Richard Thompson - Henry the Human Fly (1972)

Rock / Folk
Label: Warner Bros.

1. Roll over Vaughn Williams (4:14)
  2. Nobody's Wedding (3:16)
  3. The Poor Ditching Boy (3:05)
  4. Shaky Nancy (3:30)
  5. Two Angel's Took My Racehorse Away (4:01)
  6. Wheely Down (3:04)
  7. The New St. George (2:09)
  8. Painted Ladies (3:34)
  9. Cold Feet (2:31)
  10. Mary and Joseph (1:41)
  11. The Old Changing Way (3:55)
  12. Twisted (1:59)
avatar van indana
Het eerste soloalbum van meneer Thompson. Het is zeker niet zijn sterkste. Alle nummers lijken ook een beetje (teveel) op elkaar. Het is iets te rustig alemaal en daardoor zakt het een beetje in. Begrijp me goed het is geen slecht album, verre van dat zelfs, het heeft alleen nog niet het hoge niveau wat hij later zou halen. Laten we het er maar op houden dat het een voorzichtig begin is van een loopbaan die al bijna 35 jaar duurt. Hoogtepunten The Poor Ditching Boy, Wheely Down en The Old Changing Way

avatar van Stijn_Slayer
Ik kan me daar ook goed in vinden. Ik had er wat meer van verwacht, maar uiteindelijk is het wel een lekker, rustig plaatje.

Geinige hoes trouwens.

avatar van Metalhead99
Ik sluit me wel aan bij de mening van indana. Het is de eerste plaat van Richard Thompson die ik heb beluisterd, dus of ik het beter of slechter vind dan de platen die hierna volgden, kan ik gewoon niet zeggen, maar ik vind wel dat de nummers nogal op elkaar lijken. Al met al wel een lekker plaatje om eens te beluisteren.

avatar van Bartjeking
De muziek van Richard (en Linda) Thompson is voor mij nog redelijke onontgonnen gebied totdat ik een tijdje terug een paar nummers van Muck Tudor hoorde. Man wat vond ik dat geweldig; helaas zit in mij een licht autistisch sadomasochistisch mannetje dat persé een artiest in chronologische volgorde wil leren kennen. Bij sommige artiesten duurt het dan ook jaren voordat ik bij hij hun magnus opus ben aanbeland. Zo ook ook bij dhr. Thompson is eerst zijn beginwerk (the faiport convention daargelaten) aan de buurt.

Mijn conclusie is dat het hierna alleen maar beter kan worden, want er zit een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen 'Muck Tudor' en 'Henry the Human Fly". Desalniettemin een fijn album, zeker als je je wat verdiept in de lyrics (op zijn wiki is een link naar een boek te vinden waarin deze in een perspectief worden geplaatst) maar de de middeleeuwse invloeden zijn af en toe wat teveel van het goede.

Zo, op naar zijn volgende werk! Kijk er naar uit