Peter Garrett - A Version of Now (2016)

Australiƫ
Label: Sony

1. Tall Trees (3:47)
  2. I'd Do It Again (3:07)
  3. No Placebo (3:55)
  4. Homecoming (3:26)
  5. Kangaroo Tail (3:22)
  6. Great White Shark (3:46)
  7. Only One (4:16)
  8. Night & Day (4:06)
  9. It Still Matters (5:02)
Heerlijk album van de frontman van Midnight Oil. Midnight Oil hoor je er een beetje in terug, maar dit album is veel rustiger, ingetogener. Garrett is het nog niet verleerd om mooie en geengageerde nummers te componeren. Ook zijn stem heeft 15 jaar na het verschijnen van Capricornia niets aan kwaliteit ingeboet. Aanrader! Uitschieters zijn nummers 6,8 en 9. Great white shark is geschreven met medewerking van alle Oils.

avatar van Red Sail
Zeker verrassend sterk album. Ongeveer tegelijkertijd met de aankondiging dat Midnight Oil weer gaat toeren in 2017 (met een nieuw album?) werd dit solo album van Peter Garrett aangekondigd. Had hier zonder het songschrijvers talent van Midnight Oil companen Rob Hirst en Jim Moginie geen hoge verwachtingen van, maar beluistering van de eerste vrijgegeven nummers Tall Trees en Big White Shark bracht hier snel verandering in. En de ijzersterke afsluiter, It Still Matters, trok me helemaal over de streep.

Het is allemaal net iets ingetogener en geproduceerd dan midnight oil en daarnaast vormt het ingetogen dameskoortje een mooi contrast met de karakteristieke stem van Garrett die nog altijd hetzelfde klinkt als 20 terug. Garret's stem en het gitaarspel van Midnight Oil gitarist Martin Rotsey maken dat Midnight Oil nooit ver weg is. Album is overigens geproduceerd door dezelfde producer als het prijsalbum van Courtney Barrett en dat valt ook terug te horen.

"I'm Back" zingt Garrett in opener Tall Trees, hij heeft er na zijn politieke carriere (met twee Australische Ministerschappen) er weer veel zin en plezier in.