Graham Bonnet Band - The Book (2016)

Label: Frontiers

1. Into the Night (4:29)
  2. Welcome to My Home (4:47)
  3. Earth's Child (I am Your Son) (4:07)
  4. Rider (3:44)
  5. Dead Man Walking (5:43)
  6. Strangest Day (4:22)
  7. The Dance (3:49)
  8. Where Were You? (4:00)
  9. The Book (5:08)
  10. Everybody Wants to Go There (3:46)
  11. California Air (Better Here Than There) (3:52)
  12. Eyes of the World (6:33)
  13. All Night Long (3:48)
  14. Lost in Hollywood (4:55)
  15. Since You've Been Gone (3:29)
  16. Night Games (3:39)
  17. S.O.S. (3:03)
  18. Assault Attack (4:16)
  19. Dancer (4:40)
  20. Desert Song (5:52)
  21. Island in the Sun (3:53)
  22. Hiroshima Mon Amour (4:00)
  23. God Blessed Video (3:25)
  24. Will You Be Home Tonight (5:12)
  25. Witchwood (2:47)
  26. Stand in Line (4:08)
  27. Here Comes the Night (Down Without a Fight) (4:08)
Graham Bonnet - Vocals
Conrad Pesinato - Guitars
Beth-Ami Heavenstone - Bass
Jimmy Waldo - Keyboards (ex- Alcatrazz)
Mark Zonder - Drums (ex-Fates Warning)

Leuke 360 clip, back to the eightees hard-rock

Tevens is er dit jaar een nieuw Blackthorne album uitgebracht met Bob Kulick op gitaar, kom ik per toeval achter. Hoe ouder, hoe drukker.

avatar van gigage
Eigenlijk had ik er niet zoveel van verwacht. Een beetje uit de hoogte doen door een 2CD album ervan te maken. Wie denkt deze Bonnet wel niet wie die is, Neal Morse ofzo? Maar het is voor een classic rock luisteraar al snel duidelijk dat na een vlugge kijk op de tracklist de tweede CD gevuld is met ouder spul uit zijn Rainbow, MSG, Alcatrazz en solo tijd, nu opnieuw opgenomen. Daar ben ik nog niet aan toegekomen want CD 1 sloeg de plank al behoorlijk....raak!
Fantastische band, leuke hardrock tracks die vervlogen tijden doen herleven en een Bonnet prima bij stem. Nergens schakelt hij over tot schreeuwerige zang wat wel eens tot weerstand kon leiden bij zijn vorige releases (oa Blackthorne). De album mix is ook heerlijk. Ik werd er gewoon vrolijk van en deze zal daardoor zeker en vast wel meer luisterbeurten krijgen.
Er is echter één minpuntje wat de wenkbrouwen wat deed fronsen en ik kan het helaas niet meer "onthoren" (cannot unhear). Dat is dat zijn kunstgebit (?) niet helemaal goed vast lijkt geplakt en de bijna 69 jarige zanger wat shhhhlishht langs zijn kiezen.
Laat u daardoor niet weerhouden; aanrader voor de melangolische early 80's hardrockers onder ons.

avatar van Sir Spamalot
99,99% ga ik akkoord met het bericht van mijn voorganger, mijn slecht karakter houdt me tegen om 100% akkoord te gaan maar inderdaad, dit is er eentje die uitstekend is en die ik niet had zien aankomen. Een Graham Bonnet op respectabele leeftijd hoor ik hier prima zingen zonder één keer uit de bocht te vliegen, verrassend omwille van zijn niet onbesproken levenswandel.

CD 1 is het nieuwe album (tot en met nummer elf hier), cd 2 is een “trip back in time” met nummers waarvan hij de zanger was in bekende groepen... o.a. Rainbow, The Michael Schenker Group, Alcatrazz. Is dit watertanden of niet? Heerlijk is het ook om te horen – en dit is strikt persoonlijk – dat Graham Bonnet zich bescheiden opstelt en de andere muzikanten ook ruimte laat om te excelleren.

Dit is de Graham Bonnet BAND en dit geeft ruimte aan de oude bekenden, toetsenist Jimmy Waldo en de technisch steeds vaardige drummer Mark Zonder (ex-Fates Warning). Gitarist Conrado Pesinato is mij onbekend maar is een zeer vaardige gitarist wat hij overduidelijk laat horen op cd 1, op cd 2 heeft hij het voorspelbaar nadeel dat hij nooit zal kunnen concurreren met de originele versies om twee redenen. Reden één is dat deze klassiekers met vaak spectaculaire gitaarlijnen in het collectieve geheugen zitten van vele fans, reden twee is bangelijk want begin er maar eens aan: de originele versies hadden als gitarist o.a. Ritchie Blackmore, Michael Schenker, Yngwie Malmsteen en Steve Vai. Denk echter niet dat hij niet zijn streng trekt!

Toch vind ik dit geen plaat waar het enkel te doen is om die duik in het verleden van de tweede schijf. Daarvoor ik ontdek ik te veel goede dingen op de eerste schijf. Proficiat aan het label Frontiers, dat meer en meer een referentielabel wordt voor kwaliteitsvolle uitgaves die je haast blindelings kunt kopen. Proficiat aan Mr. Graham Bonnet (°1947!) voor dit album, als de uitdrukking klopt dat het verstand komt met de jaren, dan is er voor vele mensen nog hoop.

avatar van Rudi S
gigage schreef:
Een 2CD album ervan te maken. Wie denkt deze Bonnet wel niet wie die is, Neal Morse ?

avatar van gigage
Als de naam Michael Schenker hieraan was toegevoegd dan zou dit boek misschien wat meer stemmen trekken dan de huidige 4? Ach misschien ook niet. Ik blijf het hoe dan ook een sterk album vinden en ook de snarenplukker van dienst doet het prima in deze Graham Bonnet Band. Het doet me nog het meeste denken aan een soort van natuurlijke opvolger van No Parole From R&R van Bonnet's voormalige band Alcatrazz.