Nada Surf - Peaceful Ghosts (2016)

Label: Barsuk

1. Comes a Time (5:19)
  2. Believe You're Mine (4:47)
  3. Beautiful Beat (5:52)
  4. Blizzard of '77 (2:59)
  5. Rushing (4:48)
  6. The Fox (5:31)
  7. Blonde on Blonde (5:01)
  8. 80 Windows (5:03)
  9. Inside of Love (5:42)
  10. Out of the Dark (4:49)
  11. When I Was Young (5:46)
  12. Animal (6:37)
  13. Are You Lightning? (5:41)
avatar van thetinderstick
Nog geen reviews? Peaceful Ghosts is een bijzonder live album (verder heb ik alleen Live In Brussels wat ik best een tegenvaller vind). Deze show is opgenomen met het Deutsches Filmorchester Babelsberg in de zomer van 2016.
Gekozen is een set met de nadruk op de rustige nummers van Nada Surf. Het orkest vind ik echt wel een toevoeging. Het geeft de nummers een mooie, rijke sound. Het mooie vind ik ook dat niet zomaar de bestaande melodieën worden meegespeeld. In de meeste gevallen hoor ik partijen die in de orginele versies helemaal niet voorkomen en vaak voegen die ook echt iets toe.

Neem de opener 'Comes a Time'. Op The Weight Is A Gift een vrij onopvallend nummer, maar hier een van de hoogtepunten. De strijkers komen hier echt goed tot hun recht. Of 'The Fox', op Lucky een aardig nummer maar een beetje doordenderend, hier een broeierige track met dreigende politieke ondertoon. Ook de nummers van You Know Who You Are ('Out of the Dark', 'Rushing', 'Animal') vind ik hier wat beter uit de verf komen, hoewel nog altijd wat te braaf. 'When I Was Young', het sterkste nummer van The Stars Are Indifferent To Astronomy, komt nog harder binnen met die strijkers. Eigenlijk staan er geen nummers bij die echt slechter zijn dan het origineel. Hooguit vind ik 'Are You Lightning' nog steeds niet echt interessant. En ja, het stevigere werk van High/Low en The Proximity Effect (alleen vertegenwoordigd met '80 Windows') mis ik wel, maar daar is dit gewoon de plaat niet voor.

Al met al een hele fijne plaat, een stuk betere live release dan Live In Brussels.

avatar van E-Clect-Eddy
Even de eerste 4 nummers beluisterd en dat klinkt inderdaad dik in orde, zanger Matthew Caws is goed bij stem ook als het af en toe dicht tegen zijn limieten aanschurkt. Hier klinkt hij ook wel een beetje als de zanger van Mercury Rev.

Aparte draai aan het werk van deze Rock band, de gitaar is nog steeds goed te horen maar het volume is vanzelfsprekend wel wat teruggedraaid om een balans met het orkest te bereiken. Ook fijn dat er blazers te horen zijn in diverse nummers...ga de rest van het album van de week eens aanhoren.