Hieroglyphics - Full Circle (2003)

Label: Hieroglyphics

15. Full Circle (4:39)

met Goapele

16. 7 Sixes (4:48)
avatar van Reijersen
Ik zag dit album staan. Nog nooit van gehoord. Wat kan ik verwachten?

Het enige wat ik hiervan weet is dat Del tha Funkee Homosapien achter deze groep zit en dat is meestal een goed teken. Volgens mij is dit album destijds goed ontvangen. Hiphop volgens de oude school zeg maar.

avatar van HammerHead
Ik heb even de tracklist aangepast, omdat de helft van de nummers er dubbel op stond. Eventuele favoriete nummers moeten dus opnieuw aangevinkt worden.

roeland
woo, de eerste 6 nummers heb ik gedownload en klinken lekker! ben benieuwd naar de rest.

avatar van Sjaakspeare
Op het gebied van creativiteit met rijm is dit een absoluut hoogtepunt in de hiphop. Waar '93 Til Infinity vooral op het gebied van intonatie onnavolgbaar was, spreiden met name Pep Love en Tajai hier rijmvaardigheden ten toon waar menig literair dichter verrukt de mondhoeken door op zou lichten. Vijf woorden die middels klankrijm aan elkaar verbonden zijn in één regel is geen zeldzaamheid op dit album. Naast dergelijke ongekende manifestaties van binnenrijm sta ik ook keer op keer versteld van de hoeveelheid klinkerrijm die deze plaat rijk is:

''Classical massacres occur in a flash:
A blur, smashin' our hammer
Then when we clash with words''

Het lijkt er bij vlagen op dat er fonetisch geen betere optie voor handen was dan die de heren van Hieroglyphics aangegrepen hebben op dit album. Er zitten geen eenduidige boodschappen achter en de samenhang in de verschillende verzen is vaak ver te zoeken, maar de klankharmonie is majestueus. Het lijkt wel alsof dit album tonnen aan smeergeld betaald heeft aan mijn geestdrift, waardoor deze zich nu meester maakt van mij. Geweldig. Jammer dat de beats nogal snel 'slap' te noemen zijn.

avatar van -SprayIt-
Toch wel ondergewaardeerd hier vind ik, keiharde plaat!