UFO - Let It Roll (2010)

Label: Music Melon

1. Natural Thing (4:26)
  2. Mother Mary (4:10)
  3. Let It Roll (4:54)
  4. Out in the Streets (5:15)
  5. This Kids (4:46)
  6. Only You Can Rock Me (4:25)
  7. Love to Love (7:45)
  8. Hot 'N' Ready (4:28)
  9. Too Hot to Handle (4:29)
  10. Lights Out (5:39)
  11. Doctor Doctor (5:28)
  12. Rock Bottom (11:24)
  13. Shoot Shoot (3:55)
  14. C'mon Everybody (6:29)
  15. Mother Mary (3:54)
  16. Let It Roll (4:54)
  17. This Kids (4:20)
  18. Out in the Streets (5:41)
  19. Venus (4:43)
  20. Pushed to the Limit (4:03)
  21. Love to Love (7:20)
  22. Only You Can Rock Me (4:17)
  23. Too Hot to Handle (4:14)
  24. Lights Out (5:43)
  25. Doctor Doctor (4:56)
  26. Rock Bottom (10:50)
  27. Shoot Shoot (3:49)
  28. C'mon Everybody (6:12)
  29. Electric Phase (3:02)
  30. Hot 'N' Ready (4:03)
  31. Pack It Up and Go (3:21)
  32. Cherry (4:14)
  33. Out in the Streets (5:43)
  34. Let It Roll (5:03)
  35. Too Hot to Handle (5:18)
  36. Love to Love (7:59)
  37. Doctor Doctor (5:43)
  38. Only You Can Rock Me (4:48)
  39. Lights Out (5:40)
  40. Rock Bottom (11:34)
  41. Natural Thing (4:25)
  42. Mother Mary (3:41)
  43. Let It Roll (4:35)
  44. Out in the Streets (5:14)
  45. This Kids (4:50)
  46. Only You Can Rock Me (4:31)
  47. Open & Willing (2:02)
  48. Positive Forward (3:38)
  49. Hot 'N' Ready (3:45)
  50. Too Hot to Handle (4:27)
  51. Love to Love (7:30)
  52. Lights Out (5:20)
  53. Doctor Doctor (7:01)
  54. Rock Bottom (9:55)
  55. Shoot Shoot (3:56)
avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Ik heb deze toevoeging maar gedaan na onderzoek naar de herkomst hiervan want hoe officieel is dit? Heeft deze box met vier cd's bestaansrecht op MusicMeter waar men – in mijn ogen terecht – een overvloed aan officieuze of dubieuze live uitgaves wil inperken? Is Music Melon wel een legitiem label? Misschien verdwijnt deze box hier ooit weer, we zien wel.

Dit is UFO in de klassieke én gouden line-up: Mogg, Way, Parker, Raymond en Michael Schenker (en eenmaal Paul Chapman). Vier cd's zijn dit dus met telkens één optreden van UFO waarvan alle info op Discogs staat: UFO (5) - Let It Roll (CD) at Discogs . Een aantal nummers zullen hier een aantal keren op staan, ahum, logisch gezien het aantal klassiekers in hun catalogus.

Nummers één tot en met veertien hier op de tracklist vormen het optreden in Nakano Sun Plaza, Tokyo, Japan, 1995 met een speelduur van 77 minuten. Iemand op Discogs meldt dat de opnames een jaar ouder zijn. Dat zou kunnen want er staat geen enkel nummer op van het album Walk on Water uit 1995. Deze setlist is een opsomming van de grootste klassiekers van UFO in een omgeving waar ik nauwelijks het publiek hoor, wel een uitmuntende Schenker en een Phil Mogg die wel degelijk communiceert met het publiek, maar ik hoor een heel stille reactie in de mix. Het ontbreekt een beetje aan sfeer om het plaatje af te maken want UFO is op dreef.

Het tweede optreden (nrs. 15 tot en met 28) heeft als ondertitel “Live at The Edge, Palo Alto, 1995” en bevat grotendeels dezelfde setlist met twee wijzigingen, Venus en Pushed to the Limit van het album Walk on Water vervangen probleemloos twee oudjes. Hier krijgen we 74 minuten voorgeschoteld. Opnieuw is dit een sprankelend optreden, de band beschikt eenmaal over veel podiumervaring en je hoort hier tenminste een publiek. Al klinkt zanger Phill Mogg hier en daar een beetje minder en kunnen de keyboards soms de gitaar overheersen. En net zoals bij het vorige optreden in Tokyo vind ik slotnummer C'Mon Everybody als een kleine anticlimax overkomen.

CD nummer drie (nrs. 29 tot en met 40) krijgt volgende ondertitel mee: “Live in Midland, Texas, USA, 21.03.1979”, een optreden van 66 minuten. Dit is echter zonder Michael Schenker die het op 29 oktober 1978 bij UFO afbolt, waardoor zijn sporadische vervanger Paul “Tonka” Chapman vaste leadgitarist wordt. De promotie voor Strangers in the Night moet doorgaan. Opnames hiervan zijn op MusicMeter reeds bekend onder de naam Live in Texas (1994). Ik heb veel respect voor Paul Chapman, het zijn grote schoenen die hij moet vullen maar zijn hart zit op de juiste plaats. Zonder Michael Schenker is dit een stapje achteruit maar de setlist bevat toch Electric Phase, Pack It Up and Go en Cherry.

De vierde en laatste schijf bevat een optreden in Frankfurt in 1993, hier betekent dit de nummers 41 tot en met 55 en met 74 minuten op de klok. Opnieuw is dit met Michael Schenker, ik ga zelfs meer zeggen, volgens mij is dit het eerste optreden na de reünie. Ik ken deze opnames al een tijdje onder de naam Frankfurt Special 1993. Juiste datum van dit optreden is 16 december 1993 en in de klassieke gouden line-up zoals vermeld in mijn inleiding. Hierop staan met Open & Willing en Positive Forward tevens twee nummers van het instrumentale soloalbum Thank You (1993) van Michael Schenker. De rest van de setlist is één groot feest aan klassiekers met de vierde versie van Michael's meesterlijke Rock Bottom.

Hoe “essentieel” is deze box? Beste mensen, niets is essentieel in het leven behalve je gezondheid maar dit is interessant genoeg om eens te beluisteren: ik zou dit eerder een vijf sterren bootleg noemen waarvan de balans niet altijd even goed zit maar dit is wel puur live. Belangrijker vind ik persoonlijk het fonkelende doch opgepoetste livealbum Strangers in the Night uit 1979 en de heel mooie box On Air uit 2013.