Whiskey Myers - Mud (2016)

Country / Rock
Label: Spinefarm

1. On the River (3:54)
  2. Mud (4:11)
  3. Lightning Bugs and Rain (3:11)
  4. Deep Down in the South (3:21)
  5. Stone (5:35)
  6. Trailer We Call Home (3:39)
  7. Some of Your Love (3:23)
  8. Frogman (3:38)
  9. Hank (3:58)
  10. Good Ole Days (3:57)

met Brent Cobb

Lekker countryrock plaatje. Was de band een beetje uit het oog verloren, dat terwijl de vorige in Amerika blijkbaar een bescheiden commercieel succes was voor het genre? Wat leuke bar-rock, folk ballads (niet veel), blues, soul en veel southern rock. Geproducet door Dave Cobb (ook Sturgill Simpson), dus met het geluid zit het ook wel goed. Soms hoor ik een vleugje Lincoln Durham blues, dat kan ook geen kwaad.

Oja hoogst opmerkelijk dat Spinefarm een gedeelte van de release op zich neemt. Meer Metal kun je een label niet treffen...

Hendrik68
Oei, als jij of iemand anders hier niet een berichtje had geplaatst was ik hem wellicht compleet vergeten. Dat verdient deze band niet. Ga gauw luisteren.

avatar van wvv89
0,5 erbij. Wat een lekker album zeg! Met als een van de hoogtepunten Stone.

Hendrik68
Zelf zeggen ze invloeden te hebben van Waylon Jennings tot Led Zeppelin en Nirvana aan toe. Persoonlijk vind ik het meer de Texas variant van Bon Jovi. Ik heb geen idee of de heren van Whiskey Myers blij zullen zijn met zo'n vergelijking, maar ik bedoel het zeker niet negatief. Ze hebben in vrij korte tijd een behoorlijke reputatie opgebouwd in de VS en dan vooral in het zuiden. Maar, zo staat op de site, het snel verworven succes heeft geen vat op de gentleman die een echte Southerner is. Ook zij zullen moeten werken om met een goed nieuw album te komen. Maar daarvoor is wel een man nodig die hen begrijpt en die werd gevonden in Dave Cobb. Dave Cobb begint zo onderhand een leidende producer te worden. Naast enkele grote namen als Andrew Combs en Jason Isbell produceerde hij ook het geweldige debuut van neef Brent Cobb.

Mud is alweer het vierde album van Whiskey Myers. De stijl is weer vertrouwd en eigenlijk nauwelijks afwijkend van de vorige albums. Het album staat nu ook weer vol met stevige rock in de stijl die voor mij het midden houdt tussen Lynyrd Skynyrd met een vleugje country en dus Bon Jovi (bij Hank moet ik toch echt aan Wanted dead or alive van Jon Bon Jovi denken). Hoewel stevig steken de iets meer ingehouden nummers er wel bovenuit: Stone en Trailer we call home zijn echt heerlijke songs die al gauw niet meer uit je geheugen zijn weg te branden, maar dat is ook helemaal nergens voor nodig. Ik mag wel zeggen dat de band met Mud hun meest evenwichtige album tot nu toe heeft gemaakt. Dave Cobb heeft duidelijk een goede invloed gehad.

Verwacht van de band geen al te pittige teksten, het is gewoon een trotse Texaanse band die van mij nog heel lang dit soort albums mag maken.

avatar van wvv89
Yes! Op dinsdag 30 mei in Paradiso! Gaat dat zien! Kaartverkoop start a.s. vrijdag 11.00.
Ik ben nu het eerdere werk aan het ontdekken, beginnend met Firewater uit 2011: Virginia instant classic. De rest van het album klinkt ook erg goed, maar ik vind dat het nog niet het niveau van Mud haalt.

Het nummer Lonely East Texas Nights mag er ook zijn. Dit jaar verschenen maar niet op het album Mud. Dit nummer is o.a. te vinden op Spotify

avatar van frolunda
Ik had op de grond van wat ik hier boven las wel wat meer verwacht maar toch is dit een fijn plaatje waar ik wel wat mee kan.Hoor hier af en toe ook wel de Drive-by-truckers in terug.
Wel weer een mooie productie van Dave Cobb.
Hank,Deep down in the south en Stone zijn de voorlopige favorieten.