R.E.M. - Eponymous (1988)

Label: I.R.S.

1. Radio Free Europe [Original Hib-Tone Single] (3:46)
  2. Gardening at Night [Different Vocal Mix] (3:31)
  3. Talk About the Passion (3:20)
  4. So. Central Rain (I'm Sorry) (3:14)
  5. (Don't Go Back to) Rockville (4:31)
  6. Can't Get There from Here (3:37)
  7. Driver 8 (3:23)
  8. Romance (3:24)
  9. Fall on Me (2:51)
  10. The One I Love (3:16)
  11. Finest Worksong [Mutual Drum Horn Mix] (3:49)
  12. It's the End of the World as We Know It (And I Feel Fine) (4:06)
avatar van avdj
Is dit nou een Greatest Hits van R.E.M. van hun beginperiode tot 1988?

avatar van Yak
Yak
Ja, hoewel ik niet zeker weet of dit radiohits waren of een selectie van hun beste werk destijds volgens kenners.

avatar van avdj
Oke, daar twijfelde ik dus in. Maar ze brachten een paar jaar hierna ook een Best Of uit met veel nummers die hier ook op staan. Welke completer is weet ik niet maar ik denk die andere.

avatar van Yak
Yak
Je hebt van hun periode pre-'Out of time' ook deze en deze verzamelaars.

avatar van johan de witt
Dit zijn gewoon alle singles uit de IRS-years (Murmur tot en met Document), met als lokkertje voor de fans die alles al hadden het nummer Romance (niet echt bijzonder) en andere versies van 3 nummers. Uitstekende cd.

avatar van c-moon
Mooie verzamelaar.. heb hem toen ie uitkwam op vinyl gekocht.. met het succes van Document zag IRS zijn kans schoon om een compilatie uit te brengen, zoals Johan al aangaf in zijn post.. Maar ik ga akkoord: véél toevoegen doet het niet, maar het is natuurlijk wel een mooie compilatie van zovele mooie REM-momenten geworden!!

avatar van musicfriek
The One I Love is in mijn ogen de perfecte popsong. Ander goed nummer is ook zeker Rockville, voel je je ff down, zet deze op en gegarandeerd tovert dat nummer weer een lach op je gezicht!

avatar van Droid
Prima verzamelaar van hun eerdere werk tot Green (1998). "Fall on Me" en "The One I Love" springen er uit.

Het viel me wel op dat het latere "Turn You Inside-out" van Green verdomd veel lijkt op "Finest Worksong"...

avatar van barrett
Deze net gekocht, kwestie van kennis te maken met hun beginperiode...

avatar van barrett
De eerste periode van REM verraste mij enigzins omdat het eigenlijk erg anders is dan hun later werk. Wat onmiddelijk opviel was dat her een redelijk accoustische plaat bijna is, is dat bij al de platen zowat zo?

avatar van Japser84
Heerlijk cd'tje. Het eerste album dat ik van REM heb is Out Of Time, dus dit is een mooie manier om hun eerdere werk te leren kennen. En dat verrast me zeer. Erg lekkere nummers zijn Fall On Me en vooral Don't Go Back To Rockville. Een fijne plaat voor in de auto.

Wel weer 'jammer' dat ik nu dus ook nog al die vroege platen van REM moet gaan aanschaffe. 'k Heb 't maar zwaar.

I.R.S. bracht deze compilatie van de jaren 1981 t/m 1987 uit een maand voordat Warner Bros. het Green-album uitbracht.
De groep was in 1987 in Amerika net doorgebroken met het album Document en het was dus tijd om naar een groter label te gaan.
Hun collega's van Hüsker Dü, die op het onafhankelijke SST-label zaten, hadden het jaar daarvoor al bij WB getekend.

Eponymous was toen interessant vanwege de afwijkende versies + 1 filmsong:

Radio Free Europe (Original Hib-Tone Single)
Gardening at Night (Different Vocal Mix)
Romance, van de soundtrack Made In Heaven
Finest Worksong (Mutual Drum Horn Mix)

De reguliere I.R.S. albums zijn later weer met bonus tracks uitgebracht.
Eponymous luistert heerlijk weg. Romance is geen slecht nummer, maar minder sterk dan de overige nummers.
Op de LP- en MC versie worden op kant 1 tracks 1 t/m 6 de early-side genoemd en de nummers van kant 2 de late-side.
De groep Wings met Paul McCartney had ook zoiets met het album Back to the Egg uit 1979.

In de film Made In Heaven hebben Ric Ocasek (The Cars) en Neil Young een bijrolletje.
Van Ric is in de soundtrack een solo-nummer aanwezig en van Young nummers uit zijn Buffalo Springfield-jaren.

WPE
Een heel mooie cd van R.E.M. omdat je dan hun eerdere muziek leert ontdekken. Een fris en spontane band, en natuurlijk de markante zang van Michael Stipe. Deze verzamelaar kan ik iedereen aanbevelen.

avatar van ratfish
Maatgevende introductie voor REM-liefhebbers die de vroege periode een beetje te obscuur vinden om alle platen te kopen.