Sunn O))) & Boris - Altar (2006)

Verenigde Staten / Japan
Rock / Avant-Garde
Label: Southern Lord

1. Etna (9:51)
  2. N.L.T. (3:49)
  3. The Sinking Belle (Blue Sheep) (7:37)
  4. Akuma No Kuma (7:52)
  5. Fried Eagle Mind (9:47)
  6. Blood Swamp (14:46)
  7. The Sinking Belle (Black Sheep) * (5:05)
  8. The Sinking Belle (White Sheep) * (4:36)
  9. HerLipsWereWetWithVenom satanoscillatemymetallicsonatas * (28:14)
Wat een monsterlijke samenwerking! Kan haast niet wachten op het eindresultaat. Helemaal als je ziet dat Jesse Sykes er aan heeft meegewerkt. Ik kan me er zo niks bij voorstellen....

sxesven
Ik ben ook gruwelijk benieuwd. Wauw!

avatar van HammerHead
Ik ook! Is ie al uit of moet de releasedatum nog worden ingevuld?

Ik heb hem dus al gehoord: fascinerend!
Heel moeilijk ook om te beoordelen, want de 3 keer dat ik er nu aan begonnen ben hebben me nog niet veel wijzer gemaakt eigenlijk.
Op het Sigur Ros-forum hadden ze het ook al over dit album en dat wekte mijn nieuwsgierigheid.
Dit ga ik nog veel draaien......... en omdat ik hoe dan ook sterren wil uitdelen is mijn openingsbod 4 (en dan zien we wel of dat nog een andere richting opgaat ja of nee).

avatar van Klumpie
Wat is dit voor een soort muziek, hierboven staat Rock maar dat is vrij breed. Waar kun je het mee vergelijken???

Rock is inderdaad misleidend. Ik moet vaak denken aan de experimentele kant van bv een Sigur Ros, maar ook aan Godspeed You Black Emperor!
En eigenlijk is het onterecht dat ik die namen noem, want het lijkt er niet echt op. Het heeft voor mij persoonlijk een zelfde soort vibe. Het is ook best rauwe muziek.
Moeilijk om te beoordelen, moeilijk om te omschrijven. Misschien dat anderen dat beter kunnen

avatar van Klumpie
Gewoon uitproberen dus.

Klumpie schreef:
Gewoon uitproberen dus.

Ja, en dan maar zien.

Nu boeit het me enorm, grote kans dat als ik het morgen op een wat vroeger tijdstip draai het toch eigenlijk niet zo vind. Misschien gaat het me meer en meer boeien, misschien blijft het hierbij. Ik heb echt geen idee. Meestal weet ik al heel snel welke kant het op zal gaan. In dit geval niet.
Voor mij best "zware kost".

avatar van Jochempie
Redelijk vaag album, ik ga nog geen stem geven maar ik vond em wel goed bij de eerste keer. Ik ben fan van Boris maar Sunn0))) ken ik nog niet goed genoeg.

avatar van himpie
ben erg benieuwd. moest erg wennen aan de laatste cd van boris, maar ben wel fan van bands als oceansize, isis en mogwai. neem aan dat er weer van die minutenlange nummers tussen zitten met dat hele rauwe gitaargejengel.

avatar van Paalhaas
himpie schreef:
van die minutenlange nummers

nicolas
wat een rare naam! sun o))) é boris?

avatar van Jochempie
Het zijn 2 bands

Sunn 0)))
Boris

Sietse
en ik vind hem erg tegenvallen na een keer luisteren.

leuke ideeen maar afwerking ben ik niet kapot van.

3.5 voor nu

avatar van Exfrozen
1,5
Oei oei, deed mezelf hier geen plezier mee, maar even een vraagje lijkt dit album op Sunn O))) - Black One, want die zag ik laatst staan voor mooi prijsje. Nu ik dit heb gehoord denk ik gelukkig niet gekocht, of gaat er dan iets moois voorbij?

Sietse
nee, lijkt er niet op. Althans, idee is ongeveer hetzelfde maar de afwerking is hier stukken minder. En ook is hier duidelijk de invloed van Boris te horen, wat in dit geval gewoon ook niet lekker uitpakt.

Ik zou gewoon eens die Sunn O))) gaan luisteren, want dat is toch zeker wel een heel erg sterk album.

avatar van Erikpol
Nooit van gehoord, maar wel grappig dat deze tegelijk uitkomt met onze eigen Boris....

nou, tof

deze boris maakt trouwens al wel wat langer muziek dan "onze" boris.
En is ook een stuk beter interessanter als je het mij vraagt.

godlydevil7
dit is inderdaad wel mooie muziek, een beetje vaag vind ik het alleen(misschien is dat ook juist het mooie eraan)

ik luister het album nu vrij vaak, en vind het ook heel goed, ik vind dit album wel 4* waard, misschien later nog wel meer

vage cd die mij ook na een aantal malen beluisterd te hebben niet kan bekoren.

voltazy
momenteel een 4, kan nog naar 4,5 in loop van de tijd
lekker vaag houd ik wel van

DevendraBan
De reden waarom ik deze plaat blijf proberen is "The Sinking Belle (Blue Sheep)". Zo ijzingwekkend mooi, echt prachtig. De rest is goed, zeker niet slecht maar blijft me niet echt bij.
3.5* (vooral voor "The Sinking Belle (Blue Sheep)")

avatar van nuf
nuf
ik ben gek op boris, en van sunn O))) kan ik eigenlijk niet echt hoogte krijgen. Dus een leuk uitprobeerseltje . wat een samenwerking!! wel een goed album naar mijn mening, het "the sinking belle (Blue sheep) is wel het mooiste nummer op de plaat.

voorlopig (2x geluisterd) heb ik een 3.5 staan

avatar van henk_loos
Wat een geweldige plaat.. Dankzij "Altar"heb ik eindelijk hoogte kunnen krijgen van SunnO))). Ik begreep het eerst gewoon niet, maar nu laat het me niet meer los.

Ik was op zoek naar Black One, maar ik was toevallig kin Nijmegen en daar hadden ze die niet. Wel kreeg ik toen een promo editie van de Southern Lord cd versie van dit album in mn handen gedrukt van die verkoper, met de boodschap, voor ongeveer een 10je is ie van jou.
Ja in zo'n geval is het dan toch een kwestie van meenemen, maar ik mis wel de nrs 7,8 en 9 die hier wel staan dus.

Anyway, leuke samensmelting, maar je hoort meer losse invloeden ipv 1 geheel vaak en t had gewoon beter gekunt denk ik. 3.5* voor nu, misschien later een halfje omhoog.

avatar van Sater
Een tientje voor een promo is je reinste oplichterij!

Damn ja zeg!

hij zat er uiteindelijk wat onder, waar ie op 7 uitkwam. Toch, dat tegen de cd versie van 19 euro daar, met dezelfde nrs leek t me wel een goeie deal.
Misschien heeft ie me inderdaad genaait, maargoed dan zal ik de volgende keer wat beter opletten. Wais eigenllijk allang blij dat ik die muziek voor die prijs had.

avatar van Nakur
Ik ben toch positief over dit samenwerkingsverbond. De electronische lading die sommige nummers mee krijgen, is zowel subtiel als doelstreffend. Grote verrassing is wel The Sinking Bell (Blue Sheep), welke perfect op een Anathema (!) cd had kunnen staan. Toegeven, Sunn O))) en Boris kunnen dit met twee vingers in de neus, maar het is wel genietbaar.

avatar van scabiosa
Een plaat waar beide bands zichzelf overtreffen vind ik. SunnO))) heb ik overlaatst live gezien en eigenlijk is het zo'n groep waar het niet echt gaat om wat ze spelen maar hoe ze het spelen. Op het podium staan een tiental zware lampenversterkers (Ampegs en van het merk Sunn, de O))) komt van het logo, een zon met drie stralen of zo...), met die versterkers creëren de heren een drone die het hele optreden blijft voortduren en aanzwellen, nogal hypnotiserend, de term 'doom' is nooit ver weg.
Hier op altar vind ik het muzikaal toch heel wat sterker en afwisselender: er zijn drums, er is zang en in elk nummer slaan ze een andere zijweg in.
Een boeiende plaat en interessant huiswerk voor drone-, stoner-, doom- en postrockliefhebbers.

Zit deze nu weer te luisteren toevallig. Dat laatste nummer (HerLipsWereWetWithVenom) is echt meesterlijk!