IAMX - Everything Is Burning (2016)

Alternatieve titel: Metanoia Addendum

Electronic
Label: Caroline

1. Everything Is Burning (4:23)
  2. Dead in This House (4:48)
  3. Triggers (4:18)
  4. Scars (4:24)
  5. The Void (4:58)
  6. Eternity (4:22)
  7. Turning Crimson (2:43)
  8. North Star [Future Funk Squad Remix] (5:26)
  9. Oh Cruel Darkness Embrace Me [Aestethic Perfection Remix] (4:10)
  10. North Star [Mr. Kitty Remix] (4:31)
  11. Oh Cruel Darkness Embrace Me [SlikNik_CE Remix] (6:42)
  12. Happiness [Gary Numan Remix] (3:46)
  13. Look Outside [Marat Sad Remix] (4:04)
  14. Oh Cruel Darkness Embrace Me [Single Mix] (3:15)
  15. North Star [Addendum Mix] (4:27)
  16. Happiness [Single Mix] (3:46)
avatar van E-Clect-Eddy
Vorig jaar augustus bracht Chris Corner (IAMX) via crowdsponsoring bij Pledgemusic een nieuw album uit: Metanoia. Dat was blijkbaar zo een productieve periode dat een deel van de nummers bleef liggen. In de afgelopen maanden had Chris gehint dat er nog wat in de pijplijn zat wat uitgebracht zou worden. Ik verwachte een remix-album maar het blijkt een combinatie van een mini-album plus een remix-album zie hier het resultaat.

Zeven nieuwe nummers is net te weinig voor een compleet nieuw album maar er zijn acts die het er voor doen, zie de nieuwe van Underworld of Bowie. Het hadden dus ook 2 releases kunnen zijn en op die manier mogelijk de kas iets extra spekken, maar zoveel veel fans zijn er niet meer van IAMX die toch een paar jaar ondergedoken was. Dus wel goed dat Chris de twee gebundeld heeft.

Als eerste de remixen: als je een fan van het vorige album bent, zoals ik, dan is het allemaal vertrouwd en heerlijk om naar te luisteren. Een enkele remix is beter dan het origineel maar geen enkele remix is slechter en dat is ook wel erg fijn. Een klein deel waren al eerder beschikbaar op singles (3) en de overige 6 zijn nieuwe remixen. Weinig overlap dat is ook fijn.

Dan de nieuwe nummers, waar de meeste interesse voor zal zijn. Ik heb ze nog maar pas 2x gehoord en vind het moeilijk om nu al iets over te zeggen. Het zijn prima nummers, geen potentiële hitsingles zou ik zeggen. Ze klinken wat ingetogener en ook iets donkerder. Ik vond Triggers en Scars meteen favoriet maar de andere klinken ook erg lekker. Turning Crimson heeft weer een hoofdrol voor de piano, ook heerlijk.

Zou er geen enkele willen missen. Vraag is dan weer: welke nummers hebben het niet gered om op dit album te komen? Deze krijgt meteen 4* maar ik vermoed dat die nog wel zal gaan groeien in waardering, net zo goed, zo niet iets beter dan de voorganger. Trouwe fans kunnen deze blind kopen.

avatar van Alicia
En anders kun je 'm even checken op een van de welbekende streamingdiensten, mocht je twijfelen of je 'm blind wilt aanschaffen. IAMX is altijd super interessant, zeker in dit genre. Eigenlijk vind ik Chris een van de meest interessante artiesten van dit moment: innovatief, melodieus, hartstochtelijk, sexy en sowieso lekker dansbaar zo nu en dan. Ach ja, soms kan hij ook de plank flink misslaan. Maar ja, wie doet dat nou niet?

U hoort nog van mij als de plaat is gestopt!

avatar van Alicia
De muziek is gestopt en ik ga voor de verandering maar eens beginnen met disc 2. De remixen dus en helaas, deze herhalingsoefeningen gaan mij zeker niet over de streep trekken om dit album te kopen. Deze nummers zijn aardig als remixen, "leukvoorerbij", als bonus, als extraatje, maar meer kan ik er helaas niet van maken.
Drie keer North Star vind ik zelfs afbreuk doen aan dit album. Ik reken dit nummer toch al niet tot de beste liedjes van Metanoia. Gelukkig staan deze remixen allemaal op het tweede schijfje en kan ik deze in de verpakking laten of van de harde schijf wissen in de nabije toekomst.

Uh?

Ga ik dit album dan toch aanschaffen?

JAWEL... want de zeven nieuwe nummers op dit album zijn subliem. Deze "magnificent seven" benaderen zelfs de kwaliteit van de liedjes op het beste album van deze jongeman tot nu toe: Kingdom of Welcome Addiction. De noten, die de nog altijd getergde Chris hier uitspuugt, lijken wel uit een andere wereld te komen. Dit moet welhaast de vijfde dimensie zijn als je het mij vraagt. Je kan namelijk rechtstreeks in het hart zien en de zielenroerselen voelen van een ondergewaardeerd artiest en dat ondanks de vaak vrij bombastische koude elektronica om hem heen.

Drie* voor de remixen en 5* voor de zeven nieuwe nummers!

NB: Kun je niet beter dit album onder de reguliere albums zetten? Ik vind dit namelijk zelf geen echt verzamelalbum, maar gewoon een nieuw album met bonus tracks.

avatar van E-Clect-Eddy

Album was in eerste instantie zo ingediend maar men heeft besloten dat het op deze manier moest. Ik heb gisteren bij een van de crew een nieuw verzoek om aanpassingen proberen te bespreken maar nog geen reactie gekregen. Chris noemt dit een nieuw mini-album. Is goed genoeg voor mij. Als er geen reactie komt van crewlid dan dien ik een correctie in en wacht af.

Alicia North Star vind ik geweldig dus geen probleem met 3 remixen daarvan, voor jou zou het dus wel beter zijn geweest als het 2 releases zouden zijn. Wellicht dat disc 1 ook alleen los te koop is, heb het zo snel niet gezien op de website van IAMX.

Krijg het deze week behoorlijk druk met al die geweldige albums die sinds vrijdag beschikbaar zijn. Deze nu even maar 1x per dag luisteren, ik denk dat er een grote kans is dat ik deze toch later veel vaker zal luisteren. Dan krijgen de iets mindere goden van vrijdag nu even hun plekje in de zon.

avatar van Alicia
Geeft niet als dit album zo te koop is. Het nieuwe gedeelte is echt de moeite waard en staat nu op repeat... over herhalingsoefeningen gesproken