Breakestra - Hit the Floor (2005)

Soul / Funk
Label: Ubiquity

1. Stand Up! (4:56)
  2. Gotta Let Me Know (3:28)
  3. Hiding (4:31)
  4. Burgundy Blues (5:29)
  5. You Don't Need a Dance (4:15)
  6. The Gettin' to It (2:43)
  7. At the End of the Day (3:34)
  8. Recognize (5:02)
  9. Keep on Playin' (4:03)
  10. See Sawing (5:56)
  11. Family Rap (5:07)

met Chali 2NA, Double K en Soup

12. How Do You Really Feel? (8:44)
  13. Show & Prove (2:57)
  14. Hit tha Flo! (5:05)
avatar van Reijersen
Funk van de bovenste plank. Hebben Breakestra leren kennen via de Live Mix cd's. Deze plaat doet daar niet voor onder. Erg fijn cd'tje. Swingt de pan uit. Voor elke funkliefhebber een aanrader.

4 sterren.

avatar van Rhythm & Poetry
Wat een heerlijke funk cd is dit zeg. Wat een producties (alleen Peanut Butter Wolf of ook een andere producer?), Burgundy Blues swingt echt helemaal. Maar ook de zang is goed, doet me vaak denken aan terug in de tijd wel erg soulvol. Het gebruik van live-instrumenten of samples daarvan slaat bij mij erg goed aan. Een meesterwerk die ik voorzichtig op 4,5* zet.

avatar van Niek
Erg fijne muziek zo op het eerste gehoor! Is dit Peanut Butter Wolf ja? Vet! Ik ga snel verder luisteren..

avatar van Osiris Apis
Op Discogs staat dat er een Mixmaster Wolf in de groep zit. Dus de informatie op deze artiestenpagina klopt denk ik niet. Ik zal het even aanpassen.
Een aantal singles van Breakestra zijn wel uitgekomen op Stones Throw, misschien is dat de enigste verwijzing naar Peanut Butter Wolf.

EPMD
geweldige funk!!!

avatar van Jacktherapper
Nog niet helemaal gehoord, dus geen stem.. Maar wat ik nu heb gehoord maakt me bijzonder blij ! Heerlijke funk, waarbij je niet stil mag zitten. Chali 2NA levert wel een heel toffe bijdrage, dit ga ik eens helemaal checken.

avatar van Shelter
Ik heb ze live gezien hier in Jakarta.... wat een band zeg. Gelwedig!
Maar eens achter de albums aangaan

avatar van Rhythm & Poetry
Ik zit er sterk aan te denken om deze schijf te verhogen naar de 5 sterren (en daarmee zou dit de tweede keer worden dat ik een album een dergelijke beoordeling geef). Ik heb dit album erg vaak beluisterd, maar sinds ik de heren live aan het werk heb gezien ben ik er eigenlijk alleen maar meer van onder de indruk geraakt. Vaak als ik zin heb ik geweldige, vrolijke muziek - maar wel met diepgang - dan zet ik Hit the Floor op. Het swingt van begin tot eind en het laat de tijd echt vliegen. Breakestra is een fantastische band.

avatar van AOVV
In de MuMeLadder 2011 'Burgundy Blues' tegengekomen, wat een geweldig nummer zeg. Smaakt naar meer van deze band, binnenkort zal dat er misschien ook wel van komen

avatar van Rhythm & Poetry
Zeker doen. Dit is een geniaal album, hoewel ik wel moet zeggen dat Burgundy Blues wel het meest verfrissende nummer vind (samen met Family Rap). Maar zoals je ziet ben ik helemaal weg van deze plaat. Heb deze groep ook live aan het werk mogen zien en dat swingde geweldig. Een van de mooiste liveoptredens ooit.

avatar van AOVV
Net één keer beluisterd, en ik vind het allemaal erg fris klinken, en het neemt de examenstress die me in deze periode toch danig in de greep houdt, voor een uurtje weg. Ik weet niet waarmee ik dit kan vergelijken eigenlijk, ik ben niet zo thuis in de wereld van de funk. Dit is in elk geval wel een erg goeie plaat, geniaal durf ik het na één keer luisteren nog niet te noemen. Jammer dat deze plaat zo onbekend is eigenlijk, maar misschien ga ik daar wel verandering in brengen als het mijn beurt is in het "Het Review-Album van de Week!"-topic.

avatar van AOVV
Dit is een Feestmuziek, met een grote F, jawel. Ruim een uur lang funk van hoge kwaliteit, probeer er maar eens op stil te zitten! Het swingt zo geweldig, is zo aanstekelijk, en ligt o zo prettig in het gehoor. 'Burgundy Blues' is het hoogtepunt, wat een nummer! Verder zijn er ook nog 'How Do You Really Feel?', het geweldig sfeervolle 'See Sawing' en 'Family Rap', waar ook nog eens fijn gerapt wordt. Vele invloeden herken je in deze plaat; naast funk ook nog soul, hip-hop en jazz. In afsluiter 'Hit The Floor' herken ik op het eerste gehoor enkele bekende platen die vermeld worden: 'Maggot Brain' van Funkadelic en 'Superfly' van Curtis Mayfield. Het kan toeval zijn, maar toch..

Wat een geheel toevallige ontdekking!

4 sterren

avatar van Angelo
Over het algemeen merk ik dat de houdbaarheid van funkalbums van de afgelopen jaren, naar mate je ze vaker beluisterd, na een tijd stuk minder worden. De eerste paar luisterbeurten klinkt het allemaal erg leuk, maar daarna is de spanning eraf. Gevolg is dat ik veel sneller naar funkplaten uit de jaren ’70 grijp, omdat ik vaak vind dat deze albums toch beter in elkaar zitten. Dit album van Breakestra daarentegen, blijft na al die tijd nog ontzettend verfrissend. De professionaliteit van deze tienkoppige band uit Los Angeles spat er van af. Naar het schijnt speelden ze voorheen vooral veel covers, maar met ‘Hit the floor’ bewijzen ze dat ze creatief genoeg zijn om een geweldige funkplaat te lanceren met eigen stukken. Want het mag gezegd worden: dit is een retestrak album van begin tot eind.

Instrumentale nummers worden proper afgewisseld met vocale nummers. Ook inhoudelijk bieden de nummers voldoende diversiteit, (zoals al werd aangegeven) mede door de flirt met genres als soul, jazz en zelfs wat hiphop. Dat zorgt ervoor dat iedere luisteraar niets tekort komt, en er altijd wel een nummer op staat dat in de smaak valt. Zelf prefeer ik alle nummers met vocalen, maar ook de instrumentale nummers zijn leuk genoeg om het hele album van ruim een uur uit te zitten. Dat terwijl ik vaak na dertig tot veertig minuten (gemiddelde speelduur van funkalbums), wel weer even genoeg gehoord heb van dat genre.

De opvolger -die overigens vier jaar op zich liet wachten- vind ik overigens iets minder dan deze, al is dat ook een geweldige plaat. Bij dat album wordt je denk ik toch een stuk minder omver geblazen dan bij dit album, want iedere luisterbeurt is het weer genieten geblazen. Stilzitten is omogelijk, je wilt nog maar één ding en dat is: ”(to) hit the floor”. Vooral bij ‘Keep on playin’ en ‘Family rap’, mijn twee favorieten, al vind ik het fusionachtige ‘How do you really feel?’ misschien wel het meest bijzonder.

avatar van Ataloona
Om mijn inhaalslag van Het ¨Review-Album van de Week!¨-Topic te beginnen heb ik gekozen uit de tips van AOVV en uiteindelijk is het deze plaat geworden.

Breakestra - Hit the Floor

Naar deze plaat was ik al tijden benieuwd, hij zou in mijn straatje moeten passen en na mijn eerste beluistering was dit dan ook zeker waar.

Op een warme zomerse dag als vandaag doet dit plaatje het uitstekend, maar ook nu rond 0:00.
Het begint heerlijk met Stand Up, energiek, een warme stem en een heerlijke beat begeleid met een pompende bas zorgen voor een mooi geheel. Heerlijk achterover leunen, een biertje erbij en gewoon luisteren. Nou ja, dat deed ik vanmiddag toen ik niet aan het typen was..

De heerlijke productie van dit album doet het hem eigenlijk al.
Die rollende drums, geen ingewikkelde beats op machines, nee gewoon ouderwets op het drumstel.
De muzikale begeleiding werkt over de hele plaat top, en de zang is gewoon erg lekker.

Dit album bewijst zich zeker en dit ís gewoon funk.
Het verveeld niet snel en de nummers zijn divers.
De muziek beschrijft zichzelf als funk met geflirt met jazz en de stem vol gegoten met soulsaus.
De nummers hoeven niet eens beschreven te worden, het spreekt allemaal voor zich en dus een vette aanrader als je van sfeervolle en opzwepende muziek houdt!

Het album geeft een lekkere ouderwetse fibe die zelfs mijn ouders doet dansen.... Helaas...
Hit the Floor doet dus wel degelijk op. Mijn verwachtingen waren hoog en gelukkig is het niveau van dit album ook erg hoog. Geen slechte tracks, maar wel veel hoogtepunten.
Heerlijk op de warme dag, chillen op het strand met de cd in de draagbare radio en jezelf verwennen met het warme weer, het lekkere water, de mooie muziek en natuurlijk het mooie uitzicht

avatar van Anne Maaike
Dit album swingt vanaf het eerste nummer tot het laatste nummer. Dit is echt een album waarbij ik niet stil kan blijven zitten. Heerlijke producties.

avatar van tsjong
Een ongelooflijk funky album waar je helemaal vrolijk van wordt. Lekker