Richard Thompson - Amnesia (1988)

Rock / Folk
Label: Capitol

1. Turning of the Tide (3:07)
  2. Gypsy Love Songs (3:36)
  3. Reckless Kind (5:10)
  4. Jerusalem on the Jukebox (4:11)
  5. I Still Dream (4:25)
  6. Don't Tempt Me (6:17)
  7. Yankee, Go Home (2:58)
  8. Can't Win (5:28)
  9. Waltzing's for Dreamers (4:06)
  10. Pharoah (4:23)
avatar van Zachary Glass
Toen ik dit werk van Thompson voor het eerst onder ogen kreeg, was ik gefascineerd door die hoesfoto: het leek wel een Gilette-reclameboodschap. Eén verschil: de nar Richard Thompson in de achtergrond

Ik had wel eens een akoestische versie gehoord van Waltzing's For Dreamers gehoord op een blauwe maandag (die maandag werd door het horen van die song net iets minder blauw ), dus daarom maar gekocht.

Meteen viel me op dat "Amnesia" geproduced werd door die dekselse Mitchell Froom (die de platen van Crowded House dat warme geluid gaf & de man die na een lange dag werken Suzanne Vega mocht begroeten vanachter hun fornuis ).

Hier werkte die samenwerking Froom/Thompson wonderwel, omdat Froom niet echt ging "foefelen" aan Thompson's liedjes (wat hij met nefaste gevolgen wél ging doen op "Mirror Blue"), door die Froom-aanpak kwam het grappige van Thompson's liedjes vol-le-dig aan de oppervlakte.

Neem nu dat eerste nummer Turning of the Tide , één of andere kerel begint zich enorm te enerveren over het feit dat er misschien onverlaten aan het frinniken zijn aan z'n meisjes bloesje - Did they run their fingers up and down your shabby dress????

Dan is er de motherfuckin' gitaarpartij in Gypsy Love Songs , die klinkt net alsof er een opgewonden kettingzaag door het nummer getrokken wordt. Het nummer moet kaputt!

Waar politieke songs vaak vervallen in holle retoriek, komt Thompson aandraven met z'n kleine verhaaltjes in Jerusalem on the Jukebox , Pharoah (werken we nog steeds met z'n allen voor de farao? ) en het grappigst van allemaal in Yankee, Go Home ( My girlfriend won't talk to me/Since she met with a sailor from the land of free/I'm tired of being alone/Yankee Go Home ).

En wat doe ik? Genieten, jongens

avatar van steven
mooi album , opener turning of the tide is echt geweldig !

avatar van Chungking
Blind aangeschaft en dat beklaag ik me niet. Gewoon weer een heel fijn RT album, met als hoogtepunten voor mij de idd heerlijke opener, Waltzing's for Dreamers, Reckless Kind en het erg mooie I Still Dream.

Meer hoef ik er niet over te zeggen want Zachary Glass heeft dat al goed gedaan