Four Tet - DJ-Kicks (2006)

Electronic
Label: !K7

1. David Behrman - Leapday Night (Scene 1) (2:46)
  2. Syclops - Mom, the Video Broke (3:53)
  3. Curtis Mayfield - If I Were Only a Child Again (2:45)
  4. Heiner Stadler - Out-Rock (1:39)
  5. Gary Davis - The Professor's Here (4:09)
  6. Heldon - Les Soucoupes Volantes Vertes (2:08)
  7. So Solid Crew - Dillema (1:04)
  8. Akufen - Psychometry 3.2 (1:02)
  9. Animal Collective - Baby Day (2:05)
  10. Madvillain - Figaro [101 Remix] (1:56)
  11. Julian Priester Pepo Mtoto - Love, Love (4:27)
  12. Four Tet - Pockets (5:02)
  13. Model 500 - Psychosomatic (3:40)
  14. Shona People of Rhodesia - Taireva (3:58)
  15. Quickspace Supersport - Superspace (4:29)
  16. Cabaret Voltaire - Kneel to the Boss (0:36)
  17. Gong - Love Is How Y Make It (3:26)
  18. Showbiz & A.G. - Represent (1:04)
  19. Group Home - Up Against the Wall [Getaway Car Mix] (5:01)
  20. Autechre - Flutter (9:56)
Man o man, wat een ongelooflijk wazige plaat heeft Kieran Hebden (aka Four Tet) hier van gemaakt. Veel hele gave nummers (en daarom een hoge waardering), maar als ik ooit een top 10 moeten samenstellen van minst samenhangende mixalbums, dan kwam deze zeker op plaats 1 t/m 10.

Electronic, zoals hierboven staat, dekt de lading ook niet echt, want ik geloof dat zo ongeveer alle genres die MuMe rijk is wel voorbij komen. In ieder geval zijn jazz, funk, hiphop en soul rijkelijk vertegenwoordigd.

Een bijzondere plaat die de eerstvolgende luisterbeurten nog wel zal blijven overdonderen.

avatar van Nubis
Net eindelijk eens beluisterd en wat me opvalt zijn de drukke overgangen tussen de nummers. Dat vind ik niet altijd even fijn om aan te horen (aangezien er zoveel stijlen door elkaar gaan) maar soms wel knap gedaan.
En verder inderdaad sowieso een wazige plaat. Soms is dat positief, soms negatief.

Ik vind dat het album zeer goed begint, maar 3 en 4 sla ik bijvoorbeeld alweer over; ik hou niet zo van die jazzy invloeden. Net zoals nummer 18 me bijvoorbeeld niet zo kan bekoren. Dat vind ik te duidelijk één stijl met te weinig iets in de richting van Four Tet erin. Doe mij dan maar de meer experimentele nummers; er staan wel veel hele goede nummers op. Helaas ook een redelijk aantal té bizarre, wat het wel lastig maakt om het te beoordelen omdat ik diepte- en hoogtepunten samen moet voegen.

Voor zover 3,5* maar ik denk dat het nog wel wat stijgt.

avatar van Rayaccos
Ik ben het voor een groot gedeelte met mijn voorgangers eens, maar ik erger me teveel aan dat onsamenhangende om een hoge waardering te geven. De overgangen tussen de nummer zijn soms niet om aan te horen! Er staan wel een paar aardige nummer op 3*

vandaag voor 2 euro op de kop getikt (wel een promo, maar de muziek is hetzelfde). Hier ga ik eens goed naar luisteren. De track van Animal Collective kende ik al wel een tijdje.

avatar van I-do-not-exist
Leuk dat je wil laten zien dat je zo veelzijdig bent, maar die hiphop en soul nummers hadden er echt wel af gemogen.
Het eerste deel is vrij matig met heel wat rommel en vage overgangen. Het middelste deel is ijzersterk (zeker 12 t/m 15 en ook dat nummer van Animal Collective). Dan zakt hij weer weg, maar Flutter is een lekkere afsluiter.

Die hiphop en soul maken het juist, wat mij betreft. Dat nummer van Curtisy Mayfield vind ik bv. geweldig.

Blijft verder een aparte mixplaat in ieder geval. Vraag me af of ie er nu nog wel blij mee is, hij zal vast een stuk beter hebben leren draaien de laatste tijd.

avatar van I-do-not-exist
Afgezien van dat nummer van Curtis Mayfield had ik moeten zeggen. Dat nummer beviel me zeker. Maar de andere hiphop/soul/jazz-nummers zijn niet echt aan mij besteed (nr 4 bijvoorbeeld: brrr...).

avatar van Supernormal
Qua mixen inderdaad niet altijd even geslaagd. Maar, die setlist hier is echt wel om van op te kijken. De vele invloeden die Hebden's stijl zo rijkelijk maken zet hij hier op een rijtje. Beetje rasechte jazz, hiphop muziek, wat kosmische stukken, ritmische kleppers en uiteraard de wereldse invloeden zoals gamelan. Ideaal om wat nieuws te ontdekken dus.