Bad Boys Blue - Love Is No Crime (1987)

West-Duitsland
Pop / Dance
Label: Coconut

1. Come Back and Stay (4:07)
  2. If You Call on Me (3:33)
  3. Victim of Your Love (4:31)
  4. Love Is No Crime (3:33)
  5. Gimme Gimme Your Lovin' (3:51)
  6. I Remember Mary (4:58)
  7. Charlene (4:28)
  8. Inside of Me (4:36)
  9. Why (Misty Eyes) (4:58)
  10. Kiss You All Over, Baby [New Version] (4:12)
avatar van BlauweVla
Hier mijn 'track by track' review:

Het album start met een lange uitvoering van het duet "Come Back and Stay", dat een vette Italo achtige inleiding heeft van maar liefst 2 minuten. Deze lange versie vind ik net even beter als de single edit, die komt namelijk ook minder goed uit de verf door bijvoorbeeld het missen van een snik in de stem van Lyanne Lee (zat zij ooit in E-Rotic?), nadat ze 'Since I've been gone … I've missed you' zegt. Zo zie je maar weer wat een juiste timing kan doen bij dit soort dingen.

"If You Call on Me" heeft – hoe noemen ze dat ook alweer? – O ja, atmosferische synthesizers. Het lijkt een beetje op "Kisses and Tears" van een album eerder, maar dan met een soort "Do They Know it's Christmas Time" achige begeleiding af en toe. Mede door de herkenbare zang van John McInerney duidelijk een Bad Boys Blue nummer.

Het funky "Victim of Your Love" wordt gezongen door Trevor Tailor. Dit zijn de tracks die een album gevarieerd maken, erg leuk. Eigenlijk is ook dit niet zozeer een disco nummer, net als het voorgaande "If You Call on Me", maar door de high tech achtige aanpak valt het totaal niet uit de toon op dit album.

Na het leuk en aardige titelnummer klinkt er een song zoals we die kennen (of niet) van Modern Talking en Blue System. "Gimme Gimme Your Lovin'" wordt ook gezongen door Trevor Tailor waardoor ook dit stuk ondanks de overeenkomsten een echt Bad Boys Blue nummer is, want ook hij heeft een heel eigen stemgeluid, bovendien zijn er ook nog "I Wanna Hear Your Heartbeat" soort stukjes in te herkennen een aantal keer.

Oké, dan komt het naar mijn idee minst goede stuk van het album. Het is niet heel slecht maar het refrein heeft het gewoon niet. Wel gaaf dat "I Remember Mary" nu eens niet over een "Pretty Young Girl" gaat. En het 1 minuut durende filmmuziek achtige intro is ook niet verkeerd.

Het betoverende "Charlene" is weer helemaal geweldig. Misschien wel het beste stuk van de plaat! Net als je na zo'n 3 minuten denkt dat je het nummer wel gehoord hebt, komt er zo'n heel erg bombastisch stukje synthesizer. Net als eerder in het nummer de aparte 'Huh's' van Trevor Tailor maken dit soort dingen de tracks van Bad Boys Blue nog completer en krijg je er nooit genoeg van.

Een soort zware scheepstoeter en een snerpend geluid door het hele nummer heen begeleiden "Inside of Me". Moet ik het omschrijven als een UB40 soort reggae? Anders weet ik het niet te zeggen eigenlijk. Ook weer een goed afwijkend stuk op dit album.

Het relaxte "Why (Misty Eyes)" is een zeer mooie afsluiter met veel aandacht voor achtergrond zang.

Maar er is nog een extraatje; een nieuwere versie van "Kiss You All Over, Baby", dat als origineel op het debuut staat.

"Love Is No Crime" uit 1987 is het derde album van Bad Boys Blue en de één na laatste met Trevor Tailor, die voor mij toch wel heel belangrijk is voor de sound van deze act. Een heel album met John McInerney kan ook werken, maar het is juist de combinatie en de afwisseling van de originele line up die mij zo aanspreekt