simpeler liedje, maar is zo ontzettend pakkend dat ik de vele herhaling absoluut niet storend vind. Van dit soort retecatchy liedjes staan er veel op dit album: We Had Everything, Are You Home, Recovery en Full Blown Love bijvoorbeeld.
De enige mispeer is in mijn ogen – afgezien van het wat saaie Worth the Fight en Bedroom Wall, is 48 minuten dan toch wat te lang? – het zeurderige Freak of Nature, samen met Tove Lo. Gelukkig wordt dit nummer gevolgd door All of Your Glory, een prachtige ballad waarin Georgia zich van haar subtiele, gevoelige kant kan laten horen.

Iemand die geen fan is van het genre of die de band Broods niet of nauwelijks kent zal op het eerste gehoor niet veel verschil merken tussen albums 1 en 2. Ik hoor echter progressie. Broods zet hier de eerste stappen richting een ‘eigen’ geluid en heeft vooruitgang geboekt als liedjesschrijvers. Conscious is een consistent album, niet allen qua samenhang, maar zeker ook qua kwaliteit.
Na de release van het debuut beloofde ik dat ik de band zou blijven volgen. Daar blijf ik bij.