Psychic Ills - Inner Journey Out (2016)

Label: Sacred Bones

1. Back to You (3:59)
  2. Another Change (5:21)
  3. I Don't Mind (4:40)
  4. Mixed Up Mind (3:40)
  5. All Alone (3:34)
  6. New Mantra (2:04)
  7. Coca-Cola Blues (7:11)
  8. Baby (4:15)
  9. Music in My Head (3:27)
  10. No Worry (3:35)
  11. Hazel Green (5:49)
  12. Confusion (I'm Alright) (3:16)
  13. Ra Wah Wah (9:12)
  14. Fade Me Out (3:54)
avatar van philtuper
Psychic Ills op Spiritualized tour...

philtuper schreef:
Psychic Ills op Spiritualized tour...

Ik vond het erg mooi live op BKS, en idd Spiritualized / Spaceman 3 achtig

avatar van philtuper
[user]DjFrankie[/user ] Ja, bijna tergend zo lazy als dat klonk. Maar wel erg lekker hoor. Muzikaal potje valium! Ben trouwens wel echt fan van het vorige album. Meer tot nu toe als van deze.

avatar van philtuper
DjFrankie Edit: Hij groeit en groeit!

avatar van philtuper
Inmiddels heb ik al besloten dat deze plaat eindlijstjesmateriaal gaat worden. Blijf deze maar opzetten. Zo'n lekkere sluimermuziek!

avatar van philtuper
Zijn er écht niet meer mensen die dit plaatje weten te waarderen? Zonde hoor want het is een heerlijk album als je het mij vraagt.

Net ontdekt (philtuper) en het is inderdaad een heerlijke plaat. Op mijn wishlist gezet dus en wel degelijk eindlijstjesmateriaal. 'Inner Journey Out' doet mij hier en daar denken aan de laatste Ultimate Painting plaat, zeker qua tempo en songstructuren. Zeer positief.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Psychic Ills - Inner Journey Out - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ik was eigenlijk naar een hele andere band op zoek, maar de zoekresultaten van Spotify zijn soms onnavolgbaar. Uit nieuwsgierigheid heb ik de door Spotify aangereikte plaat van Psychic Ills toch maar even aangeklikt en sindsdien ben ik behoorlijk in de ban van de muziek van de band uit New York.

De naam Psychic Ills klinkt mij op een of andere manier bekend in de oren, maar ik geloof niet dat ik de vorige vier platen van de band heb beluisterd.

Het eerder dit jaar verschenen Inner Journey Out is de vijfde plaat van de band rond Tom Gluibizzi en Tres Warren en ik vind het een hele mooie.

Psychic Ills doet op haar vijfde plaat bij eerste beluistering meer dan eens denken aan Mazzy Star, maar het is wel Mazzy Star met een zanger en het is Mazzy Star met veel meer invloeden uit de psychedelica en vooral ook de Amerikaanse rootsmuziek.

Het muziek waarin de stem van Hope Sandoval ieder moment kan opduiken en dan is het even schrikken als in de derde track niemand minder dan Hope Sandoval opduikt. De bijdrage van de zangeres van Mazzy Star blijft beperkt tot één track, maar smaakt naar meer.

De muziek van Psychic Ills heeft het dromerige van de muziek van Mazzy Star, maar bereikt een bezwerend effect met andere wapens. Zanger Tress Warren heeft natuurlijk niet de zwoele stem die bij Mazzy Star zo bepalend is, maar zingt heerlijk loom. Het past prachtig bij de al even lome klanken op Inner Journey Out.

Het zijn klanken waarin de gitaren prachtige lijntjes mogen tekenen, maar het warm klinkende orgel en de altijd prachtige pedal steel zijn in het geluid van Psychic Ills minstens even belangrijk.

De band uit New York neemt de tijd voor haar muziek en schotelt de luisteraar op Inner Journey Out maar liefst 14 songs en ruim een uur muziek voor. Da klinkt als een hele lange zit, maar de muziek van Psychic Ills wint aan kracht wanneer je je volledig mee kunt laten voeren op de melodieuze klanken en alle gevoel voor tijd even verliest. Inner Journey Out krijgt vervolgens een bezwerende uitwerking, waarna de op het eerste gehoor misschien wat monotone songs opeens de mooiste kleuren op het netvlies toveren.

Zeker wanneer je de plaat wat vaker hebt gehoord verdwijnt de op het eerste gehoor zo nadrukkelijk opdoemende vergelijking met Mazzy Star wat meer naar de achtergrond en heb ik vooral associaties met het briljante Ladies And Gentlemen We Are Floating In Space van de Britse band Spiritualized. Inner Journey Out is een heerlijke plaat om bij weg te dromen en iedere keer dat je wegdroomt bij de muziek van de band uit New York wint de plaat aan kracht.

Ik heb in het verleden vaak gemopperd op de zoekmachine van Spotify, maar nu de streaming dienst me in de laatste weken van 2016 zomaar een jaarlijstjesplaat in de schoot heeft geworpen, zal ik er nooit meer over klagen. De vijfde van Psychic Ills heeft maar weinig aandacht gekregen dit jaar, maar luister één keer en je bent verkocht. Meesterwerk! Erwin Zijleman

avatar van DjFrankie
Zag je op BKS in een halve stage 5, en ook zonder Mazzy Star wisten ze te overtuigen.
Inderdaad zijn Spiritualized en de latere Spaceman 3 referenties die hier tegenaan schuren.
Erg sfeervol.

avatar van jurado
Muzikaal zeker erg goed te pruimen, na twee/drie tracks ben ik de vocalen van Tom al zat.
Op één of andere manier krijg ik de kriebels van zijn geluid.

avatar van philtuper
Zou toch ff doorzetten jurado. Tis d'r eentje die naarmate je 'm vaker afspeelt onder je huid kruipt. In eerste instantie vond ik voorganger One Track Mind veel beter, maar inmiddels ben ik daar helemaal van terug! De zang schuurt inderdaad vaak tegen het 'naggy' aan maar uiteindelijk wint die zalige lappendeken die het gitaargeluid is het. Heerlijk en verslavend album als je het mij vraagt!

Ook in mijn top 10 van 2016 philtuper

Nice! DjFrankie ???

avatar van popstranger
Verslavende plaat. Een heerlijke trip met aanstekelijke gitaren. Fuzzy gitaren met verveeld gezongen zang maar met genoeg sterke songs om er een bijna perfecte topalbum mee af te leveren. Alleen tegen het einde zakt het een klein beetje in maar dan is wat mij betreft de buit al binnen...

avatar van philtuper
Wat een klotenieuws weer. Frontman Tres Warren overleden op 41-jarige leeftijd. kan er ook nog wel bij in deze klotetijd. Volde de band de laatste jaren met grote interesse. Een paar jaar geleden gaven ze een een door valium doordrenkte performance op Best Kept. Snif.... #RIPTresWarren

philtuper schreef:
Wat een klotenieuws weer. Frontman Tres Warren overleden op 41-jarige leeftijd. kan er ook nog wel bij in deze klotetijd. Volgde de band de laatste jaren met grote interesse. Een paar jaar geleden gaven ze een een door valium doordrenkte performance op Best Kept. Snif.... #RIPTresWarren

Ow wauw dat is heftig Bart. R.I.P Tres Warren

avatar van philtuper
Ja, ik kwam jou toen nog tegen hè, op die mooie zomerse dag, net na dat optreden. Toch, DjFrankie?

philtuper schreef:

Jazeker. Zal dit jaar helaas niet zo zijn vrees ik.

DjFrankie schreef:

Jazeker. Zal dit jaar helaas niet zo zijn vrees ik.

Nee, dat vrees ik ook. Een vreselijke tijd waarvan ik hoop dat we deze goed doorkomen én af kunnen sluiten. Daar zal iedereen zijn steentje aan moeten bijdragen.