Royal Trux - Thank You (1995)

Label: Virgin

1. A Night to Remember (2:32)
  2. The Sewers of Mars (3:31)
  3. Ray O Vac (4:04)
  4. Map of the City (3:58)
  5. Granny Grunt (3:54)
  6. Lights on the Levee (4:28)
  7. Fear Strikes Out (3:34)
  8. (Have You Met) Horror James? (3:54)
  9. You're Gonna Lose (2:46)
  10. Shadow of the Wasp (6:40)
avatar van Herr Meijer
Lekkerrrrre rockplaat, wellicht ken je de single Ray-o-Vac.

avatar van frolunda
Las onlangs ergens een artikel dat gedeeltelijk over deze band ging. En hoewel Royal Trux me niet al te veel zei kwamen bij de voorgeschiedenis van zanger/gitarist Neil Hagerty wel wat bekende namen (Pussy Galore, John Spencer) voorbij. Dat leek me wel genoeg aanleiding om me eens wat meer in dit duo uit Washington D.C. te gaan verdiepen.
Thank you komt uit 1995 en is het vijfde album van Royal Trux. Het was ook hun eerste album op een groot label (Virgin), mede dankzij de trend die Nirvana een paar jaar eerder inzette. De sound op Thank you was niet echt wat ik er van verwachte maar tegelijkertijd klonk de plaat lekker veelzijdig, rauw en best origineel. Het geluid van Royal Trux is niet zo gemakkelijk in een hokje te stoppen maar met alternatieve eigenzinnige post rock in de breedste zin van het woord, met hier en daar wat noise invloeden en niet de meest toegankelijke zang, ben je aardig op weg.
Het is wel een album dat wat geduld en tijd van de luisteraar zal vergen, maar dan komen uiteindelijk ook sterke songs als Ray O Vac, Granny Grunt en (Have You Met) Horror James? bovendrijven.
Goed tot zeer goed.