Job for a Cowboy - Doom (2005)

Label: Metal Blade

1. Catharsis for the Buried (Intro) (0:55)
  2. Entombment of a Machine (4:07)
  3. Relinquished (4:52)
  4. Knee Deep (4:30)
  5. Suspended by the Throat (4:45)
  6. The Rising Tide (4:15)
avatar van Yak
Yak
Dit album was dubbel toegevoegd, ik heb de laatst toegevoegde versie (6 januari) verwijderd.

avatar van Confessor
Mijn excuus!
Had ik iets over het hoofd gezien tijdens het toevoegen?

Ontopic:
Leuke band, grappige CD!
De zanger lijkt te zijn weggelopen uit een death-metal band en een band in de stijl van Dillinger Escape plan te hebben geformeerd.

ik zie de gelijkenis met dillinger niet echt, maar dat is wel een van de betere metalbands van de laatste jaren.

ultiem brute deathcore met pig grunts en grindachtige drums. veel dubbele bass, veel blastbeats.

trouwens een fantastische live band. de zanger schreeuwt bijna exact hetzelfde live als op plaat.

avatar van Onslaught
Geen echte uitschieters op deze plaat, maar zeker bruut om naar te luisteren. Echt één van de betere deathcore bands tot nu toe.

4.0*

bennerd
Ha, nog een album uit de tijd dat deathcore nog deathcore moest worden.

Job for a Cowboy maakt op deze belangrijke EP een erg chaotische mix tussen death metal, grindcore en hardcore. De muziek is verwoestend, verwarrend en dodelijk. Er wordt hyperactief gebruikt gemaakt van grunts, pig squeals en screams. De zanger lijkt veel te willen doen in weinig tijd en blijkt daar de perfecte instrumentale ondersteuning voor meegekregen te hebben. Een riff wordt nooit te lang herhaald, de chaos wordt constant opgebouwd.

Het heeft allemaal meerdere luisterbeurten nodig om de ware kwaliteit van deze berg dissonantie in te zien. Hier en daar ontdek je dan een erg goede, doch niet zo extreem opvallende breakdown en een enorm catchy riff.

Ik zei dat deze EP belangrijk is. Waarom? Wel, dit werkje heeft ervoor gezorgd dat deathcore deathcore werd en dat het genre een enorme populariteit meekreeg. De (piepjonge) band werd zo goed mogelijk gepromoot door Metal Blade, en sindsdien wil ieder label een eigen deathcore band.

Het werkje is uitgegroeid tot een klassieker binnen het genre, en maakte dat deathcore vorm kreeg. Zowat iedere fan van de extremere metalen kent Entombment of a Machine toch?

Classic. BREE BREE!

Opzich heb ik niks tegen harde muziek en keihard schreeuwen en brullen, maar er is 1 ding waar ik een hekel aan heb:
Helaas Pig Squeals.
En wat betreft JfaC?
juist....
niks voor mij dus.

avatar van Metalhead99
Niet mijn ding, ik kom niet hoger dan 2,5*.

avatar van Thestrals
Er zit toch ook nog een 7e nummer op? -Hidden Track?- of ben ik nou in de war? ; D

bennerd
In de 2007 re-release zit een bonus track, Entities, als ik wikipedia mag geloven. Ik ken de track niet, eens opzoeken.