Okkervil River - Away (2016)

Label: ATO

1. Okkervil River R.I.P. (6:41)
  2. Call Yourself Renee (7:07)
  3. The Industry (4:31)
  4. Come Indiana Through the Smoke (4:45)
  5. Judy on a Street (7:16)
  6. She Would Look for Me (7:03)
  7. Mary on a Wave (5:11)
  8. Frontman in Heaven (7:44)
  9. Days Spent Floating (In the Half Between) (6:54)
avatar van Ducoz
Ik ben benieuwd, mooie hoes!
Maar hoe kan deze zijn geplaatst/geaccepteerd zonder toegevoegde tracklist?

avatar van Lennonlover
Hier was ik al een tijdje op aan het wachten. Tot de verlossing vandaag binnenkwam: eerste nummer is te beluisteren! En het is onmiskenbaar OV.
Okkervil River - okkervilriver.com

Weer eentje om naar uit te kijken!

avatar van VladTheImpaler
Wat is Okkervil River R.I.P. een prachtig nummer

avatar van Norrage
Wow, wat een prachtige plaat..... Kan een 4.5je worden hoor. Eindelijk weer een emotionele plaat, na een relatief vrolijke OR plaat, en een wat matige.

avatar van Norrage
Vooral dankzij Okkervil River RIP een 4.5je hoor.

avatar van Ducoz
De opener was een weggevertje. Okkervil River bestaat niet meer. De naam is nu enkel een omhulsel waaronder WIll Sheff nu in zijn eentje opereert. De begeleiding bestaat uit sessiemuzikanten die hun oorsprong vinden in de jazz, folk en klassieke muziek. Een gewaagde stap, maar wellicht een juiste. Zeker omdat het zo radicaal is.

Terwijl Okkervil River steeds meer weg dreef van wat het ooit was en afstevende op de afgrond neemt Will net op tijd de touwtjes in handen en keert als solo muzikant terug en weet toch de essentie van wat Okkervil River was te pakken, hij was dan ook het hart en de ziel. Heb hem nu eenmaal volledig gehoord, maar ik ga hem gauw grondig beluisteren.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Okkervil River - Away - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Buiten is het misschien nog volop zomer, maar de muzikale herfst lijkt inmiddels toch echt begonnen. Op de vorige week verschenen platen domineren de donkere wolken en krijgt de zon nauwelijks kans. Het is ook het geval op de nieuwe plaat van Okkervil River, Away.

Okkervil River voorman Will Sheff zag ook de afgelopen jaren weer meerdere leden van zijn in 1998 in Austin, Texas, geformeerde band vertrekken en werd bovendien geconfronteerd met het overlijden van zijn grootvader, die hij rekende tot zijn persoonlijke helden.

Away is een eerbetoon aan de grootvader van Will Sheff en werd in New York opgenomen met flink wat sessiemuzikanten. Of Okkervil River nog bestaat is dan ook de vraag, al lijkt de openingstrack Okkervil River R.I.P. het antwoord al te geven. Away is dan ook meer een soloplaat van Will Sheff dan een Okkervil River plaat, maar het is wel een hele mooie plaat geworden.

Okkervil River kon in het verleden nog wel eens stevig rocken, maar Will Sheff kiest op Away voor een redelijk ingetogen en opvallend stemmig geluid, waarin de fraaie blazers en strijkers van het ensemble yMusic meer dan eens aanzwellen en zorgen voor een bijzonder geluid dat meer roots georiënteerd is dan rock georiënteerd.

Away is waarschijnlijk de meest persoonlijke plaat die Will Sheff tot dusver heeft gemaakt en dat heeft flink wat invloed op zijn muziek. De teksten zijn meer dan in het verleden de moeite van het bestuderen waard en ook in vocaal opzicht graaft Will Sheff dieper dan voorheen, wat zijn songs voorziet van urgentie.

Ook de keuze voor sessiemuzikanten uit de New Yorkse jazz en avant-garde scene pakt verrassend goed uit. De instrumentatie op Away is verrassend veelzijdig en zit vol fraaie accenten, die prachtig kleuren bij de invloeden uit de rootsmuziek die nog altijd belangrijk zijn in het geluid van Okkervil River. Dat alles in een paar takes op de band stond is dan ook nauwelijks te geloven en in ieder geval niet hoorbaar.

Verder bijgestaan door Marissa Nadler en Jonathan Meiburg (die deel uit maakte van Okkervil River tot hij koos voor zijn eigen band Shearwater) maakt Will Sheff indruk met songs die dieper raken dan bij Okkervil River gebruikelijk is. Away staat vol met songs die lekker in het gehoor liggen, maar ook overlopen van emotie. De prachtige instrumentatie zorgt er voor dat er in de songs volop te ontdekken valt, waardoor Away voorlopig alleen maar blijft groeien.

Away zou best wel eens de zwanenzang van Okkervil River kunnen zijn, maar ook zonder zijn band valt er van Will Sheff heel veel moois te verwachten. Erwin Zijleman

avatar van Sunderland
Wtf? Koop ik gisteravond na het concert dit album met als 10e nummer Away, staat deze er niet op?! Ondanks dat het ook op de cd zelf geprint staat.

Heb ik niet eerder meegemaakt!

Nu snap ik waarom het maar een tientje kostte.

avatar van Arrie
Sunderland schreef:

Heb ik niet eerder meegemaakt!

Nu snap ik waarom het maar een tientje kostte.

Bestaat dat nummer dan überhaupt? Ik kan er nergens iets over terugvinden.

avatar van Sunderland
Arrie schreef:
Bestaat dat nummer dan überhaupt? Ik kan er nergens iets over terugvinden.
Ik ook niet, lastig als het album ook zo heet. Maar er staat toch echt op de achterzijde als laatste in de tracklist en op het cdtje zelf staat het tracknummer 10. ervoor. En op discogs staat de betreffende versie.

avatar van Julian McArthur
Op vinyl staat Away er wel op, op de b-kant van de tweede lp. Maar je mist niks. Het is gewoon een natuuropname... regen, fluitende vogeltjes, krekeltjes,... wel geinig maar voegt verder niks toe