Elvis Presley - Elvis' Golden Records (1958)

Label: RCA Victor

1. Hound Dog (2:17)
  2. Loving You (2:15)
  3. All Shook Up (1:58)
  4. Heartbreak Hotel (2:07)
  5. Jailhouse Rock (2:25)
  6. Love Me (2:45)
  7. Too Much (2:33)
  8. Don't Be Cruel (2:03)
  9. That's When Your Heartaches Begin (3:25)
  10. (Let Me Be Your) Teddy Bear (1:49)
  11. Love Me Tender (2:46)
  12. Treat Me Nice (2:14)
  13. Anyway You Want Me (That's How I Will Be) (2:16)
  14. I Want You, I Need You, I Love You (2:39)
  15. My Baby Left Me * (2:13)
  16. I Was the One * (2:35)
  17. That's All Right * (1:56)
  18. Baby, Let's Play House * (2:17)
  19. Mystery Train * (2:26)
  20. Blue Suede Shoes * (1:58)
zonder twijfel één van de beste compilaties ooit. Elvis aan het begin van zijn carriere. Niet te toppen.

avatar van rolandobabel
Leuke verzamelaar, maar jammer dat hard headed woman en blue moon er niet op staat.....

avatar van spinout
De hoes ziet er goedkoop uit. De muziek is uitmuntend.

avatar van AOVV
Schitterende verzamelaar van The King in de vroege jaren, waarbij het me - ondanks alles - toch nog verbaast wat een fors aantal klassiekers de man op het podium heeft voortgebracht. Zijn unieke stemgeluid zal daar voor een groot deel verantwoordelijk voor zijn, maar zijn act als popster ook wel. Maar mij draait het 'm in de eerste plaats om de muziek.

Ik ben tevreden, ik word verwend. 'Hound Dog' trapt de compilatie af, meteen één van mijn persoonlijke favorieten. Verdere hoogtepunten zijn uiteraard het overbekende trio 'Jailhouse Rock', 'Heartbreak Hotel' en 'Love Me Tender', maar ook 'Don't Be Cruel' en 'Anyway You Want Me (That's How I Will Be') gooien torenhoge ogen. Als ik er zo over nadenk, kan ik tijdens dat halfuurtje eigenlijk nauwelijks inzakmomenten bedenken.

4 sterren

avatar van spinout
Deze moet toch over de 4.0 te trekken zijn?

avatar van jorro
Ik krijg het gevoel dat ik het wat Elvis Presley betreft beter bij verzamelaars kan laten. Dit verzamelalbum spreekt me veel meer aan dan het bijna tegelijkertijd uitgebrachte King Creole. Alleen de achtergrondkoortjes met oooh oooh of papadada vind ik soms wel te veel van het goede. Nee, een echte Elvis fan zal ik helaas(?) nooit worden.
Toppers: Hound Dog, Jailhouse Rock en All Shook Up (In die volgorde).

Dit album komt 5 weken na King Creole de UK albumchart binnen (5 oktober 1958). Staat daar 59 weken in maar komt wonderlijk genoeg niet op plaats 1. Plaats 2 is de hoogst bereikte positie.
3,5* (en daardoor weer net geen 4 gemiddeld helaas)

avatar van Bobbejaantje
spinout schreef:
Deze moet toch over de 4.0 te trekken zijn?

met plezier heb ik dat even voor je gefikst.

avatar van heartofsoul
Even wat ontspanning met Elvis uit zijn allereerste periode. Ik gebruikte de hoofdtelefoon omdat ik de buren niet wilde storen, maar ook omdat Elvis vooral de langzame nummers zo vreselijk mooi zingt en ik graag al die nuances wil horen. Jammer alleen dat ik mijn cd (een Europese remaster uit 1997) niet zo mooi vind klinken. Maar gelukkig heb ik nog meer goede cd-overzichten in de kast staan, dus zo erg is dat nou ook weer niet.

avatar van spinout
Volgens mij is het niet mogelijk om buren te storen met een goed partijtje Elvis . Ik wou dat ik zulke buren had.

avatar van BloodBrothers
De eerste verzamelaar van The King, wat erg aangenaam is nadat ik heb besloten om niet de EP's mee te nemen in deze hele luister 'marathon'.

Ik kan alleen maar zeggen dat dit een dik half uur genieten pur sang is. Alleen op That's When Your Heartaches Begin na, die valt toch niet helemaal lekker binnen. De rest is allemaal stuk voor stuk op en top in orde. Favorieten zijn uiteraard Jailhouse Rock en Don't Be Cruel, maar ook het verrassende (Let Me Be Your) Teddy Bear. Genieten geblazen hier! Nog een lange weg te gaan, maar wel een zeer aangename weg die ik met alle vreugde bewandel.

avatar van AOVV
Laat ik deze maar 'ns met een halfje verhogen, onder het motto "alle 14 goed".

Mijn mening is ten aanzien van bijna 5 jaar geleden nog steeds ongewijzigd; mijn waardering voor Elvis is sinds de Elvis K.O. daarentegen nog verder de hoogte ingegaan.

4,5 sterren

PS: spinout vroeg destijds deze LP over de 4 sterren te trekken, maar geeft zelf ook "slechts" 4 sterren. Is hij wellicht geneigd om mij te volgen?

avatar van Kronos
Een dik half uur het beste uit de beste periode. Van Elvis.

Minder dan vijf sterren is een affront.

avatar van BloodBrothers
AOVV schreef:
Laat ik deze maar 'ns met een halfje verhogen, onder het motto "alle 14 goed".

4,5 sterren

Nog een halfje erbij en je zit helemaal goed.

avatar van spinout
Hij is over de 4.0! Maar dit is voor mij niet de ideale verzamelaar. Het laatste nummer deed mij beslissen om dit album slechts een 4.0 te geven. Toch één van zijn minste jaren 50 nummers; de andere is het beroerde Lonesome Cowboy. Maar goed, ik verhoog hem toch met een halfje. Moet kunnen....

spinout schreef:

I Want You, I Need You, I Love You is juist zo'n echt lekker jaren '50 liedje wat naar een hoger plan getild wordt door Elvis die het echt geweldig zingt. En jij met je Lonesome Cowboy... zo slecht is dat nou ook weer niet. Misschien ben jij daar wel een Lonesome spinout in?

avatar van spinout
Lonesome Cowboy is wellicht het Elvis nummer waar ik het minst graag naar luister. Bar slecht en zóóóó serious gebracht . In een ander arrangement (zoals ik het op gitaar speel bijvoorbeeld ) was I Want, I Need You, I Love You een beter nummer geweest. Maar daar heeft Elvis niets meer aan .

avatar van AbleMable
Misschien wel de meest essentieele en oorspronkelijke verzamelaar ooit.

avatar van spinout
Deze is met 6,160,000 verkochte exemplaren het derde best verkochte Elvis' album.

avatar van spinout
Dit bovenstaand cijfer geldt slechts voor de verkoopcijfers in Canada, de VK en de VS. Wereldwijd zijn er zo'n 12 miljoen van verkocht volgens RIAA. Dit cijfer is in 1999 toegekent.

avatar van Dirkrocker
Dat dit goed is hoef ik ook toch niemand te vertellen. Jaa het is en verzamel album, maar de meeste vd nummers zijn allemaal singles geweest, en het meeste heeft nooit op een officieel album gestaan. Raar hoe dat vroeger ging, heb je met meerdere artiesten uit die tijd. Maar alles wat hier opstaat is bijna en dikke hit geweest, en uit de tijd dat Elvis op z’n best was genieten dus