Ray Wilson - Song for a Friend (2016)

Label: Soulfood

1. Old Book on the Shelf (4:37)
  2. Over My Dead Body (4:28)
  3. Cold Light of Day (3:56)
  4. Song for a Friend (4:26)
  5. How Long Is Too Long (4:28)
  6. Not Long Till Springtime (4:21)
  7. Backseat Driving (3:37)
  8. Parallel Souls (3:27)
  9. Tried and Failed (3:42)
  10. High Hopes (6:11)
avatar van Rogyros
Een mooi album van Ray Wilson. Uiteraard is zijn stem een groot wapen, maar de songs zelf zijn ook op zichzelf erg mooi. Het is een akoestisch, ingetogen album. Met gevoel gezongen en gespeeld.

Het laatste nummer, High Hopes, is een cover van Pink Floyd, van het album The Division Bell. Geen piano, de akoestische gitaar verzorgt dat onderdeel. Het album krijgt door deze benadering een wat andere sfeer. En dat pakt prima uit. De slide guitar solo op het einde is vervangen door een gewone elektrische gitaar. Het is absoluut geen kopie van de prachtige solo van Gilmour. De gitarist heeft zijn eigen solo gespeeld. Uitstekend gedaan.

Na drie luisterbeurten kom ik voorlopig op vier sterren. Een van Wilsons beste.

avatar van Killeraapje
Laat ik allereerst zeggen dat ik alles van Ray Wilson in huis heb en dat de beste man weinig fout kan doen in mijn ogen. Dit album is daar in tegen de uitzondering. Ik had me hier veel van voorgesteld aangezien ik Wilson een erg goede songschrijver en vooral tekstschrijver vind maar hier slaat hij toch wel af en toe de plank mis.

Uiteraard zijn alle songs weer klasse gezongen maar het valse sentiment zit er hier wat meer op dan normaal. Er zit een soort van Bruce Springsteen/Bob Dylan sausje over dat voor veel luisteraars zal werken maar niet voor mij. Het is veelzeggend dat de cover van Pink Floyd het absolute hoogtepunt van de plaat is. Nu kan er bij een uitvoering van High Hopes ook weinig mis gaan en gelukkig laat Wilson hier zien klassen weer horen.

Het andere album dat dit jaar is verschenen Ray Wilson - Makes Me Think of Home (2016) beviel me een stuk beter. Maar uiteraard zal ik dit album nog een aantal kansen geven.

avatar van Rogyros
Oké. Ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Heb alles van de beste man. Maar ik kan dit album gif waarderen. Grappig hoe smaken zo kunnen verschillen.

Zijn tweede worp van dit jaar heb ik besteld. Ik ga er binnenkort aandachtig naar luisteren, Killeraapje! Je hoort nog van me!

avatar van "H."
Ray Wilson als zanger toch wel een klasse apart. Ik kan dit album goed pruimen! High hopes en song for a fiend favoriet hier.

avatar van FrodoK
Mooi album, dit. Ingetogen warme liedjes. Teksten zijn nogal flauw, vind ik, maar als ik daar niet teveel op let kan ik prima genieten van deze muziek.