Cliff Martinez - The Neon Demon (2016)

Score
Label: Milan

1. Neon Demon (3:22)
  2. Sweet Tempest - Mine (3:42)
  3. Julian Winding - Demon Dance (5:59)
  4. What Are You (1:39)
  5. Don't Forget Me When You're Famous (1:33)
  6. Gold Paint Shoot (2:50)
  7. Take Off Your Shoes (1:43)
  8. Ruby at the Morgue (1:50)
  9. Jesse Sneaks Into Her Room (2:00)
  10. Real Lolita Rides Again (2:47)
  11. Messenger Walks Among Us (6:12)
  12. Runway (4:30)
  13. Take Her to Measurements (0:55)
  14. Who Wants Sour Milk (1:09)
  15. I Would Never Say You're Fat (2:20)
  16. Thank God You're Awake Remix (2:19)
  17. Kinky (4:17)
  18. Ruby's Close Up (2:02)
  19. Lipstick Drawing (2:33)
  20. Something's in My Room (2:52)
  21. Are We Having a Party (5:21)
  22. Get Her Out of Me (3:50)
  23. Sia - Waving Goodbye (3:57)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Echt waar?? Nog geen enkel bericht bij dit album?
The Neon Demon is dé soundtrack van het jaar voor misschien wel de beste film van 2016 wat mij betreft. Aangezien er toch wel heel veel moet gaan gebeuren wil The Neon Demon niet overtroffen gaan worden dit jaar...
Sterker nog: de muziek is één van de hoofdrolspelers in misschien wel de beste film die regisseur Nicolas Winding Refn heeft afgeleverd tot nu toe.

De ontzettend sfeervolle ambient-electronica die Cliff Martinez heeft afgeleverd voor deze film (zijn derde samenwerking met Refn) werkt zo verdomd overtuigend, dat er geen ontkomen aan is.
Het album grijpt vanaf de openingsklanken van "Neon Demon" rechtstreeks naar de strot en laat niet meer los totdat de laatste noten van deze extreem sterke soundtrack allang afgelopen zijn.
Het ene moment duister en aangrijpend, het andere moment wonderschoon, is dit werkelijk waar een album om iedere seconde van te genieten.
Ook blijft de muziek fier overeind staan zonder de indrukwekkende beelden die de film rijk zijn. En dat is een win-win situatie wat mij betreft.
Dat neemt niet weg dat The Neon Demon, ondanks het feit dat de film zeker niet iedereen zal aanspreken, er toch eentje is die je gezien moet hebben. Want bijzonder is de film zonder meer.

The Neon Demon is als soundtrack een zeer geslaagd geheel te noemen met louter en alleen maar hoogtepunten. Zelfs de korte, muzikale schetsen zijn net zo sterk te noemen als de langere tracks.
Her en der zijn er opmerkelijke thema's te horen die zo nu en dan net even in een andere vorm voorbij komen, maar het blijft continue boeiend klinken.

Een verbluffende en intrigerende soundtrack waar ik keer op keer weer ademloos naar kan blijven luisteren. Vandaar de volle mep voor deze dijk van een plaat!!! Klasse!!!!

avatar van leatherhead123
Inderdaad een érg fijne soundtrack. Lekker pompende tracks en dromerige ambient wisselen elkaar af. Niet het beste wat het genre(s) zelf te bieden heeft, maar zeker één van de beste filmsoundtracks sinds tijden. De twee grote uitschieters zijn wat mij betreft Demon Dance en Gold Paint Shoot (wordt in de film ook prachtig gebruikt).

avatar van Kimmyboy
Zonet Demon Dance beluisterd, zeker niet slecht. Hier ga ik binnenkort nog wel meer van luisteren.

avatar van tbouwh
The Demon Dance
Titelnummer en the Gold Paint Shoot zijn ook fantastisch.

Muziek is vooral fenomenaal in combi met de film (kleurgebruik, cinematografie), maar luistert los ook erg prettig weg.