John Lee Hooker - Free Beer and Chicken (1974)

Blues / Funk
Label: BGO

1. Make It Funky (3:23)
  2. Five Long Years (6:03)
  3. 713 Blues (5:58)
  4. 714 Blues (1:40)
  5. One Bourbon, One Scotch, One Beer (3:33)
  6. Homework (4:28)
  7. Bluebird (5:25)
  8. Settin' on Top of the World (3:25)
  9. (You'll Never Amount to Anything If You Don't Go to) Collage (5:55)
avatar van EttaJamesBrown
Stiekem vind ik dit een heerlijk plaatje. Er hangt zo’n fijn begin jaren zeventig sfeertje omheen. Ik denk aan een politiefilm met polyesterkleding.
Ik vind het heerlijk.

Genadeloze blues, hete funk, met een jazzy saus: dat is Free Beer & Chicken. Achterop de plaat staat waar dat te krijgen is: Heaven. En daar brengen John Lee Hooker en musici je daadwerkelijk regelmatig met hun uitstekende spel en zang. Zeker op 713/714 Blues en op Bluebird. Wat een fantastische blues is dat zeg!

Beide kanten van de LP openen echter met lekkere funk: Make It Funky & Homework swingen de boxen uit. Bluessong Five Long Years is ook niet verkeerd en daar horen we zelfs Joe Cocker op meezingen. Nog meer pure blues krijg je om je oren op Settin' on Top of the World, met een fraaie vioolsolo. Tot slot volgt een Collage van muziekstijlen. "They call me the king of the boogie" zegt John Lee Hooker.

De productie van dit album is werkelijk top: wat een kraakhelder en gedetailleerd geluid is er te horen. Onder andere die fraaie stem van John Lee Hooker met zijn oh zo fijne gitaar. Erg goed dit Free Beer & Chicken!