Mac - World War III (1999)

Alternatieve titel: World War 3

met Master P, Skull Duggery en Silkk the Shocker

6. Bloody (4:31)
  7. You Never Know (3:18)

met Mia X

8. Just Another Thug (2:48)

met C-Murder

9. Battle Cry (Tomorrow) (4:17)
  10. If It's Cool (4:12)

met Ms. Peaches

11. Cops and Robbers (4:24)
  12. Lockdown [Remix] (4:05)
  13. Paradise (4:32)

met Popeye en Sam

14. That's Hip Hop (2:59)

met Sugar, Renior, XL, Sam en Magic

15. Can U Love Me (Eyes of a Killer) (3:48)
  16. Genocide (Skit) (0:45)
  17. Genocide (3:06)

met Ms. Peaches

18. Father's Day (3:52)
  19. Still Callin' Me (3:49)

met Ms. Peaches en Sons of Funk

20. Assassin Nation (3:22)

met Storm

21. Outro (0:49)
avatar van thomzi50
Releasedatum: 28-11-1999
Producers: O'Dell, Carlos Stephens en anderen.

Mac bezit te weinig kwaliteiten om daadwerkelijk een goed album te maken, maar met World War lll komt hij een stuk dichterbij dan met haar voorganger Shell Shocked. De plaat biedt niet veel origineels maar lijkt toch minder gemakkelijk in elkaar gezet dan de meeste Master P-producties.

Mac's tweede album, World War lll, verschijnt een jaar na haar succesvolle voorganger, Shell Shocked. Maar in dit jaar is het No Limit-imperium in rap tempo achteruit gegaan en Master P's label was toen deze plaat werd uitgebracht midden in haar grote leegloop. Zo is Carlos Stephens de enige overgebleven producer van Beats By The Pound en ook verscheidene No Limit-soldaten hebben hun loopbaan elders voortgezet.

Het is gelijk opvallend dat Mac niet zoals voorheen blijft plakken aan de clichés, er wordt wel degelijk geprobeerd om zowel op instrumentaal als tekstueel gebied te variëren. En Mac bezit in dit opzicht meer talent dan hij ooit liet zien. De openingstrack, War Party, is nog recht-voor-zijn-raap gangsta-rap, maar dan wel in een geheel nieuw hoesje, wat al een wonder opzich is, want het is en blijft No Limit.

Mac gaat bij That's Hip Hop in op de toenemende kritiek op de kwaliteit en kwantiteits-verhoudingen van No Limit records en op een krachtige Ke'noe productie (We Deadly) probeert hij samen met Master P te bewijzen dat No Limit (nog steeds) het nummer 1 raplabel is, en dat concurrent Cash Money records noch rapper Pastor Troy dit kan voorkomen. De realiteit is natuurlijk anders, want No Limit trok uiteindelijk aan het kortste eind. Dat het ten tijde van World War lll al rommelde in de soldaten-basis uit New Orleans was duidelijk: er is dus slechts een hand vol No Limit producties en gastoptredens, en de toekomstplannen zien er minder rooskleurig uit. Dit is dus ten goede voor World War lll want Mac brengt hierdoor meer van zichzelf en laat zijn eigen stijl zien. Bij Best Friends gaat hij de gevoelige kant op en ook het productie-niveau is hoger dan voorheen, zo ook bij de remix van Lockdown.

Het album is volgens de No Limit-regels wel zo'n vijfentwintig minuten te lang, maar dat is langzamerhand zo gebruikelijk dat het nauwelijks meer opvalt. World War lll biedt niet veel origineels, maar lijkt toch minder in makkelijk in elkaar gezet dan de meeste Master P-producties. Dit is dus de eerste stap richting iets goeds, maar verder dan dit niveau zal het niet komen. Mac bezit te weinig kwaliteiten om daadwerkelijk een goed album te maken, en hij is overigens ook nog kort na het uitbrengen van dit tweede album levenslang achter slot en grendel gezet wegens moord.

avatar van VanDeGriend
Bericht verwijderd