Curtis Mayfield - Curtis / Live! (1971)

Soul / Funk
Label: Curtom

1. Mighty Mighty (Spade and Whitey) (6:58)
  2. Rap (0:28)
  3. I Plan to Stay a Believer (3:16)
  4. We're a Winner (4:46)
  5. Rap (0:46)
  6. We've Only Just Begun (3:48)
  7. People Get Ready (3:42)
  8. Rap (0:39)
  9. Stare and Stare (6:17)
  10. Check Out Your Mind (3:53)
  11. Gypsy Woman (3:48)
  12. The Makings of You (3:28)
  13. Rap (2:01)
  14. We the People Who Are Darker Than Blue (6:41)
  15. (Don't Worry) If There's a Hell Bellow We're All Going to Go (9:26)
  16. Stone Junkie (7:52)
avatar van Droombolus
Klassieke live plaat die mijn intresse in Curtis wakker maakte. Ondanks dat ik zijn studio platen uit de 70s allemaal zeker het beluisteren waard vind, heeft hij voor mij nooit meer het niveau van dit album gehaald. Mighty Mighty indeed !

tuktak
zeer goed live album inderdaad. live of studio, kwalitatief maakt het niet eens uit, een rasartiest wat dat betreft.

Nicci
Ik begin die Curtis Mayfield pas de laatste tijd te ontdekken en ik weet nog niet helemaal wat ik van al z'n materiaal vind, maar dit live-album is erg sterk! Lekker rommelig bij tijd en wijle, maar zeer sfeervol en (wat anders) soul-vol! Sterk live album inderdaad.

avatar van musiquefrique
Waarom klinken de live albums (met name in de soul) uit het begin van de seventies zo warm, gloedvol én gedetailleerd? Deze van Curtis is zoals hierboven gezegd een klassieker. Maar ook Donny Hathaway, Tower of Power en Aretha Franklin leverden in deze periode live hun beste werk af.

De opnames van 'Live' klinken anno 2010 nog steeds tijdloos: het is echt alsof je bij het optreden bent. Fantastische muzikanten, waarbij 'master' Henry Gibson op de conga's een speciale vermelding verdient. De 'Raps' die je tussen de nummers ziet staan, zijn stukjes gesproken woord van de 'preacher' Curtis. Hierin geeft hij food for thought aan zijn publiek: niet op een radicale maar op een menselijke manier. Zelfs dit 'gepreek' doet in de gehele setting geen afbreuk aan deze fenomenale plaat.

Alle albums van Curtis van 1969 tot 1977 zijn raak. Geen zwak album te bekennen. Pas daarna komt er disco in de soul/funk wijn en begint smakeloosheid toe te slaan.

avatar van Madjack71
Een live album met Curtis in vorm met een muzikale ondersteuning waar je je vingers bij af kunt likken als ware het honing...een album vol met brothers en whitey's, maar we hebben het dan ook al over 40 jaar terug. Het lijkt mij ook een vrij intieme setting getuige het geklap naar de nummers. Vlot, gedreven en met humor laat Mayfield hier horen hoe je een optreden weggeeft. If there's a hell bellow we're all going to go...mij best als hij daar ook zijn shows neerzet, ben ik meer dan bereid om te gaan.

avatar van Flemming
Ik had de cd al een paar jaar, nu net 2lp versie op vinyl gescoord, maakt alles nog intiemer.
Wat een plaat(2X)

avatar van _Rene
4 sterren voor deze zeldzaam intieme live-plaat. Curtis en zijn band spelen alles op zo'n ingetogen wijze dat kleine accenten extra sterk naar voren komen. Twee lp's zonder een zwak moment. Wie meer over deze geweldige dubbel-lp wil lezen: op onderdenaald.nl staat een bespreking.