This Beautiful Mess - Temper the Wind to the Shorn Lamb (2003)

Label: Sally Forth

1. Come On, Come All (4:28)
  2. Kid of Thee (4:51)
  3. Up the Barricades (4:31)
  4. For Me Ten Others (4:18)
  5. Everything Is Held Now (7:06)
  6. For the Life of Me (3:41)
  7. Don't Go There (4:57)
  8. Avignon (3:15)
  9. Wood for Trees (5:53)
  10. Refugee (5:38)
  11. Did You Mean It to Be a Fight? (3:28)
JonnieBrasco
Op allmusic.com wordt deze band aangeduid als 'follower' van o.a. Sigur Rós met als stijlen: space rock, experimental ambient, shoegaze. Dat plus het hoge gemiddelde tot nu toe en het feit dat ze uit Nederland komen betekent dat ik hier maar eens snel achteraan moet!

avatar van Martin Visser
Dat moet je zeker doen. Al vind ik ze persoonlijk niet erg op Sigur Rós lijken. Ze hebben nu twee albums gemaakt, die allebei heel erg goed zijn. Misschien ken je de bands At the close of every day of The spirit that guides us. Met die twee bands hebben ze nauwe banden omdat verschillende bandleden in alledrie zitten. Over At the close kun je veel lezen op de 3voo12-site. Bij de VPRO zijn ze er gek op.

avatar van StuF
dit vind ik echt gruwelijk mooi!

avatar van dynamo d
Zo zo: goede kritieken en uit Nederland. Dat maakt me erg nieuwsgierig. Is dit ook in de betere platenzaken verkrijgbaar?
Uit welke plaats komt deze band?

avatar van cornucopia
Mooie plaat! Ik vind de opener zo schoon...

avatar van jtsterkenburg
Heb hem vanochtend binnengekregen! Had hem al in 80kbps mp3tjes van een of ander forum dus ik ben erg blij dat ik hem nu eindelijk heb. Ik was al fan van falling on deaf ears die ik al een tijdje heb, maar deze jongens (en vrouw) zijn wel gegroeid zeg sinds dat album! De compsities zitten veel ingenieuzer in elkaar, en kunnen wat dat betreft wel vergeleken worden met een band als radiohead. Een ander pluspunt vind ik de rust in dit album. Come on, come all is inderdaad een supermooi nummer en misschien wel gelijk het hoogtepunt van het album. Ik vindt dit meer een album waarbij je na elke luisterbeurt weer een nieuwe favoriet hebt. Ik heb dat eigenlijk met al mijn favoriete albums. Away with the swine moeten mensen die dit leuk vinden trouwens ook proberen, want daar staat het wonderschone songs of grace op! 5 sterren voor het beste album van nederlandse bodem (ook volgens de officiële ranglijst trouwens, staat bij meer toplijsten op nr1) .

avatar van Hermy
Mooi en volledig terecht dat dit album zo goed gewaardeerd wordt. Ik gooi em maar eens naar 5* (ik dacht eigenlijk dat ik dat al had gegeven).
Ik vind dit album trouwens wel een stukje beter dan Away With the Swine wat in dezelfde tijd is opgenomen.

avatar van beruk
Hebem gister kado gekregen van mn muziek maatje, zit em nu voor de eerste keer te luisteren. Moet er erg aan wennen....
nog maar eens een paar keer luisteren
bij het op de rotatie lijst zetten zag ik het, naam van de band is een titel van een cd van sixpence none the richer, als je dat mixt met radiohead en het regent de hele dag en je vriendinnetje is er ook al vandoor dan heb je ongeveer de sfeer van deze plaat. The sundays vind ik nog wel leuk maar dit is me toch te nineties hoor....

avatar van Helicon
Zulke prachtige intense muziek, en nog van eigen bodem ook!

avatar van battersea
Uitstekend albummetje. Verscheidene nummers gaan door merg en been, vooral Everythimng is held now mag er wezen. Niet al te vrolijke sfeer overigens. De combi met zanefgeres Lydia Weever is top.

avatar van Hilbi
Schitterend album, veel emotie in de zang, meeslepende muziek.

avatar van Tegid.mzk
Ik moest eerst erg wennen aan deze muziek, maar nu vind ik het ronduit schitterend. Het doet denken aan Radiohead en het nummer Refugee doet me denken aan Sigur Rós. Verder heeft het ook wel echt een heel eigen stijl. Mijn favorieten zijn Come On, Come All, Don't Go There en Refugee.

avatar van wendyvortex
Wat positief allemaal: Dit noem ik gewoon Radiohead-plagiaat. Jammer hun eerste album was nog redelijk veelbelovend.

deric raven
Ik hoor hier geen Sigur Rós of Radiohead in terug. Wel een zeer geslaagd Nederlands product.

avatar van robbrouwer58
Doet me soms aan de Comsat Angels denken, maar evenzo goed een geweldig muzikaal bandje. Een nieuwe cd zou mooi zijn! Bestaan ze nog?

avatar van Helicon
Ze bestaan nog zeker. Op het moment zijn ze bezig met een nieuw begreep ik. Op onderstaande hyves kun je een drietal demo's beluisteren.

En wat voor demo's!! Zealots is echt geweldig, krijgt tranen in m'n ogen van dat refrein. Volgens mij is het de bedoeling dat er dit najaar een nieuwe cd uitkomt.

avatar van snarf349
Wood for Trees is zo'n zeldzaam mooi nummer waarin jezelf helemaal in weg kunt kwijnen. Al vanaf de eerste noot is het raak, schiet er zowat van vol.

Mooi album van eigen bodem dat me toch een klein beetje teleurstelde. Ik had enorme hoop dat dit het wel eens zou kunnen zijn gezien alle opmerkingen hierover. Namen als Sigur Rós of Radiohead doen het bij mij al snel goed maar die hoor ik er niet in terug en ik ervaar ook niet dat betoverende dat die twee soms wel kunnen veroorzaken bij mij.
Ik kan het niet helpen maar ik hoor hier de oerdegelijkheid van Daryll-Ann of Johan, niet omdat ze daar op lijken, maar het heeft iets 'down to earths' (typisch Nederlands misschien?) en net als bij die bands ontstaat er bij mij al snel een soort gezapigheid. Het is allemaal zo netjes, nuchter en weet daardoor niet voldoende te boeien om mij in hoger sferen terecht doen komen.
Daarmee impliceer ik niet dat het dus slecht is, maar het is gewoon ietwat saai in mijn oren.
Kortom: een prima album maar iets meer pit had het boeiender gemaakt. Nu blijft het steken op 3,5*.

@aERodynamIC het duurde bij mij wel even voor het kwartje viel en ik ze een paar keer live heb gezien. Dit album staat inmiddels in mijn top 10 favoriete albums ooit, al blijft het natuurlijk een kwestie van smaak. Dat het randje net wat scherper had gemogen ben ik wel met je eens.

Op Youtube staan een paar live-filmpjes die de moeite waard zijn: YouTube - This Beautiful Mess - Wood For Trees
YouTube - This Beautiful Mess - Up The Barricades

avatar van snarf349
"Wood For Trees" live in de regen, onder de paraplu, hoe mooi wil je het hebben.

avatar van beachlicious
Tof album!! Grijs gedraaid!

Ik had nog nooit van deze band gehoord, toen ik tweedehands een cd aanschafte. En ben zeer aangenaam verrast. Mooie muziek. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde bands worden in de commentaren genoemd als vergelijkingsmateriaal. Zo nu en dan Radiohead maar ook Red House Painters. Naar ik begreep komt de inspiratie nog uit de 80 jarenbands zoals the Cure. Wat dat betreft kunnen ze geschaard worden onder emo muziek.
De titel van de plaat is een citaat uit de Bijbel van de profeet Jeremia. Ik heb de teksten nog niet bestudeerd, maar ze hebben ook opgetreden op het christelijke Flevo Festival.
De plaat is geproduceerd, afwisselend en men pakt soms mooi uit met een veelvoud aan instrumenten. Maar dan kan er ook ineens een mooi kaal nummer volgen.
Op hun site lees ik dat de site in revisie is en dat men bezig is met een nieuw album. Maar of dat echt zo is moet nog blijken.
Toch echt verrast dor deze band uit Vlissingen.