Ed Harcourt - Furnaces (2016)

Label: Polydor

1. Intro (1:42)
  2. The World Is on Fire (6:00)
  3. Loup Garou (4:52)
  4. Furnaces (3:53)
  5. Occupational Hazzard (4:28)
  6. Nothing but a Bad Trip (4:20)
  7. You Give Me More Than Love (5:38)
  8. Dionysus (4:21)
  9. There Is a Light Below (2:49)
  10. Last of Your Kind (4:55)
  11. Immoral (5:11)
  12. Antarctica (4:35)
avatar van Mctijn
Dit gaat een goed album worden. De gelekte tracks zijn allemaal erg goed, m.n. Furnaces.

Een behoorlijk fijn album na het wat tegenvallende Back Into the Woods. Veelzijdig ook: het gaat aardig wat kanten op en toch blijft het één geheel vormen. Niet makkelijk te doorgronden, maar dat is wel vaker bij Ed Harcourt. Spannend en avontuurlijk. Benieuwd hoe dit op langere termijn gaat uitpakken.

avatar van Wickerman
Tegenvallende Back Into The Woods?

Maar toch, ik ben benieuwd naar het album. Het krijgt goede recensies!

Wickerman schreef:
Tegenvallende Back Into The Woods?

Ik vind het uiteindelijk zijn minste album ja (maar met 3,5* is dat natuurlijk nog steeds niet slecht).

aERodynamIC schreef:

Ik vind het uiteindelijk zijn beste juist. Heerlijk die breekbare liedjes. Op de voorgaande platen vloog 'ie soms ietwat uit de bocht op een verkeerde manier.

avatar van Kaaasgaaf
Ik vond Back Into The Woods ook wat minder, maar de eepee Time Of Dust die daarop volgde zonder twijfel het beste dat hij maakte sinds zijn eerste twee langspelers. Mijn verwachtingen voor Furnaces waren dus hooggespannen en worden gelukkig grotendeels waargemaakt. Het is wel de meest eenzijdige Harcourt-plaat; waar hij vroeger vele kanten opschoot blijven hier zo goed als alle nummers in hetzelfde duister broeierige sfeertje hangen. Laat dat nou wel zijn kant zijn waar ik verreweg het meest van houd, dus na meerdere draaibeurten kan het ook juist het pluspunt blijken, datgene waarmee dit album zich van de rest van zijn werk onderscheidt en als geheel op zichzelf staat. Normaal val ik meteen als een blok voor Harcourts liederen, maar het is ook wel eens spannend dat hij eens een werkje heeft afgeleverd waar je duidelijk echt de tijd voor moet nemen. Dat ga ik dan ook zeker doen!

avatar van hidalgo
wat ik hoor klinkt goed kon deze hele gast niet ga mij hier eens verder in verdiepen
zijn stem vind ik goed

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ed Harcourt - Furnaces - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Er staat inmiddels een flink rijtje platen van Ed Harcourt in mijn platenkast en het zijn platen die ik zonder uitzondering hoog heb zitten.

De Britse singer-songwriter debuteerde in 2001 met de fraaie EP Maplewood (waarvan ik het schitterende Whistle of a Distant Train nog steeds schaar onder de hoogtepunten in zijn oeuvre) en bracht vervolgens zeven platen uit.

Furnaces is de meest recente van het stel en het is er wederom één die het absoluut verdient om gehoord te worden. Het is ook dit keer een plaat die niet lijkt op zijn voorgangers en dat siert Ed Harcourt.

Waar Ed Harcourt op zijn laatste platen koos voor uiterst ingetogen of stemmig georkestreerde muziek, verkent hij op Furnaces de rock. “I wanted to make a record that people can cry, fuck and fight to” vertelde hij aan de Britse kwaliteitskrant The Guardian. Ik heb me vooralsnog beperkt tot luisteren en dat was al niet altijd even makkelijk.

Furnaces is geproduceerd door niemand minder dan Flood (Nick Cave, PJ Harvey, Depeche Mode en natuurlijk U2), die de nieuwe plaat van Ed Harcourt heeft voorzien van een opvallend zwaar aangezet geluid. Het is een geluid dat me af en toe zelfs aan U2 doet denken, maar waar de muziek van de Ierse band al twee decennia niets meer met me doet, weet Ed Harcourt me met zijn nieuwe plaat wel te raken.

Furnaces is niet alleen zwaar aangezet, maar ook aardedonker. Apocalyptische pop noemt The Guardian het en dat is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Furnaces ligt hierdoor in eerste instantie wel wat zwaar op de maag, al bevat de plaat ook een aantal songs die juist opvallen door flirts met grootse stadionrock.

Eenmaal gewend aan het wat stevigere en donkere en soms zelfs deprimerende geluid blijkt de nieuwe plaat van Ed Harcourt een groeiplaat. Het is een plaat waarop van alles gebeurt en waarop met veel emotie muziek wordt gemaakt. In de meest toegankelijke momenten zijn invloeden van Flood’s troetelkinderen U2 en Depeche Mode hoorbaar, maar Furnaces roept ook associaties op met de Berlijnse periode van Bowie en met het briljante debuut van Gavin Friday (waarmee de cirkel met U2 weer rond is).

Ik heb Furnaces inmiddels flink wat keren gehoord en de eerste teleurstelling heeft plaats gemaakt voor diepe bewondering. Ed Harcourt heeft weer eens een totaal andere plaat gemaakt, maar het is er wederom een vol songs van een niveau dat maar weinigen gegeven is. Oordeel niet te snel, na een paar keer horen is Furnaces, net als zoveel van de vorige platen van Ed Harcourt, een waar meesterwerk. Erwin Zijleman

avatar van Mctijn
Wat een heerlijk album. Zoveel goede nummers. Favoriet op dit moment is The World is on Fire.

ongelofelijk, na zoveel , meer of minder goede releases, met zo'n kraker te voorschijn komen...
deze plaat komt in mijn all time favoriete top 10, en dan met een hoge notering..minstens top 3.
kan niet wachten om m live te gaan zien...op yt staat een schitterende uitvoering van loup garou, in z'n eentje spelend als een complete band...toch een van Ed' specialiteiten..de loop station.
(zie een pracht stuk op writteninmusic.com.. 'een beest van een album' )
BE HERE FURNACES.....

avatar van Aladdin
Dit is voor mij ook de eerste plaat die ik echt héél erg goed te verteren vind. Hij had altijd wel m'n sympathie, maar het beklijfde niet. Tot deze dan; wat een plaat! Er staat geen slecht nummer op. Favorieten te over, maar op dit moment zijn het energieke Furnaces, het beschouwende You Give More than Love, Dionysos (pianobalad of Smashing Pumpkins?) en het donkere Immoral favoriet.

avatar van Renoir
Voor de liefhebbers: Ed treedt op 10 februari 2017 op in Paradiso Noord.

avatar van JohnnyVergerFan
Renoir schreef:
Voor de liefhebbers: Ed treedt op 10 februari 2017 op in Paradiso Noord.

En het was verbluffend goed! Wat een multitalent, deze meneer Harcourt. Van ronkend en schurend tot breekbaar mooi. En 100% echt. Sterke set, de paar miss-
ups maakten het wellicht nog beter, intenser. Want ondanks dat was het loepzuiver.

Mooie knakker, begenadigd multi-instrumentalist en gezegend met een weergaloze stem. De vele tracks van dit Furnaces staan ook live als een huis.

avatar van Wickerman
Zeker een prachtig concert in een zeer intieme setting. Ik vond zelf de oudere nummers beter passen bij een solo optreden, maar zo met de looppedalen kwamen ook de nieuwe nummers goed uit de verf.

avatar van Renoir
Het was inderdaad een uitstekend concert gisteravond! De (9!) nummers die hij van Furnaces speelde klonken erg goed, ondanks dat Ed het allemaal alleen moest doen. De volledige setlist staat hier.

Nu ik een groot deel van Furnaces live heb gehoord, verhoog ik naar de volle mep.

avatar van Outlaw104
Ed komt ongetwijfeld met veel materiaal van dit album op woe 9 aug als voorprogramma van The Afghan Whigs naar Paradiso.
Dat is 2 voor de prijs van 1

avatar van coldwarkids
Deze man komt in de voorprogramma van The Afghan Whigs. Ben benieuwd. Heb Ed Harcourt nooit echt goed beluisterd maar daar zal straks misschien wel verandering in komen op 9 augustus in Paradiso.