Blind Ego - Liquid (2016)

Duitsland
Label: Gentle Art of Music

1. A Place in the Sun (6:11)
  2. Blackened (5:44)
  3. What If (6:24)
  4. Not Going Away (7:32)
  5. Never Escape the Storm (8:20)
  6. Tears and Laughter (4:47)
  7. Hear My Voice Out There (5:56)
  8. Quiet Anger (6:31)
  9. Speak the Truth (6:54)
Blind Ego is het “solo project” van Kalle Wallner, gitarist van het Duitse RPWL. Kalle onderschrijft met klem dat het inderdaad een project is en geen vaste band. Dat laat ruimte voor veel andere muzikanten en gasten en dus voor invloeden en inspiratie. De stukken worden wel door Wallner allemaal zelf geschreven en gecomponeerd. Werd er op de vorige 2 albums (Mirror 2007, Numb 2009) nog voornamelijk gebruik gemaakt van Paul Wrightson (ex Arena) als zanger, zijn nu de vocals verdeeld over 3 heren! Erik Ez Blomkvist (Seven Thorns), Aaron Brooks (Simeon Soul Charger) en Arno Menses (Subsignal). Wederom als op Numb heeft Michael Schwager plaatsgenomen achter de drums. Voor de baspartijen tekenen Sebastian Harnack (Sylvan) die ook al op Numb was te horen, en Ralf Schwager van Subsignal. Heiko Jung van Panzerballet speelt op 1 track bas, en hoe! (Quiet Anger). De uitstekende mix is uiteraard van Yogi Lang.(zanger RPWL en mede eigenaar van Farmlandstudio en label Gentle Art of Music).
De samenwerking met de heren van Subsignal bestaat sinds Kalle als gastmuzikant werd gevraagd voor het laatste album van Subsignal (the Beacons of somewhere, sometime). Inmiddels heeft Subsignal ook al getekend voor het GAOM label! Blind Ego en Subsignal zullen samen vanaf januari gaan toeren als dubbel headliner. Daarbij doen ze op 14 januari ook Zoetermeer, de Boerderij aan.
De verwachtingen voor dit album zijn hooggespannen. Het is inmiddels 7 jaar terug dat het vorige album, Numb, uitkwam. Worden de verwachtingen waar gemaakt? Zeker, luidt het korte antwoord! Het album begeeft zich wat stijl betreft tussen de 2 eerste albums. Vaak stevig, vol, maar afgewisseld met melodieuze passages. Het hele album klinkt voller en nog meer doorontwikkeld dan zijn voorgangers. Kalle heeft duidelijk enkele andere sounds ontwikkeld en door de afwisseling in de stemmen heb je nooit het idee dat je dit al gehoord hebt van Blind Ego. Het gevaar is met 3 zangers op 1 album dat het gehele album als los zand aan elkaar kan hangen. Daar is hier geen sprake van. Het geheel klinkt zeer homogeen en de tracks dragen duidelijk de handtekening van Kalle Wallner die door de samenwerking met deze topmuzikanten tot grote hoogte reikt! Alle tracks zijn vol en stevig. Het laatste nummer, Speak the truth, is een krachtige power ballad met wederom een fantastische solo van Wallner.
Een wervelend Prog Metal album dat er zijn mag. Wel een plaat die je de kans moet geven te laten groeien, maar dat is eigenlijk altijd bij alle goede albums zo. Goede muziek moet rijpen! Liquid is duidelijk geen snelle slok maar een volle teug heerlijkheid met een keur aan diverse aroma’s!

Inmiddels in ITunes te downloaden: Video van de eerste single: Blackened

avatar van pos
pos
Erock schreef:
Inmiddels in ITunes te downloaden: Video van de eerste single: Blackened

En die single klinkt echt geweldig pakkend en krachtig. Vorige platen konden me niet echt overtuigen.

Inderdaad een heerlijk nummer. Persoonlijk vind ik "never escape the storm" het mooist! Episch, gedragen, krachtig en fantastisch gespeeld, prachtige accoorden, echt heerlijk. Nog even wachten tot 21 oktober....

avatar van notsub
Het is een tijd stil geweest rond Blind Ego, maar hier is dan toch de opvolger van Numb. Het was even wennen, maar het blijkt zich dan toch te ontpoppen tot een alleraardigste CD. Paul Wrightson mis ik wel. Wat de songs betreft gaat het weer regelmatig de Queensryche kant op en het kenmerkende gitaargeluid blijft gewoon goed. Heel veel is er dus niet veranderd in al die jaren. Het is jammer dat een klapstuk als Death ontbreekt, verder is er weinig mis met Liquid.

Wat een waanzinnig goed concert afgelopen zaterdag in de Boerderij van Blind Ego! Stond als een huis! Perfecte uitvoering van "Liquid". Zeer overtuigend!

Wie een Blind Ego concert wil zien en luisteren: op youtube is een compleet live optreden te vinden van het concert op 20 februari 2017 in Hamburg. Het betreft de gelijke set als in Zoetermeer. Wat een sound, wat een geweldige band!
Blind Ego - Live at Logo, Hamburg (official, full concert) - YouTube
Veel plezier!

avatar van glenn53
Goeie tip. Dank je.

Erock schreef:
Blind Ego - Live at Logo, Hamburg (official, full concert) - YouTube
Veel plezier!

Zag deze film vorig jaar in de Boerderij Zoetermeer na concert Pineapple Thief. Kende het niet, was gelijk verkocht, wat een optreden....wat een band.... wat een muziek....GEWELDIG!! Kon 3 maart dit jaar helaas niet ivm vakantie. Kan niet wachten voordat ze weer in Nederland zijn.... Of toch maar een keer naar Duitsland rijden.