Maxwell - blackSUMMERS'night (2016)

Soul / R&B
Label: Columbia

1. All the Ways Love Can Feel (5:21)
  2. The Fall (4:11)
  3. III (4:47)
  4. Lake by the Ocean (3:59)
  5. Fingers Crossed (4:38)
  6. Hostage (3:55)
  11. Listen Hear (3:38)
  12. Night (0:23)
avatar van Reijersen
Het zou ook eens niet lang wachten zijn met Maxwell
1990x vind ik een erg fijn nummer. Beter ook dan de eerste single Lake by the Ocean.

Reijersen schreef:
Het zou ook eens niet lang wachten zijn met Maxwell

Vind je? Ik vind beide nummers niet zo bijzonder en weinig vernieuwend. Dat hoeft opzich niet, maar op 1990x heeft Maxwell zijn wat zeikerige manier van zingen weer terug, terwijl hij met z'n laatste plaat juist een wat 'ruwere' sound liet horen. Jammer, al ben ik toch nog wel benieuwd naar het nieuwe album.

Eerlijk is eerlijk: 1990x deed me niet zo veel en ik was een beetje bang dat dit album wel eens een teleurstelling zou gaan worden, maar dat valt reuze mee.

blackSUMMERS'night is een uitstekend vervolg op BLACKsummer'snight. Genoeg heerlijke tracks met eigentijdse soul.

avatar van vinylbeleving
Er zijn al meerdere nummers te beluisteren op spotify, en over 20 minuten moet het nieuwe Maxwell album in zijn geheel te streamen zijn. 1990x, Lake by the Ocean en vooral Gods doen me vooralsnog weinig. Waarbij ik moet zeggen dat ik Gods eigenlijk onvoldoende vind voor Maxwell's kunnen. Maar dat is allemaal al weer vergeven als ik de blazersectie tegen het einde van Fingers Crossed hoor, fenomenaal goed. Ook Hostage vind ik goed, nog maar even wachten dan tot ie in zijn geheel uit komt.

vinylbeleving schreef:
nog maar even wachten dan tot ie in zijn geheel uit komt.

En als je echt goed je best doet is het al in z'n geheel te beluisteren op andere wijze

Fijne plaat.

aERodynamIC schreef:

Fijne plaat.

Inmiddels staat ie hier ook op repeat

avatar van Scurio
Erg fijn album weer! Het heeft even geduurd maar nu is deel 2 van deze trilogie er eindelijk. Laten we hopen dat het slotdeel geen jaren op zich laat wachten. Hoewel ik deel 1 toch wel iets beter vind, is BlackSUMMER'snight een prima opvolger. Bij het uitbrengen van deel 1 vertelde Maxwell dat hij de volledige trilogie al had opgenomen, ik ben daarom wel benieuwd of hij nog aan de songs/tracklist gesleuteld heeft? In ieder geval ben ik blij dat hij weer terug is! Live is hij ook geweldig, zijn show aan het begin van zijn carriere in Paradiso, waarbij hij een geel maatpak droeg (dat soort gekke details blijft je ook gewoon bij:)) was fenomenaal!

Scurio schreef:
Live is hij ook geweldig

Is er al bekend of hij terugkomt naar Nederland?

avatar van dj24
Maxwell is een genre op zichzelf. Enerzijds klinkt het allemaal vertrouwd, maar als je goed luistert hoor je ook weer nieuwe elementen. Als geheel vond ik BLACK sterker, maar SUMMERS doet toch nauwelijks daarvoor onder. Zijn stem is in de loop der jaren veranderd, maar het lijkt alsof hij me nog maar raakt dan twintig jaar geleden. Oké, ik geef het toe, ik heb een enorm zwak voor alles aan deze artiest. De muziek, zijn stem, the looks. En dat hij de tijd neemt voor zijn albums siert hem eigenlijk alleen maar. Aan alles hoor je dat hij niet de doorsnee R'n'B-artiest is. Dat begon natuurlijk al twintig jaar geleden met weergaloze covers van Kate Bush en Nine Inch Nails (!). De nieuwe muziek heeft ook weer heel veel lagen. Het is kortom genieten. En wat Paradiso betreft. Wat een concert was dat ! Buiten was het stormachtig en regende het, maar binnen hing er een broeierige sfeer. Hoe graag zou ik dat nog eens helemaal terug willen luisteren. Met name eerdergenoemde This Woman's Work en Closer (in mijn herinnering duurde die uitvoering wel 20 minuten). Zoals het er naar uitziet kunnen we Maxwell ergens eind oktober, begin november verwachten voor een concert in Nederland. Erg benieuwd waar. Zal helaas geen Paradiso zijn. Weer HMH? Het is te hopen dat het intiem blijft. Carré zou mooi zijn! Zal nog lastig worden om dan een kaartje te bemachtigen. Tjonge, wat ben ik blij dat-ie er eindelijk is: de nieuwe Maxwell!

avatar van Reijersen
Laat ik deze recensie beginnen met te zeggen dat Maxwell één van die artiesten is die weinig fout kan doen bij mij. Dat is al zo sinds ik hem leerde kennen via Urban Hang Suite, zijn geweldige debuutalbum.
Maxwell behoort ook bij dat groepje nu-soulartiesten die graag wat tijd besteden aan het uitbrengen van nieuwe muziek. Hij past dan zeker makkelijk in het rijtje van Erykah Badu, D’Angelo en India.Arie. Het was alweer 2009 dat zijn vorige plaat uit kwam. Dat was nummer één in een aangekondigde trilogie. Na BLACK is er dus nu SUMMERS’. Ik heb zelf het idee dat de sfeer van het album ook aangepast is op de titel. Dat het thematisch is. Voor mijn gevoel was BLACK qua feeling wat rauwer en de eerder uitgebrachte nummers van SUMMERS’ lijken wat broeieriger te zijn. Past natuurlijk perfect bij de zomer. De vraag is dan wellicht ook meteen al hoe broeierig NIGHT nog gaat worden. Voordat we dat weten zijn we vast en zeker weer wat jaren verder, daarom focus ik mij nu graag eerst op dit album.

Het album opent met het muzikaal volle All the Ways Love Can Feel. De drums dreunen in dit nummer lekker door. Het tempo geen moment aflatend. Voeg daar de mooie blazers aan toe die het nummer een vollere sound meegeven en het zit productioneel in orde. Zoals wel vaker bedient Maxwell zich van een combinatie van borst- en kopstem. Zijn stem heeft niks aan kwaliteit ingeboet. Een fijne opener die gevolgd wordt door The Fall. Nummer heeft een vrolijke sound en Maxwell gebruikt zijn vocale capaciteiten optimaal in dit nummer. De ene keer wat harder dan de andere keer, maar altijd fijn in muziek hangend en passend bij de productie.
Het daaropvolgende en toepasselijk getitelde III heeft een leuke funky swing in zich. Dergelijke blazers doen het ook nooit verkeerd bij mij. Maxwell brengt daarbij in zijn zang een extra randje met zich mee. Het is een nummer waar ik in eerste instantie wat aan moest wennen, maar die gaandeweg ontwikkeld is tot één van mijn favorieten. Vooral door de samenhang van zang en aanstekelijke productie.
Het vierde nummer van het album is de superfijne eerste single Lake by the Ocean. Toen het nummer net gereleased was, was ik niet direct positief. Maar het weet mij steeds meer en meer te pakken. Dat komt mede door het zeer aanstekelijke refrein dat gegarandeerd na beluistering nog de hele dag in mijn hoofd zit. Een schot in de roos.
Fingers Crossed is al net zo’n schot in de roos, mede door de funky productie. Lekker directe drums, mooie zanglijnen en het heeft iets fijns herkenbaars. Herkenbaar zonder dat dit er te dik bovenop ligt. Daardoor voelt het aan als een vertrouwt nummer.
De meer romantische kant van Maxwell kan natuurlijk ook niet ontbreken op een album van deze zanger. Dat horen we via Hostage. Daar zit de romantiek vooral in de sfeer. Een herkenbaar Maxwell nummer. Misschien niet opvallend an sich, maar wel gewoon heel sterk in elkaar gezet. Daarmee doet dit nummer duidelijk geen afbreuk aan deze tot nog toe sterke plaat.
Deze meer rustige sfeer wordt doorgezet op de tweede single 1990x. Dit nummer weet mij vooral vocaal aardig in te pakken. Alle facetten van zijn stem worden hier uitgebuit. Alle registers worden aangesproken. Dit allemaal zonder teniet te doen aan de sfeer van het nummer. Een zeer geslaagd nummer.
Met Gods horen we het derde nummer dat al eerder uit is gebracht voordat het album uit kwam. Een nummer geheel in stijl met de muziek van Maxwell: mooie zanglijnen, goed gebruik van de stem en een productie die hier naadloos op aansluit. Ingrediënten waarvan het altijd wel genieten is.
Het meer kaal opgezette Lost is vooral een nummer dat vocaal erg fijn is. Door de kale productie komt het ook wel wat rauwer over. Misschien maakt Maxwell verder zijn noten soms wel iets te lang, maar naar mijn gevoel draagt dat ook alleen maar bij aan de intensiteit die het nummer met zich mee zeult, want zo voelt dat.
Dan is het zwoele, meer R&B-ish Of All Kind wel anders. Het is wel even omschakelen qua sfeer tussen deze nummers. Aan de ene kant goed dat er afwisseling is, aan de andere kant had dan toch deze nummers wellicht niet na elkaar op de plaat gezet. Hoe genietbaar Of All Kind ook is.
Dan klopt de overgang naar über-ballad Listen Hear een stuk beter. Een ballad is vaak maar een ballad, maar als ene Maxwell zich over dit soort nummer ontfermt dan krijgt het net dat beetje extra. Dat is ook precies één van de redenen dat ik, zoals bovenaan vermeld, heel weinig tegen heb op Maxwell. Dit is tevens wel het laatste nummer zo’n beetje. Er is nog een track die Night heet, maar dat zal dan toch meer een voorbode zijn op dat derde deel in de trilogie.

Hoeveel jaar we ook nog op NIGHT moeten wachten in deze trilogie, het is duidelijk dat we wel weer even vooruit kunnen qua muziek van Maxwell. Dit album is afwisselender dan BLACK, heeft minder een algehele sfeer zoals die plaat dat wel heeft. Daarom vind ik deze ook wel iets minder dan die vorige plaat. Maar iets minder betekent bij een artiest als Maxwell dat je met blackSUMMERS’night nog steeds naar een steengoede plaat aan het luisteren bent.

(bron: Opus de Soul)

avatar van Kos
Kos
Begint wel goed maar zo´n nummer als Of All Kind is dan wel weer enorm ruk.

avatar van vinylbeleving
Potverdikkeme Maxwell, ik heb nog zo m'n best gedaan, je plaat telkens opnieuw geluisterd. Het me haast hardhandig door mn strot geduwd. Maar hij grijpt me niet zo bij de lurven als ik gehoopt had. Begrijp me niet verkeerd; het wat rauwere randje op je stem vind ik alleen maar mooi, van mij hoef je niet zo zwijmel zoals zo velen dat van je vragen. Ik begrijp het heus, je bent ouder geworden, zoekt naar een nieuw geluid, experimenteert. Helaas gaat dat op je nieuwe album te vaak ten koste van je liedjes. Want komaan, moest dat uitgekauwde blues walsje op Lost, een slap liedje ( met een nog slapper refrein) op Gods, of de flauwe spiritual feeling met het kitcherige gitaartje op Listen Here nu echt? Ik heb het dan nog niet eens over Of All Kind gehad, volgens mij een van je slechtste nummers ooit.
Jammer, maargoed misschien zijn we uit elkaar gegroeid. Toch heb ik je nog steeds hoog zitten. Misschien tot over 7 jaar dan maar?

avatar van harencoor
Nu soul van het fijnste soort.

avatar van Poles Apart
Benieuwd wanneer het derde en laatste deel van de trilogie uit gaat komen. Drie jaar geleden al aangekondigd, maar nog altijd niet uitgebracht: "NIGHT".

Er zat 7 jaar tussen "BLACKsummers'night" en "blackSUMMERS'night". Hopelijk zien we "blacksummers'NIGHT" voor 2023 verschijnen.

avatar van Poles Apart
Maxwell heeft bij BMG getekend en de opvolger "blacksummers'NIGHT" zou dan eindelijk later dit jaar moeten uitkomen, als zijnde z'n eerste release op BMG.