Jack White - Acoustic Recordings 1998 - 2016 (2016)

Label: XL

1. The White Stripes - Sugar Never Tasted So Good (2:56)
  2. The White Stripes - Apple Blossom [Remixed] (2:14)
  3. The White Stripes - I'm Bound to Pack It Up [Remixed] (3:09)
  4. The White Stripes - Hotel Yorba (2:10)
  5. The White Stripes - We're Going to Be Friends (2:23)
  6. The White Stripes - You've Got Her in Your Pocket (3:41)
  7. The White Stripes - Well It's True That We Love One Another (2:39)
  8. Jack White - Never Far Away (3:39)
  9. The White Stripes - Forever for Her (Is Over for Me) (3:17)
  10. The White Stripes - White Moon (4:03)
  11. The White Stripes - As Ugly as I Seem (4:11)
  12. The White Stripes - City Lights (4:51)
  13. The White Stripes - Honey, We Can't Afford to Look This Cheap (3:56)
  14. The White Stripes - Effect and Cause (2:59)
  15. Jack White - Love Is the Truth [Acoustic Mix] (1:38)
  16. The Raconteurs - Top Yourself [Bluegrass Version] (4:37)
  17. The Raconteurs - Carolina Drama [Acoustic Mix] (5:53)
  18. Jack White - Love Interruption (2:37)
  19. Jack White - On and on and On (3:55)
  20. Jack White - Machine Gun Silhouette [Acoustic Mix] (3:01)
  21. Jack White - Blunderbuss (3:06)
  22. Jack White - Hip (Eponymous) Poor Boy [Alternate Mix] (3:03)
  23. Jack White - I Guess I Should Go to Sleep [Alternate Mix] (2:37)
  24. Jack White - Just One Drink [Acoustic Mix] (2:33)
  25. Jack White - Entitlement (4:08)
  26. Jack White - Want and Able (2:33)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Geen nieuwe plaat van Jack White, maar een compilatie van akoestische nummers. Ben benieuwd!

Naast dat het leuk is om eens een dwarsdoorsnede door al zijn werk op plaat te hebben, krijg je het ook nog eens in een (heel) andere uitvoering. Akoestisch, maar in allerlei varianten. Van puur een akoestische versie van een nummer, zoals het fantastische Carolina Drama, tot andere uitvoeringen, zoals bijvoorbeeld de prachtige Bluegrass Version van Top Yourself. En de dwarsdoorsnede is er één met bekende nummers en onbekende(re) songs / demo's, waaronder het nog niet uitgebrachte City Lights. Zeker geen greatest hits dus en dat maakt deze Acoustic Recordings wat mij betreft nog meer de moeite waard.

Van the White Stripes vinden we heel wat songs, waarbij bijvoorbeeld de remix van Apple Blossom, You've Got Her in Your Pocket & Effect and Cause erg sterke uitvoeringen zijn. De twee Raconteurs nummers noemde ik al als prachtig mooi. Van zijn solowerk zijn veel songs de moeite meer dan waard, met een bijzondere vermelding voor het prachtige Entitlement. Een prachtplaat weer van Jack White!

avatar van hidalgo
ik twijfel

De vinylversie ziet er wel erg fraai uit. Gemaakt van hard karton met een prachtig fotoboek en een geweldige geluidskwaliteit.

avatar van zaaf
west schreef:
karton met geluidskwaliteit?

avatar van Echo01
Waarschijnlijk bedoelt West de dynamic range van de cd. Die is bij Jack White's laatste albums echt hoog in een tijd van helaas veel te veel (al dan niet zwaar) gecomprimeerde muziek:

Album details - Dynamic Range Database - dr.loudness-war.info

zaaf schreef:
karton met geluidskwaliteit?

Inderdaad, als je het karton opent, dan hoor je geweldig mooi geluid! Uniek gedaan!

Echo01 schreef:

Album details - Dynamic Range Database - dr.loudness-war.info

Interessant die link. Hij zorgt altijd voor topkwaliteit. Overigens doelde ik op de LP, maar het blijkt dus ook op te gaan voor de cd.

avatar van Echo01
west schreef:

Ja, dat is juist zo bijzonder. Je ziet vaak masterings voor vinyl die qua DR redelijk hoog zijn, maar tegelijk veel te lage scores voor de mastering van hetzelfde album op een ander, nog belangrijker format (want meer uitgebracht), de cd.

Ik heb ooit gelezen dat Jack White eens een uitgebreid gesprek heeft gehad met Steve Hoffman, een master engineer die alleen goed gemasterde albums uitbrengt en die voor hem ook eenmalig een album van de White Stripes (helaas alleen op vinyl) heeft geremastered om te laten zien welke sonische verbeteringen zoal mogelijk zijn. Misschien heeft dat gesprek geholpen. Nu andere artiesten nog

avatar van JVT
JVT
City Lights schijnt een onuitgebracht nummer te zijn, maar waar ken ik het dan van? het klonk meteen bekend in de oren, en ik vraag het me al een paar dagen af waar ik dat nummer van ken.

avatar van hobbyrocker
Ik heb er geen moment last van gehad dat ik zo'n verzameling normaal gesproken een teken van artistieke armoede vindt. Wat maakt het uit als er zo gespeeld en gezongen wordt. Wanneer je van een stel akoestische versies van je oude nummers zo'n verschrikkelijk leuk album kunt maken, dan ben je een grote!

avatar van lowieke
Jack White op zijn allersterkst! Kleine, wonderschone liedjes.

avatar van Boogie
Genieten, catchie melodieen, teksten met humor en rake observeringen.

avatar van galleryplay
hobbyrocker schreef:

Voor de goede orde, de meeste nummers zijn gewoon de originele uitvoeringen die we al kennen van de reguliere albums. Van zijn latere werk zijn wel wat meer speciale akoestische mixen te horen.

Hoe dan ook, het geheel is -zeker voor een compilatie- aangenaam samenhangend op deze manier. Kant B is mijn favoriet, met als hoogtepunt het eerder onuitgebrachte nummer City lights. Ik krijg er een Led Zep III gevoel bij.