Sonic Youth - Bad Moon Rising (1985)

Label: Homestead

1. Intro (1:10)
  2. Brave Men Run (In My Family) (3:37)
  3. Society Is a Hole (5:57)
  4. I Love Her All the Time (7:28)
  5. Ghost Bitch (5:40)
  6. I'm Insane (4:07)
  7. Justice Is Might (4:21)
  8. Death Valley '69 (5:10)
  9. Satan Is Boring * (5:06)
  10. Flower * (3:33)
  11. Halloween * (5:00)
  12. Echo Canyon * (1:10)
avatar van Paap_Floyd
Ja, je hebt gelijk, maar Intro rekende ik eventjes niet mee Ik vind de overgang naar Brave Men Run niet mooi. Die eerste halve minuut van BMR verpest het gewoon een beetje. Kwestie van wennen Hoop ik.

avatar van gd90
door die intro wordt je al meegesleept vind ik en die overgang is echt wel geniaal

avatar van Paap_Floyd
Jij vindt 'm geniaal, dat is wat anders.

avatar van gd90
misschien was het woord "geniaal" lichtjes overdreven, maar slecht is ie alles behalve. waarschijnlijk is de overgang naar Society Is a Hole beter.

avatar van De-noir
Eigenlijk vandaag pas voor het eerst aan een fatsoenlijke luisterbeurt onderworpen. Wat een heerlijk naargeestig sfeertje! Grommende herrie die je grijpt als een sluipmoordenaar. Sonic Youth no wave? De geest van de jaren 80 heeft nog nooit zo bij ze doorgeklonken als hier.

Misterfool
Dit album oogt(of moet ik zeggen oort) een stuk gestructureerder dan voorganger Confusion is sex. Hierdoor komt de naargeestige sfeer beter op mij over. Ik ben nog niet helemaal zeker of dit muziek is waar ik warm voor loop, maar het steekt verdomd goed in elkaar. Na drie albums wil ik ook opmerken dat ik het erg fijn vind dat Sonic Youth haar albums kort en krachtig houdt. De muziek krijgt geen kans om vermoeiend te worden.

avatar van frolunda
Mijn kennismaking met Sonic youth en niet veel later zag ik ze ook op Pandora's music box waar ze in het holst van de nacht een groot gedeelte van Bad moon rising speelden.
Was behoorlijk onder de indruk en heb deze plaat ook erg veel gedraaid.Het geweldige intro,de noise erupties,de constante donkere dreiging en als je tegen einde dan eindelijk dacht weg te dromen werd je ruw wakker geschud op de harde gitaar golven van Death valley'69.
Bad moon rising is een onheilspellende,sfeervolle en ijzersterke gitaar noise plaat waar een hoofdrol is weggelegd voor Lee Ranaldo en Thurston Moore (de beide gitaristen) en de complementerende zang van respectievelijk Thurston Moore en Kim Gordon versterkt het toch al indrukwekkende eindresultaat nog flink wat.
Of Bad moon rising beter is dan de latere,wat meer gestructureerde platen zal voornamelijk aan je stemming liggen maar een unieke luisterervaring is het sowieso.
De twee bonus nummers van de 12 inch Halloween/Flower zijn overigens ook zeer de moeite waard.

Arbeidsdeskundige
Het luisteren naar dit album heeft een beklemmend en desoriënterend effect.

avatar van VladTheImpaler
Je kan toch wel stellen dat Sonic Youth in hun begindagen een stuk donderker, onheilspellender en extremer in hun noise-rock waren dan op hun latere bekende albums. Death Valley '69 komt nog het meest in de buurt van die latere sound, en zit een stuk gestructureerder in elkaar dan de rest op dit album. Want dit album is - zoals anderen hier al zeggen - erg onheilspellend en beklemmend. Vooral door de ijzige en donkere sfeer die muzikaal gecreeerd word. Soms lijkt de sfeer belangrijker dan de nummers zelf. Het ene nummer pakt dit beter uit dan de andere. Zeker wel een stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger Confusion Is Sex.

De plaat die ik weer eens draai, logisch op Halloween.
Dat deze plaat donkerder, vager is dan EVOL klopt, SY speelt steeds meer songs, steeds verder weg van de Glenn Branca sound erupties al zijn die natuurlijk nooit weg.
Starpower van EVOL had nooit op Kill your idols kunnen staan, maar bv Teenage Riot niet op deze.
Heerlijke plaat, veel belangrijker voor SY en de underground dan menigeen denk, zonder dit had de briljante trilogie EVOL, Sister, DN nooit gemaakt geworden.
En ja eindigen met Death Valley 69 1 van de hoogtepunten van SY
1 van de beste bands ooit, nog steeds urgent, zie bv de laatste fantastische worp van Thurston.