Wolf Eyes - Human Animal (2006)

Avant-Garde / Rock
Label: Sub Pop

1. A Million Years (5:01)
  2. Lake of Roaches (1:58)
  3. Rationed Riot (8:09)
  4. Human Animal (3:32)
  5. Rusted Mange (2:12)
  6. Leper War (6:03)
  7. The Driller (3:58)
  8. Noise Not Music (2:19)
duivvv
een splinterbom ..

avatar van Oldfart
........en wat mag in muzikaal opzicht dan wel een splinterbom zijn? 1 grote "bang"en er is niets van over....??

Ik zie het Sub Pop label; maar wat voor muziek het is?
Ik zie wel een 4,5, maar verder?

Sietse
als deze is als de vorige albums een ontzettend lekkere bak herrie om je wakker te schudden en je ogen te openen voor de ellende die over de wereld wordt uitgeworpen door de steeds indivualistischer wordende Westerse wereld...

(ik denk dat ze trots op me zullen zijn dat ik het zo verwoord )

Sietse
ook wel de schok in die Nirvana de rockmuziek industrie wou aan doen, maar niet kon.

of ook wel, de nieuwe impuls die de wat ruigere rockmuziek nodig had.

duivvv
het laatste nummer "noise not music" zou alles moeten verklaren.

Sietse
mogelijk, maar voor hetzelfde geld is het een lieflijk liedje...je weet het nooit bij deze jongens (al lijkt me een gigantische feedback loop logischer )

Imagine.
Dat laatste dus, tenminste dat denk ik, als dat lieflijk is...

Hmm beetje apart plaatje. Het wil maar niet op gasng komen. In track 4 barst het echt los en krijgen we wat aanvallen, gelukkig. Soms erg sterke tracks hier, vooral in het begin ook niet dus.

avatar van Cellulord
Na 13 jaar heeft deze plaat niets aan kracht verloren. Iets wat men niet kan zeggen van vele noise bandjes/projecten van rondom die tijdsperiode.
Ook hedendaagese noise artiesten kunnen hier nog iets van leren. Het voornaamste dat de aspirerende noiseïst kan leren is dat noise-muziek wel degenlijk structuur bevat, vooral als je meerdere malen van eenzelfde plaatje wil genieten. Niets mis met de occasionele free-noise-jam, maar de echte goede werken bevaten structuur, sfeer en emotie. En wees ook niet bang om wat ritme (=repetitie) in je noise te verwerken. En als je een basis hebt die je kan herhalen en waarop je kan improviseren heb je wel degenlijk muziek. En kom niet uit je keldertje gekropen voordat ook wij kunnen genieten van je muziek en het niet enkel (en aleen) jij is die klaarkomt (op een portie herrie).
En dit maakt het verschil tussen Wolfs Eye en honderden wanna-be noiseïsten.
Ondertussen zijn de heren van Wolfs Eye wel degenlijk muzikanten geworden. Maar zelf vind ik die nieuwe releases toch een stuk minder. Ze zijn niet slecht maar ze hebben niet meer die energie en waanzin van hun eerdere werk.

Cellulord: interessant verhaal, bij een voor mij net iets minder album dan Burned Mind of Dread bijvoorbeeld .

Interessanter is wat je zegt over t gebrek aan structuur bij nieuwe noisers, hier weet ik te weinig van en het verbaast me enigszins. De meest monotone wall-noise op het Troniks label, zoals The Rita en The Cherry Point zijn welliswaar compromisloos, maar hebben altijd om (ondoordringbare?) structuur gedraaid. Ook toegankelijkere acts als Hair Police, Sightings en White Suns zijn zeer gestructureerd. Gaat het dan tegenwoordig zo slecht met de scene? Ik weet het niet.Een act als The Body doet het wat mij betreft heel goed, door metal en noise te vermengen. Was Sven hier nog maar, die had vast een antwoord.....

avatar van Cellulord
ThirdEyedCitizen en anderen.
Ik moet zeggen dat ik de huide noise scene niet echt meer volg. Kom regelmatig wel wat noise-projecten tegen op Bandcamp en soms is het erbarmelijk wat men krijgt voorgeschoteld. Maar er word ook nog wel goede noise gemaakt. Ook heb je de laatste jaren goede versmeltingen van noise + metal. o.a. The Body & Full of Hell is hier een goed voorbeeld van. The Body moet ik trouwens nog eens goed doorpluizen.
Toch heb ik de indruk dat het (één) hoogtepunt van de noisescene mid vorige decenia was (2004-2006). Ik ben nu langszaam een beetje werken uit die periode aan't herbeluisteren en ben benieuw wat er nog van overeind blijft.

Mijn bovenstaand bericht was eigenlijk een verweer tegen dat eeuwige "Dat kan mijn neefje van 3 ook". Bij modern abstracte kunst hoor je die uitdrukking ook steeds.

Tip van recente noise zijn steeds welkom op mijn pm