Rowland S. Howard - Teenage Snuff Film (1999)

Australiƫ
Label: Cooking Vinyl

1. Dead Radio (5:39)
  2. Breakdown (And Then...) (6:26)
  3. She Cried (4:59)
  4. I Burnt Your Clothes (4:13)
  5. Exit Everything (7:34)
  6. Silver Chain (4:38)
  7. White Wedding (2:54)
  8. Undone (6:56)
  9. Autoluminescent (3:26)
  10. Sleep Alone (7:37)
skyline
Ik luister graag naar Rowland S. En dan vooral naar zijn gitaarsound, want zingen kan hij niet.
These Immortal Souls waren zeker de moeite waard, en ook deze plaat is goed te pruimen. Vooral de eerste drie nummers!

avatar van jellorum
De eerste 4 nummers zijn allen van een hoog niveau hoor, toch een moeilijk plaatje voor jellorum om volledig uit te zitten.
't Steekt toch een beetje tegen op de duur...
Wel een heerlijk sinister sfeertje doorheen de plaat...

avatar van aerobag
Dankzij Album of the Day op bandcamp ontdekt, dit verborgen pareltje.

Zeer vermakelijk duister randje, ik ga deze nog even op me in laten werken.

avatar van ArthurDZ
Dankzij aerobag op beatsense ontdekt, dit verborgen pareltje.

Lekker eigenzinnige gitaarmuziek met inderdaad een onheilspellend sfeertje. I like!

avatar van AOVV
Dankzij het tip-van-de-weektopic ontdekt, dit verborgen pareltje.

Hoewel ik The Birthday Party ken, was de solocarrière van deze man me onbekend. Ik ben erg blij met deze tip, want het is gitaarmuziek van de meest illustere strekking, vol donkere klanken en melodieën die me de neiging geven de haren uit mijn hoofd te trekken, om daar halfweg plots mee te kappen, neer te zitten en zielloos voor me uit te turen. Want die impact heeft het album ook wel op me; het komt loom, soms zelfs lethargisch over (vooral door de zang van Howard).

Uiteindelijk wint de intensiteit het wel steeds, wat dit tot een fraaie plaat maakt.

4 sterren

avatar van Near
Ha, interesse in Rowland S Howard - leuk! En volledig terecht! Blijft een gitaar-icoon. Wordt jammer genoeg vaak over het hoofd gezien; meestal is het zijn vroegere kompaan Nick die met de aandacht gaat lopen.

Als je hier wat mee kan, check dan zeker ook eens de band van RSH, These Immortal Souls. Vooral op hun eerste plaat staan een paar steengoede nummers - vuig, bloederig, en wanhopig.

Er is ook een heel goeie documentaire over de man: Autoluminescent.

avatar van rolandobabel
Hoe heb ik dit over het hoofd kunnen zien? Intens, het klinkt niet 1999, meer 1980......