Insomnium - Winter's Gate (2016)

Finland
Label: Century Media

1. Winter's Gate, Pt. 1 (6:14)
  2. Winter's Gate, Pt. 2 (6:37)
  3. Winter's Gate, Pt. 3 (5:51)
  4. Winter's Gate, Pt. 4 (5:26)
  5. Winter's Gate, Pt. 5 (4:20)
  6. Winter's Gate, Pt. 6 (5:12)
  7. Winter's Gate, Pt. 7 (6:18)
avatar van Leeds
Een nieuwe Insomnium. Heel benieuwd naar!

avatar van meneer
Kort album..

meneer schreef:
Kort album..

Ook maar 1 nummer. Waarschijnlijk zal er wat progressieve invloeden op te vinden zijn.

avatar van Sir Spamalot
Bij het toevoegen heb ik links meegestuurd afkomstig van Metal Archives en hun Facebook pagina, het gaat om één nummer van veertig minuten. Trouwens, de groep Edge of Sanity heeft ook zo iets gedaan met het album Crimson in 1996, één nummer van veertig minuten.

avatar van snarf349
1 nummer, 7 delen. En hij is erg goed. Goede groove heeft dit album.

avatar van Leeds
Ik heb de plaat vandaag binnen gekregen. Ligt klaar voor dit weekend. Heel benieuwd wat het geven zal.

avatar van Leeds
Schitterend uitgevoerd! Wat is een nummer uit 7 stukken als die 7 stukken verschillend zijn van elk ander maar dan ook weer niet. Werkelijk een parel van een album. Ook de vinyl is van een goede kwaliteit, bravo! Veel variatie en de progressieve lijnen doorheen het album zitten sterk in elkaar. Gevoelsmatig is het 2de deel van Winter's Gate het beste. Maar als ik dit plaatje continu laat afspelen dan mag het duidelijk zijn dat het ook maar nergens inzakt. Winter's Gate is van een heel hoog niveau.

Aanrader.

avatar van namsaap
Toch wel een groeiplaatje deze. Aanvankelijk dit album, mede als gevolg van andere sterke release, al snel in de CD-kast geparkeerd maar nu ik diverse van mijn aankopen in 2016 terugluister heb ik ook deze weer opgezet.

Dit album is mijn eerste kennismaking met deze melodieuze deathmetalband. Het eerste deel van dit album is met name erg sterk. Halverwege zakt het geheel een beetje in maar naar het einde toe stijgt het niveau opnieuw. Het nummer kent diverse sterke melodieën die gedurende het nummer in diverse gedaanten terugkomen. Hierdoor ontstaat een rode draad waardoor de luisteraar ondanks de lengte van het nummer de aandacht goed erbij kan houden. Door de vele muziekstijlen (Black/Death/Doom/Folk/Prog) die de revue passeren ontstaat een afwisselend geheel dat al met al makkelijk 40 minuten kan boeien.

Voor nu een half sterretje erbij naar 3,5*.

avatar van Ayreonfreak
Sir Spamalot schreef:

Vergeet Green Carnation niet... Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness (2001)

avatar van ProGNerD
Enthousiast geraakt door hun laatste album Heart Like a Grave, bij deze voorganger terecht gekomen => bijzonder: in feite 1 lang nummer in 7 samenhangende delen dat van begin tot eind blijft boeien en meer
melodieus en progressief dan verwacht ...