Kandace Springs - Soul Eyes (2016)

Soul / Jazz
Label: Blue Note

1. Talk to Me (3:50)
  2. Soul Eyes (3:22)

met Terence Blanchard

3. Place to Hide (3:44)
  4. Thought It Would Be Easier (3:38)
  5. Novocaine Heart (4:43)
  6. Neither Old nor Young (3:07)
  7. Too Good to Last (5:01)

met Terence Blanchard

8. Fall Guy (3:46)
  9. The World Is a Ghetto (4:25)
  10. Leavin' (4:02)
  11. Rain Falling (3:06)
avatar van Reijersen
Kandace Springs is een redelijk nieuwe naam. Toch is dit niet het eerste wat deze mooie dame uit brengt. In 2014 werden we al eens verwent met een mooie EP. Maar wat vooral opvalt in het verhaal richting deze plaat is het feit dat deze dame onder de vleugels kwam van de inmiddels overleden Prince. Daarbij werd ze dus ook nog eens getekend door Blue Note en de ingrediënten voor een kwalitatief sterke plaat lijken klaar te liggen om tot een lekker gerecht bereidt te worden. Is dat ook gelukt?

Opener Talk to Me laat meteen horen wat we eigenlijk het hele album mogen verwachten. De instrumentatie is licht en jazzy, de stem jazzy en soulvol. Ontspannen muziek. Een soort vrouwelijke José James Light. Het is trouwens een mooi en rustig nummer waarin de subtiele stem met voldoende warmte op valt. De vibe is fijn jazzy.
De daaropvolgende titeltrack is misschien nog wel een slag meer jazzy. Er zijn lange noten in de zang en stem hangt lekker in het nummer. De romantische sferen worden opgenoemd. Sferen die blijven bestaan op Place to Hide. Wederom een mooi nummer, al wel redelijk zoet zonder te irriteren. Vooral mooi gezongen. Kandace kan vocaal mooi doseren.
Thought it Would Be Easier is, zoals de titel aangeeft, een easy song. Lekker ontspannen sfeertje en idem dito ritme. Anders is dan het vrolijke en meer frivole Novocaine Heart. De flexibiliteit in Kandace’s stem is hier goed te horen. Haar stem weeft zich als het ware door het nummer.
Neither Old Nor Young is een meer uitgesmeerd nummer. Traag, maar niet vervelend. Net zo min het uiterst ontspannen Too Good To Last vervelend te noemen is. Een lekker nummer om bij tot rust te komen. Het wordt daarna nog wat dramatischer en dikker aangezet op Fall Guy. Vooral in het refrein van dit nummer is dat terug te horen. Helemaal niet vervelend trouwens.
We horen een cover van War met The World is a Ghetto. Het nummer is ver-jazz-t, maar blijft wel herkenbaar. Niet direct een cover die heel veel toevoegt. Dat lijkt wel het enige minpuntje te zijn van deze prima plaat. Ook het rustige Leavin’ is een mooi nummer en datzelfde valt te vertellen over het subtiele Rain Falling. Een nummer dat geheel in de lijn ligt van de rest van het album.

(bron: Opus de Soul)

avatar van Mssr Renard
Ik hoor nu 'Talk To Me' op een Blue Note-sampler, en wat heeft Kandace een fijne stem zeg.