Current 93 - Thunder Perfect Mind (1992)

Folk / Avant-Garde
Label: Durtro

1. A Beginning (0:44)
  2. The Descent of Long Satan and Babylon (3:00)
  3. A Sadness Song (4:14)
  4. A Song for Douglas After He's Dead (4:58)
  5. In the Heart of the Wood and What I Found There (2:50)
  6. Mary Waits in Silence (2:56)
  7. A Silence Song (5:27)
  8. A Lament for My Suzanne (4:20)
  9. Riverdeadbank (3:46)
  10. All the Stars Are Dead Now (9:06)
  11. Rosy Star Tears from Heaven (3:06)
  12. When the May Rain Comes (3:23)
  13. Thunder Perfect Mind I (5:05)
  14. Thunder Perfect Mind II (2:21)
  15. Hitler as Kalki (SDM) (16:28)
  16. A Sad Sadness Song (7:01)
  17. An Ending (2:21)
  18. Suzanne: She and I in Darkness We Lay and Lie * (4:26)
  19. Red House * (0:29)
  20. Our Lady of Horsies * (6:35)
  21. Anyway, People Die * (1:46)
  22. Silence as Christine * (2:24)
  23. Maldoror Is Ded Ded Ded Ded * (12:11)
  24. They Return to Their Earth * (6:18)
  25. In Sadness Sang * (4:20)
  26. 'Khor Ba'i Nyes Dmigs [Live] * (1:28)
  27. Lament for Her [Live] * (4:00)
  28. A Song for Douglas After He's Dead [Live] * (6:14)
  29. They Return to Their Earth (For My Christ Thorn) [Live] * (6:52)
  30. A Song for Douglas After He's Dead (Rebirth) [Live] (5:44)
totale tijdsduur: 1:26:50 (2:23:53)
Ik heb dit album nu 1 keer beluisterd en het smaakt zeker naar meer........

Het deed me denken aan het sprookjesachtige van een Mercury Rev, alleen nu met wat folky invloeden. Het album Soft Black Stars (dat me weer deed denken aan Antony and the Johnsons) bracht mij op dit album, en ik moet zeggen dat dit toch wel weer een ontdekking is.

Misschien dat voskat hier meer over kan zeggen, gezien het feit dit album in zijn top 10 staat

avatar van voskat
Ikke?
Ik vind dit gewoon een prachtig kleurrijke plaat van een raar, kleurrijk mannetje.

David Tibet kan inderdaad wel eens klinken als Jonathan Donahue van M. Rev trouwens... vooral op deuntjes als Fields Of Rape!

Maar goed, om even terug te komen: de beste platen roepen duidelijk beeldmateriaal op bij de luisteraar... als muziek dat doet, dan weet je dat de muzikant er zijn/haar volle hart over heeft uitgestort.
En dat heeft meneer Tibet hier wederom gedaan. Een waar audio-schilder!

En wat een knusse, gevaarlijke en bonte dimensie heeft hij ons geschilderd...

Doet me denken aan de bossen waarin ik ben opgegroeid.
En natuurlijk aan Thomas Ligotti.

RobertJ
Ik heb nu het laatste album, black ships ate the sky, en deze gehoord. Ik vind deze nog net iets beter. Maar beide zijn geweldig. Deze krijgt van mijn 5 sterren.

Toelichting op de extra tracks (cd 2): de nummers 1 t/m 8 waren opgenomen tijdens de Thunder Perfect Mind sessies en haalden toen het album niet (veel is later op de albums Emblems en Calling for Vanished terechtgekomen).

Nummers 9 t/m 13 komen uit een live-optreden in Frankrijk (15 december 1990). Het was de eerste keer dat nummers van dit album live vertolkt werden.
Deze nummers zijn ook verschenen op As the World Disappears....

avatar van Paap_Floyd
Hitler as Kalki (SDM) is echt schitterend.
Dit is sowieso een heel mooie plaat

avatar van Lukas
Is dit avant-garde? Ik zou het eerder op folk houden.

handsome_devil
ik ook

avatar van Gyzzz
Riverdeadbank

avatar van Lukas
En zo zijn er meer op deze plaat

Laatst heb ik deze - enigszins op de groei weliswaar - in mijn top 10 gezet. Stiekem wordt deze plaat namelijk bij elke luisterbeurt steeds een beetje beter. Wie van griezelige, bezeten doomfolk houdt, zit bij deze plaat meer dan goed. Het is broeierig, spannend en vooral hemeltergend mooi. De soms lieflijke folkmelodieen worden nu en dan overstemd door het bezeten maar toch breekbaar gekrijs van de zanger. Dat resulteert soms in prachtige liedjes (A Song for Douglas After He's Dead ), maar ook in epische stukken als Hitler as Kalki. Driewerf hulde voor deze plaat dus, want wat ik tot nu toe verder gehoord heb van Current 93 vind ik eerlijk gezegd stukken minder. Hier dus: 5*

avatar van Paap_Floyd
Prachtige plaat inderdaad Lukas. Toch vind ik lang niet elk nummer even goed De 2 lange stukken (Hitler as Kalki en All the stars..) En de eerste 3 nummers vind ik bijzonder goed. Maar daartussenin valt het toch een beetje weg. Desondanks 4*

:):):)

yorgos.dalman
Fijn dat iemand ook nog Thomas Ligotti kent (hierboven: voskat, 26 juli 2005).

Thom Ligotti, een literaire kluizenaar in Amerika die in een kleine kring bekend staat om zijn schitterende, surreële 'gourmethorror voor fijnproevers' is een grote held van David Tibet (en mij).

Ligotti werkte als tekstschrijver mee aan drie Current albums, te weten 'In a foreign town, in a foreign land', 'I have a special plan for this world' en het zeer obscure 'This degenerate little town'. En verder is zijn stem even te horen als epiloog op 'All the pretty little horses'.

Wat betreft dit album: 'When the May rain comes' en 'A sad sadness song' zijn van een onaardse schoonheid en doen me qua sfeertekeningen ook sterk denken aan het miraculeuze 'Larkspur and Lazarus' op het album 'Soft black stars'...

avatar van Safri
Voor wie het willen weten:
'When the May Rain comes' is een cover. De band Sand maakte het origineel en die vind ik nog een beetje mooier dan deze versie van C93. Sand maakte het nummer als eerbetoon aan Gustav Meyrink, die de beroemde roman 'Golem' schreef. Dit is ook de titel van het album van Sand waar deze track op te vinden is.

yorgos.dalman
En heeft Klaus Schulze ook ooit niet iets met dit nummer gedaan?

Case4
Mooi, mooi! Dit album luister ik na All the Pretty Little Horses. Kon dat album toch net iets meer waarderen, maar desalniettemin een heel goed album! A Song for Douglas After He's Dead, A Lament for My Suzanne en Hitler as Kalki zijn prachtige tracks

Telamon
Alsof je je in de grauwe middeleeuwen bevindt. Reizend in een groep door een donker mistig woud waar achter elke boom gevaar loert. Met een zanger die onderweg onheilspellende liedjes zingt die je bijna tot wanhoop drijven.

Intrigerend, zeker nu ik lees dat vrolijke ziel Aleister Crowley opduikt. (hij predikte 'doe alles wat je wilt, goed of slecht.' Verkrachting, moord etc allemaal toegestaan in zijn theorie). De naam 93 Current stamt ook af van een theorie benaming van Crowley.

Rosy Star Tears from Heaven zou zo uit The Exorcist kunnen komen. Linda Blair die haar hoofd omdraait en met een duivelse stem mee gaat zingen. Koude rillingen, brrr.

En wat is de connectie met Leonard Cohen? 'Suzanne drags me down' in A Lament for my Suzanne.
A Sad Sadness Song doet me ook aan Cohen's Suzanne denken.

Intrigerend en creepy.

Moeilijk om hier sterren aan te geven want het is zeker vakkundig gedaan. Ik hoef m echter niet vaker te horen.

Deranged
Had hier nog niet eens een beoordeling aan gegeven zie ik nu.

Zijn er toch echt vijf.

Net als All the Pretty Little Horses onvoorstelbaar verbluffend en nagenoeg volmaakt.

Aan de hand van deze en die weet Tibet het bij mij met gemak te schoppen als een van de allergrootste poëten ooit.