Kent - Best Of (2016)

Zweden
Label: Sony

1. Blåjeans (2:58)
  2. När Det Blåser På Månen (4:19)
  3. Kräm (Så Nära Får Ingen Gå) (2:41)
  4. Gravitation (3:42)
  5. Om du Var Här (3:59)
  6. 747 (7:47)
  7. Musik Non Stop (4:34)
  8. Kevlarsjäl (4:26)
  9. Utan Dina Andetag (4:24)
  10. Dom Andra (3:46)
  11. Sverige (2:58)
  12. Kärleken Väntar (3:59)
  13. Mannen I den Vita Hatten (16 år Senare) (6:37)
  14. Ingenting (4:17)
  15. Töntarna (4:37)
  16. Skisser För Sommaren (4:15)
  17. 999 (6:53)
  18. La Belle Epoque (3:58)
  19. Egoist (4:06)
  20. VI Är Inte Längre Där (5:19)
  21. Terapi (4:45)
  22. Nostromo (4:01)
  23. Om du Visste Vad du Ville (4:45)
  24. Silver (3:56)
avatar van SirNoodle
En hier is ie dan, de best of als afsluiter van het Kent verhaal. De songkeuze is heel veilig en traditioneel (singles door de jaren heen), da's wel een beetje jammer. Maar wel 'Egoist' erop, en dan nog 4 nieuwe nummers (waar er eerst 2 aangekondigd waren).

Het volgende stapje dichterbij de afscheidstournee...

avatar van snarf349
SirNoodle schreef:

Het volgende stapje dichterbij de afscheidstournee...

Totaal overbodige release voor de Kent fans. Kom op met een goede live registratie... Die ontbreekt nog in mijn verzameling.

avatar van RichardKoning
snarf349 schreef:

Iets in mij zegt dat die vast nog wel verschijnt. Ik hoop zelf op een volledige live registratie van het allerlaatste KENT concert (of een compilatie van verschillende locaties v/d tour). Dat zou ik wel heel tof vinden. Uiteraard vanuit Stockholm, in hun thuisland.

Toch ben ik eigenlijk best benieuwd naar deze "Best Off". De selectie van nummers zijn erg goed gekozen (met Egoist!) en natuurlijk die vier "nieuwe" nummers!

avatar van SirNoodle
Ik denk niet dat er ooit een live-registratie komt, ik heb ergens ooit eens gelezen dat de band een live-concert als een unieke ervaring ziet, die dus niet te repliceren valt op een live cd. Maar goed, ik dacht ook dat ze geen fan waren van verzamel-albums...

Selectie valt inderdaad wel mee, maar ik zie het toch gewoon als een EP met wat extra oude songs

Ha, daar is-tie dan!!!
Eerste reactie: mwâh... Beetje teleurstellend. Had graag nog På Drift en Nålens Öga of een Hjärta/Smärta-nummer op plaat gehad. Dit is wel heel veilig....
Van de andere kant; alle nummers die er toe doen en die hun carriere hebben bepaald staan er op, dus in dat opzicht een prima verzamelaar.
En dan inderdaad wel Egoist en maar liefst vier nieuwe nummers!!! Dat is dan wel weer heel mooi.
En heer Noedel heeft een punt; er zou ook nooit een verzamelaar komen, dus laat die liveregistratie nu ook maar komen. We kunnen het immers nooit zelf meer beleven dus maak maar een mooie opname van het laatste concert!!!

avatar van coldwarkids
Waar is "If You Were Here" ?

coldwarkids schreef:
Waar is "If You Were Here" ?

Op nummerke 5, als Om du Var Här, in het zweeds

avatar van coldwarkids
SirNoodle schreef:

Op nummerke 5, als Om du Var Här, in het zweeds

Ah oke, is dat nummer zelf ook in het Zweeds verder gegaan? Ik kon hem destijds van de engelstalige versie.

avatar van SirNoodle
Isola en Hagnesta Hill bestaan in het zweeds en het engels.
Op deze verzamelaar heb je dus 5. if you were here, 6. 747, 7. music non stop en 8. kevlar soul, maar telkens in de zweedse versie.

Nummers zijn instrumentaal vrijwel identiek, uitgenomen dus de zang. Meestal wordt gezegd dat de zweedse versies beter zijn dan de engelse omdat het zijn moedertaal is, maar bij sommige nummers hou ik toch wat meer van de engelse versie (747 bvb), gewoon omdat ik die ook eerst in het engels heb leren kennen. Musik Non Stop vind ik dan bvb beter in het zweeds dan in het engels...

avatar van El Stepperiño
Toch nog een klein toetje van de heren. Ben benieuwd!

avatar van SirNoodle
Een even grote vraag voor mij: is 1 van die 4 nummers de begeleidende muziek van hun afscheidsclipje. ik hoop het alleszins, want het blijft een heel mooi stukje muziek.

avatar van Sundance-Kid
Een heel mooie toegift, toch blijf ik het jammer vinden dat het laatste nummer niet het laatste nummer is gebleken

avatar van Pinsnider
Spannuuuund!!! Ga ik het volhouden totdat de LP fysiek op de mat ploft (figuurlijk)??? Die komt pas in november!!! Maar de toegift is dus Kent-waardig..??

avatar van Sundance-Kid
Pinsnider schreef:

Ik ga de LP in Malmö kopen, denk ik.

Leuk voor in mijn mobiel (omdat ik geen zin heb de hele discografie er in te zetten)

avatar van Guinness1980
Dit albums is net als hun laatste studioalbum nergens in NL te bestellen??

avatar van Pinsnider
Bij de platenzaak kun je volgens mij best een bestelling plaatsen. Ze verschijnen zelfs af en toe bij Bol.com en 7inchsingles.nl. En anders Bengans.se of cdon.eu (die laatste scheelt de helft in zendkosten).

avatar van SirNoodle
4 mooie afsluiters, de laatste keer 'nieuwe' muziek van kent vol spanning ontdekken...
het is zeker 'Kent'-waardig, zelfs heel erg typisch Kent. En alle 4 echt goeie songs.

Mezelf zitten afvragen op welk album ze best zouden passen... en hoewel het zo kenmerkend Kent is, zou ik dat echt niet weten. Te donker voor het zonnige En Plats I Solen, te gevoelsmatig voor het meer klinische Tigerdrottningen, te weinig 'eind'-emotioneel voor Du Som Nu For Alltid, enz...

Om de wachtenden onder ons (hoi Pinsnider) wat op de kast te jagen: kies de 4 zwakste songs van Tigerdrottningen, zet er deze 4 in de plaats, en je hebt een fenomenaal album dat kan concurrereren met Röd en Du & Jag Döden

Dat klinkt hoopvol

avatar van SirNoodle
Na nog wat veelvuldige luisterbeurten: aub laat Silver op de setlist staan, wat een hemels nummer !!!

Dit is gewoon een briljante 5-track ep (ik pak Egoist er voor het gemak bij) met als bonus wat oudere nummers. Ja, ik weet het, dat heb ik al geschreven . En om in de Kent-EP-traditie te blijven krijgt deze gewoon als titel 'The Goodbye-Hello EP'.

avatar van SirNoodle
Een chronologische review van Kent albums, met nieuwe indrukken & favorieten...
buitenbeentje 2: de best-of die ze normaal nooit gingen uitbrengen.

Even mijn review-setje vervolledigen, ondermeer met deze best-of. Eigenlijk wel goed dat ze deze uitgebracht hebben, als er dan gevraagd wordt: die Zweedse groep waar je zo zot van bent, die moeten toch ook een zwak album hebben, dan kan ik deze kiezen, omdat het (logischerwijs) de minst samenhangende is.

Maar song per song is het natuurlijk wel een prachtig album. Een reeks toppers, waaronder het briljante Sverige, knalnummer Egoist, en dan helemaal op het einde dat wondermooie Silver... Ideaal dus als instapplaat, en alles van albums wat je erna beluistert is altijd beter

mja...
Deze verzamelaar is uiteraard 5 sterren voor het geboden materiaal, maar van de extra nummers snap ik dat ze niet op reguliere albums zijn gekomen....
Ze zijn niet verkeerd, maar zeker geen hoogvliegers. Nostromo vind ik vanwege zijn atypischheid dan wel heel erg aardig. Egoist vind ik ook maar zo-zo....
Al met al een mooi en waardig afscheidsdocument, met voor ieder wat wils, maar nadat je dit gecheckt hebt als instapmateriaal is het toch aanradenswaardig om Isola, Röd, Du & Jag Döden en Då Som Nu För Altid in die volgorde te gaan ontdekken. Daarna komt uiteraard de rest