Beaumont Hannant - Basic Data Manipulation (Tastes and Textures, Volume 2) (1993)

Electronic

7. Anokhi (6:15)
  8. The Hunted (5:29)
  9. Dei-form (7:07)
avatar van John Doe
Basic Dialog heeft een wel grappig melodietje. Het is geen geweldig nummer, maar deint lekker weg.

Sym-phon5 heeft een prachtige melodie van epische proportie, waar een hiphop beatloopje tussen komt lopen, wat overigens niet perfect past, maar het wel minder pretentieus maakt. Ook een later bijkomend melodietje past op de één of andere manier wel, maar geeft toch een onorthoxe combinatie. Wat ortodox is, daar is die Hannant gewoon helemaal niet mee bezig. Eigen wegen bewandelen, en dingen uitvinden, en daar heb ik respect voor. Het klinkt lekker uitgebalanceerd op gegeven moment en het nummer heeft zelfs de uitstraling van een klassieker, maar de muziek van Beaumont Hannant heeft net een even te 'oncommerciele' aanpak om dat werkelijk te kunnen zijn.

Sysex brengt een leuke combinatie van ritme op een melodie.

T-gh6493 is erg gaaf. Energiek geflangerde hats met prachtig bekalmend galmend mistig ambient melodietje dat naadloos aansluit. Volle acid synths komen langs die de maat nog eens aangeven. Een geweldige minimale vertoning.

Sc931 geeft een mooie draai aan de rustige voorganger door het tempo op te hogen met een erg coole beat, vooral in samenspel met een bepaalde synth die het geluid heeft van de Voodoo People hoofdsynth (van The Prodigy). Het nummer heeft flinke drive en is op uitgebalanceerde wijze volgestouwd met distortie en flikkerend percussie. Heerlijk nummer dat tegen de 5 sterren aanzit, zeker een favoriet van dit album.

Lude brengt wat hoge ijzige ambient-synths. Dit nummer klinkt voor de verandering eens vrij modern.

Anokhi past er goed na met een wat duistere atmosfeer. De beat die inkomt sluit niet geweldig aan. Als later de melodie met een variant terugkomt, klopt het ineens wel. Geweldig.

The Hunted sluit ook weer goed aan op de voorganger. De hiphop beat hier is erg modern voor de tijd. Het melodietje oogt een beetje corny, maar het heeft ook wel wat (nieuws). Een mooie heldere basgitaar komt vervolgens passend in met frisse melodieën.

Dei-form is een lollig old skool hardcore nummer in Hannant-stijl, wat zich vooral laat zien in de synths aangezien de beat een standaard hardcore beat is. Het geeft een aardig resultaat. Vooral op het einde als een enkele synth wat meer vrij spel krijgt.