Billie Marten - Writing of Blues and Yellows (2016)

Folk

9. Hello Sunshine (4:58)
  10. Live (4:03)
  11. Teeth (5:21)
  12. Untitled (6:11)
  13. It's a Fine Day (2:40)
  14. Green * (2:48)
  15. La Lune [BBC Live Version] * (3:08)
  16. Out of the Black * (3:59)
  17. Hand Over Hand [Demo] * (4:18)
  18. Milk & Honey [Alternative Version] * (4:48)
avatar van Lura
Rond haar achtste begon Isabella Sophie Tweddle, zoals de echte naam van Billie Marten luidt, met gitaar spelen en zingen. Spoedig erna schreef ze haar eerste liedjes. Op haar negende had ze al een eigen Youtube-kanaal, waarop ze popsongs coverde. In eerste instantie plaatste ze deze video’s voor haar grootouders, die in Frankrijk wonen.

Serieus werd het toen ze op haar twaalfde duizenden views per video begon te halen. Haar eerste EP Ribbon verscheen in 2014, alleen in de vorm van een digitale download. De volgende EP, As Long As, die een jaar later verscheen werd ook fysiek te koop aangeboden.

Haar populariteit is intussen erg groot, getuige de miljoenen keren dat een aantal songs van haar op Spotify beluisterd zijn. Toch was ze volledig onbekend voor mij. Gelukkig tipte, zoals wel vaker, mijn forumgenoot Henk (M.) mij.

Haar debuutalbum Writing of Blues and Yellow kon dus op veel belangstelling rekenen. Gerenommeerde kranten als New York Times en The Sunday Times beloonde het intussen al met uitstekende kritieken. Hebben ze het bij het rechte eind?! Die vraag kan ik volmondig met een ja beantwoorden.

Ondanks dat ze pas zeventien is geworden is het een overtuigend debuut. Natuurlijk zijn er invloeden te horen van iemand als Laura Marling, bijvoorbeeld in de song Hello Sunshine. Ook wordt ze wel vergeleken met Lucy Rose. Begrijpelijk, ze coverde songs van haar. Zelf hoorde ik in het stompende ritme van Hand Over Hand, The Durutti Column, tijdens hun debuutalbum terug.

Een aantal van de songs verscheen al eerder op de EP’s of als singles. De uitgebreide versie telt liefst 18 songs en duurt maar liefst 72 minuten. De cd vraagt dus wel een grote inspanning van de luisteraar. Niet alleen door de lengte, maar ook door het feit, dat een aantal van de songs geen duidelijke structuur hebben en een herkenbare melodie.

Haar zang is erg ingetogen en doet voor een zeventienjarige erg volwassen aan. Kopen via haar website heeft als voordeel, dat U dan een gesigneerd exemplaar krijgt. Writing of Blues and Yellow is een staalkaart waartoe ze tot nu toe in staat is en dat is zeker indrukwekkend te noemen.

Billie Marten - Bird (Official Video) - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
Ik heb nog maar een paar nummers kunnen 'verkennen' en hiervan zijn Bird en Milk & Honey de mooiste van dit album.