Neil Cowley Trio - Spacebound Apes (2016)

Jazz
Label: Hide Inside

1. Weightless (5:03)
  2. Hubris Major (5:07)
  3. Governance (3:29)
  4. The City and the Stars (4:00)
  5. Grace (3:37)
  6. Echo Nebula (5:11)
  7. The Sharks of Competition (3:11)
  8. Duty to the Last (4:54)
  9. Garden of Love (3:24)
  10. Death of Amygdala (4:27)
  11. The Return of Lincoln (2:28)
avatar van oolong
Heerlijke muziek.

ohmusica
In alle opzichten geslaagd album ook naar mijn smaak voor niet jazz-liefhebbers. Het space-achtige is zeker aanwezig maar wordt niet al te nadrukkelijk en voorspelbaar gebracht. Schijnt op een verhaal te zijn gebaseerd, waar een aap (Lincoln) de ruimte in wordt geschoten en pas mag terugkeren als al zijn angsten zijn overwonnen.

avatar van Mssr Renard
De kracht van deze plaat is de sfeer die het neerzet. De melodieën zijn belachelijk catchy en liggen goed in het gehoor, maar het is nergens melig of té poppy.

Deze instrumentale conceptplaat is precies wat het is: filmische muziek van een film die jezelf erbij mag fantaseren.

avatar van popstranger
Wat is Hubris Major een ongelooflijk mooie song! Elk instrument krijgt de subtiele kracht mee die het nodig heeft. Zonder hier in spiritueel gezwijmel of intergalactisch gezever te vervallen is het gewoon zo dat de piano mooi in de diepte gaat en toch subtiel klinkt. De drums geven er dan net dat tikje extra aan. Mooie productie ook van deze plaat.