Junior Boys - So This Is Goodbye (2006)

Canada
Pop / Electronic
Label: Domino

1. Double Shadow (4:22)
  2. The Equalizer (4:57)
  3. First Time (5:26)
  4. Count Souvenirs (4:45)
  5. In the Morning (4:42)
  6. So This Is Goodbye (5:19)
  7. Like a Child (6:06)
  8. Caught in a Wave (3:39)
  9. When No One Cares (3:49)
  10. FM (5:53)
avatar van bonothecat

avatar van Zwammer
Klinkt erg leuk en het lijkt inderdaad wel op The Knife ja. Ik ga het nog even goed beluisteren, voordat ik een oordeel ga vellen

avatar van ohmusica
Klaar voor een nieuwe hype? Sterke troef de zang en daarbij een kaal uitgekleed stuwend ritme. in nrs 5 en 6 lekkere soul.

avatar van Sammy
Klinkt geilig, beetje Zoot Womanish-achtig.

bonothecat schreef:
Klinkt als the knife.

hmm, dan weet ik niet of ik deze nog wil horen. Hun vorige vond ik toch een stuk beter dan "the knife" (met name de 12" zijn zeer veel beter)

Electro_
Ik zie de vergelijking met The Knife niet echt. Dit is wel een aardige CD, maar klinkt niet veel anders dan een ander electropop-groepje. Zal ook eens het oudere werk beluisteren

Sietse
en The Knife klinkt wel anders dan een electropop-groepje?

Als ik heel eerlijk moet zijn is dat toch ook echt niet zoveel meer hoor.

Electro_
The Knife heeft een heel ander soort geluid, vooral op Silent Shout. Sowieso is de stem heel anders dan normaal en is de muziek niet altijd dansbaar. Dit wel, en de 'beats' klinken een stuk gewoner.

Sietse
ik heb dit album niet gehoord, alleen ouder werk van deze heren, maar goed los daarvan. Ik vond The Knife ook erg gewoontjes. Idd een andere stem, maar mocht niet baten dat ik het tergend saai vond.
Wat ik over ouder werk van deze heren niet kan zeggen...echter dan praat ik wel goed 2 jaar terug ofzo, al heel lang niet meer gehoord, mogelijk vind ik er nu ook geen drol meer aan.

avatar van Zwammer
In The Morning is echt een vette song zeg

'In the morning' is inderdaad een goede track, heb sowieso al meer gehoord over Junior Boys, ga me er toch maar eens in verdiepen

lemmy
Ga ik ook maar eens doen.
Uiterst positieve eerste luisterbeurt: weliswaar behoorlijk 'fout' - ik las ergens vergelijkingen met Hall and Oates godbetert - maar o zo mooi melancholisch sfeertje!
Als ie blijft doorgroeien is het vast en zeker een juweeltje!

lemmy
¨[quote]Zwammer schreef:
In The Morning is echt een vette song zeg

Ben ik het mee eens maar te 'vet' voor de plaat en haalt de mijmer eruit

avatar van japieee
Was aanvankelijk heel positief over dit album, een beetje tegelijkertijd met The Knife ontdekt. Toch merk ik dat The Knife (vooral 'Silent Shout') langer blijft plakken en over het algemeen meer indruk op mij maakt. Junior Boys is mooi, maar wordt naar verloop voorspelbaar.

Dus ik val even een halfpuntje terug naar 4,0.

Allemachtig, wat een mooie muziek! Sexy, zwoel, melancholisch. Ik begin maar eens met een 4*, maar wellicht dat dit nog uitgroeit tot een van mijn persoonlijke toppers uit 2006.

De vergelijking met The Knife zie ik trouwens niet. Het is allebei wel pop en electronisch, maar daar houdt het dan ook wel mee op.

avatar van japieee
herman schreef:

Ik denk dat het vooral twee populaire bands zijn in electronica die tegelijkertijd bekend werden - ik heb ze toevallig in dezelfde week ontdekt.

N.B. - Merk dat ik soms met best veel plezier naar Junior Boys luister...! Ik laat de waardering wel even op 4 sterren staan, maar heb wel inmiddels kaartjes voor het concert in Paradiso.

Dit is wel een album dat je een paar keer moet horen, heb ik gemerkt. Dan komt het pas echt tot leven. De melancholie, de mijmering, de emoties... Terwijl ik in eerste instantie meer voor het sensuele viel. Count Souvenirs is echt een waanzinnig mooi nummer. De teksten zijn zo ongelooflijk sprekend, zelfs herkenbaar als je niet in dergelijke situaties hebt gezeten.

Electro_
Ik begin wel een beetje het eerste bericht van Bonothecat te snappen. In het nummer So This Is Goodbye hoor ik wel iets van The Knife terug, maar voor de rest vind ik het nogal meevallen. Ik ben het album iets meer gaan waarderen, vooral door dat nummer, maar ben nog steeds niet overtuigd.

Zeer mooi plaatje, ben vooral erg gecharmeerd van het 'feelgood' sfeertje wat over de plaat heerst.

Ik snap de vergelijking met the knife absoluut niet.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd, blijf toch steken op 3,5*.
Ga ze 27 februari wel zien in de Ekko, dus misschien vind ik het daarna wel geweldig, we zullen het zien..

avatar van T.O.
bonothecat schreef:
Klinkt als the knife.

Hm, dat vind ik op basis van "In The Morning" helemaal niet. Wel aardig nummertje, maar nodigt me niet genoeg uit om een heel album te gaan beluisteren.

In The Morning is niet echt representatief. Het is het enige uptempo liedje van de plaat. Probeer anders de eerste twee nummers eens.

Ze waren live... sympathiek
In The Morning bleek de topper van de avond, wat ik ook wel verwacht had. Ze speelden alleen 'n toegift die ik niet herkende, kan iemand (die ze ook live heeft gezien) me daarbij helpen?

Je was in Ekko zeker? In Paradiso deden ze een toegift van het album 'Last Exit'. Leek een lang episch rocknummer (in vergelijking met de rest dan). Ik weet niet welk nummer nog, ben nu voor het eerst Last Exit aan het luisteren.

Muziek: In The Morning
Beeld: Bande à Part (Jean Luc Godard, 1964)

avatar van Ice Cream Man
Juweeltje, moeilijk met iets anders te vergelijken. Constant niveau, geen fillers.

avatar van sander.
Pff hoe komen jullie erbij dat dit op The Knife lijkt? Ga eens luisteren!

Bij The Knife heeft elk nummer een eigen karakter. Dit album van de Junior Boys vormt meer één geheel. Ratelende arpeggio's en zachte akkoorden komen hier telkens terug. Maar elk liedje klópt gewoon tot in detail. Het is zo origineel en fris, en dan die afsluiter 'FM' schitterend!

JustaRascal
Er stond laatst een album op de luisterpaal van 3voor12 van een andere artiest, maar hij werd beschreven als "Junior Boys". Het album had een donkere cover, iemand enig idee van wie die is? De muziek klonk vrijwel hetzelfde.

JustaRascal
Ja! Bedankt!

avatar van Yamato
Ik kwam net tot de conclusie dat er nog geen volle pagina aan discussie bij dit album staat. Jammer want voor mij is dit één van de beste albums aller tijden. Ik merk dat er veel wordt vergeleken met The Knife. Ik zie die vergelijking niet echt maar grappig genoeg ben ik blijkbaar niet de enige die beide groepen ongeveer tegelijktijdig leerde kennen. Voor mij was dat denk ik zo'n twee jaar geleden via last.fm radio toen dat nog gratis was voor iedereen. Dit album is daarna langzaam gegroeid tot een favoriet. Uitermate geschikt voor regenachtige avonden, avonden met vrienden, avondwandelingen, etc. Echt een avondplaat gewoon. Voor mij tenminste. Ik kan bij dit album gerust een uurtje gaan zitten en alleen maar naar de muziek luisteren terwijl ik bij veel albums na een tijdje toch wel een beetje ADHD-trekjes ga vertonen als ik er niet iets naast doe.

avatar van sander.
Lang geleden dat ik dit luisterde (idd zoals Yamato tegelijkertijd met The Knife leren kennen, ergens in 2007). Na veel andere muziek in te zijn gedoken kwam ik deze laatst weer tegen en verdomd, het klinkt nog steeds even fris en gevoelig als toen! Echt een prachtig album, uniek in zijn genre. Ook de andere platen van deze mannen hebben dit nog niet overtroffen.

Subtiele en gevoelige liedjes met boeiende vrije ritmes/percussie. Ingetogen maar niet schuw of verlegen; melancholiek maar niet overdreven dramatisch of sluimerig. Simpelweg spannend en heerlijk om zachtjes op te dansen.