John Lee Hooker - It Serve You Right to Suffer (1966)

Blues

4. You're Wrong (4:21)
  5. Sugar Mama (3:15)
  6. Decoration Day (5:09)
  7. Money (2:26)
  8. It Serves You Right to Suffer (5:07)
avatar van Ronald5150
John Lee Hooker behoort tot de buitencategorie van bluesartiesten. Zijn stijl is niet alleen uniek binnen de delta blues, maar binnen het gehele genre. Naast zijn herkenbare gitaarspel is het vooral zijn manier van "zingen" die John Lee Hooker voor mij bijzonder maakt. Het is eigenlijk meer praten dan zingen en dit wordt dan binnen de blueskringen aangeduid als "talking blues". Deze specifieke stijl leidt tot een hypnotiserende vorm van blues en dat wordt mijn inziens perfect vormgegeven op "It Serves You Right To Suffer" uit 1966.

Overigens vind ik dit één van de mooiste albumtitels die ik ken. Het ademt echt de blues uit, en dat wordt nog eens versterkt door de muziek op deze plaat zelf. Hooker hanteert een repeterende stijl van gitaarspelen, waardoor je in een soort van trance raakt en meegezogen wordt in de muziek, het ritme en zijn stem.

Naast zijn ritmische gitaarspel en hypnotiserende stem staat John Lee Hooker ook bekend om zijn boogie georienteerde bluesmuziek. Ook op "It Serves You Right To Suffer" predikt hij de boogie op een manier zonder dat het te springerig wordt. En altijd met die broeierige sfeer. Naast de boogie gaat het tempo op een aantal songs drastisch omlaag. Met name de nummers "Country Boy", "Decoration Day" en de titeltrack zijn van ongekende schoonheid. De mystiek spat ervan af, de gitaartonen zijn laag, warm en dreigend tegelijk. Dit is echt een plaat waarin je helemaal opgaat, van begin tot eind.

Naast de blues heeft "It Serves You Right To Suffer" ook een jazz vibe. Dit is niet zo verwonderlijk, want deze plaat is uitgebracht door het jazz label Impulse Records. Het is overigens het eerste en laatste album dat Hooker uitbrengt op dit label. Hooker wordt op deze plaat bijgestaan door rasechte jazzmuzikanten. Juist deze combinatie brengt Hooker een beetje uit zijn "comfort zone" en draagt mijn inziens bij aan de geweldige sfeer op deze plaat.

In zijn lange loopbaan heeft Hooker meer dan 100 albums gemaakt. Of dit zijn beste is durf ik daarom niet te zeggen, aangezien ik niet al zijn albums heb gehoord. Wel vind ik deze plaat iets afwijken van zijn reguliere werk gezien de fusion van jazz en blues. Ook laat hij de boogie op "It Serves You Right To Suffer" een beetje los, waardoor zijn "talking blues" nog meer wordt benadrukt. Samen met de donkere toon, benauwde sfeer en bezwerende ritmes is dit een blues album voor de echte liefhebber.

avatar van Metalhead99
Eén van de mooiste Blues albums die ik ooit gehoord heb. Hooker brengt het op een heerlijke, persoonlijke manier en weet zo echt een unieke sound te creëren. Als het waar is dat hij meer dan 100 albums heeft gemaakt heb ik nog een lange weg te gaan, maar de kop is er in ieder geval af en het is een heerlijk album om kennis te maken met zijn muziek!

avatar van Hendrik68
Ook ik ken lang niet alles van de beste man, maar van die 100 zijn er natuurlijk een ongelofelijke partij compilaties, of albums waar zijn oude nummers in een ander jasje zijn gestoken. John Lee Hooker staat in ieder geval garant voor kwaliteit en een echte miskoop zal er niet gauw bij zitten. Dit album is werkelijk fantastisch. Deze stijl van blues is mij werkelijk op het lijf geschreven. En jou dus blijkbaar ook. Om uit die 100 albums een keuze te maken is niet makkelijk, maar als ik je een paar mag aanbevelen dan zou ik graag Endless Boogie en Never get out of the blues alive willen noemen. Ik ben niet van het snelle 5 sterren geven, maar die albums samen met deze zijn helemaal perfect.

avatar van makaveli2
Heerlijk bluesplaatje. "Tje" want hij duurt niet bijzonder lang. Toch wel heerlijk om in meegenomen te worden. In het begin van mijn blues-periode heb ik altijd even moeten wennen aan Hooker omdat ie altijd het hele nummer in één akkoord blijft hangen. Toch heeft dat ook juist iets hypnotiserends, zoals Ronald al aangaf.

Dit is één van de weinige platen die ik ken waarvan ik, mits gedraaid op het juiste moment, de "blues" bijna letterlijk onder m'n huid voel. Zo puur, zo echt voelt deze plaat aan. De begeleiding doet nergens uit de hoogte, is eigenlijk zo kaal mogelijk. Drums en bass. Ik hoor nog wel een zacht backing-gitaartje links, en op het nummer "Money" komt nog een verdwaalde saxofoon voorbij, maar daarmee houdt het wel op. Productietechnisch is deze plaat, zeker gezien het geboortejaar, wel in orde. Enige muggenzifterij van mijn kant zou zijn dat Hooker iets te ver van de microfoon af zit. Maar in de opstelling zoals op deze plaat is dat wel vaker het geval.

Ik ken John eigenlijk alleen van deze plaat, en van zijn tijd bij het Chess label, waar hij ook zeker vermakelijke kost heeft uitgebracht. Ik vrees dat ik de Hooker-horizon toch maar eens verder ga verkennen, nu ik deze plaat na een aantal jaren weer heb opgelegd. Gewoon via de iPod classic

Voor werkelijk een prikkie op vinyl gevonden (originele persing) wat een heerlijke plaat is dit zeg.

De sound van de man bevalt me heel erg goed. Ben nog niet zo thuis in dot genre, maar deze man is absoluut een moii begin om het te leren kennen.

Iemand een tip welk album ik van hem nog meer echt MOET luisteren?

avatar van heartofsoul
Hoi lennon: deze zou je ook eens kunnen proberen: John Lee Hooker - Burnin' (1962)
Het is echter lang niet het enige album van John Lee Hooker dat ik koester. Benieuwd hoe je ontdekkingstocht verder gaat verlopen. Betreft het alleen Hooker, of de blues in het algemeen?

heartofsoul schreef:

Dank voor de tip. Ik begin met hooker, maar sta echt open voor leuke tips!

avatar van nlkink
House Of The Blues uit 1960 vond ik altijd een geweldig album. Gewoon John Lee Hooker die gitaar speelt, zingt en het ritme aangeeft door met een voet op de vloer te stampen. In mijn fantasie, of eigenlijk is het meer een wens, is het album opgenomen in de hut die op de hoes van het album staat afgebeeld.

avatar van heartofsoul
I'm John Lee Hooker is ook een zeer goed album, een compilatie uit sessies voor Vee-Jay uit de periode 1955-1959. Maar John Lee Hooker heeft zo veel moois opgenomen dat het moeite loont om even voor te luisteren op Spotify voordat je je zuurverdiende geld gaat spenderen.

Ik laat de titel aanpassen, want het is It serve yuo right (zonder s achter serve)
De hoes die je hier ziet zal een herpersing zijn, Laat ik ook aanpassen.

En dit alles doe ik terwijl ik weer eens geniet van deze plaat en deze blues gigant.

avatar van EttaJamesBrown
Prachtig op zaterdagochtend. Ik neem maar op de koop toe dat Spotify wel ‘Serves’ in de titel heeft staan.

avatar van AdrieMeijer
Geweldige plaat. Voor JLH-begrippen is de plaat zelfs afwisselend te noemen. Een tijd lang heb ik 6 van zijn platen gekoesterd en had ik het idee dat dat ook wel genoeg was, maar mede door de enthousiaste verhalen van Hendrik68 ben ik nog eens wat meer gaan beluisteren. En natuurlijk prompt weer verslaafd geraakt aan de eindeloze boogie.