Peter Hammill - Everyone You Hold (1997)

Label: Fie

1. Everyone You Hold (6:00)
  2. Personality (6:07)
  3. Nothing Comes (3:56)
  4. From the Safe House (6:13)
  5. Phosphorescence (5:11)
  6. Falling Open (6:14)
  7. Bubble (6:30)
  8. Can Do (6:50)
  9. Tenderness (4:52)
Mooi ingetogen album.

Deranged schreef:
Mooi ingetogen album.

Ik ken alleen de nummers Phosphorescence en Tenderness; als die garant staan voor het hele album dan denk ik dat er weer een Hammill bij komt in mijn cd-kast.

avatar van Deranged
Ja, dat is de stijl van het hele album wel ongeveer. Het is zeker een aanrader. Nummers als Personality en Nothing Comes zijn echt prachtig.

aERodynamIC schreef:

En, heeft u hem al geluisterd?

Nog niet beluisterd maar dat gaat zeker nog een keer gebeuren.

Deranged schreef:
En, heeft u hem al geluisterd?

Moest er toch een keer van komen he, dus ik kan nu volmondig ja antwoorden op deze vraag. Het heeft bijna een jaar moeten duren eer ik een stem ben gaan uitbrengen en een commentaar plaats.
Op de verzamelaar The Thin Man Sings the Ballads staan de nummers Tenderness en Phosphorescence en daar was ik zoals ik eerder al zei al mee bekend en dat was genoeg om nieuwsgierig te zijn naar de rest.
Die 'rest' begint met Everyone You Hold wat een beetje een ongrijpbaar sfeertje heeft. Heel eerlijk gezegd vind ik de electronica niet zo'n heel mooie toevoeging terwijl ik het nummer an sich wel sterk vind, laat staan de schitterende zang. Een wat aarzelend begin voor mij dat snel overloopt in Personality. Best een zwaar nummer met aardig wat acrobatiek zowel muzikaal als vocaal zonder wereldvreemd of artistiekerig te zijn. Maar om nu te zeggen dat het hap-slik-weg muziek is....nee.
Ook Nothing Comes is geen luchtig werkje maar ik vind het wel heel erg geslaagd maar dat is niet zo moeilijk voor mij als liefhebber van piano of viool (ik twijfel even of het hier geen alt-viool is). Schitterende klanken die niet ieders oren zullen strelen maar in elk geval wel de mijne. Dit is behoort zeker wel tot mijn favorieten.
From the Safe House kent ook weer die meerstemmige zang van Hammill en doet me heel in de verte denken aan het wat donkerder werk van Kate Bush. Het zit vernuftig in elkaar en komt toch ook niet al te moeilijk over ook al blijft het pittige kost.
Phosphorescence valt ook op door de zang waar Hammill meerdere lagen over elkaar heen uitsmeert en dat fantastisch kan zeker ook hoe hij het jongenskoortje er doorheen vermengt: hoe soepel, hoe virtuoos. Prachtnummer!
Falling Open heeft iets verhevens in zich (ik zou haast kerkelijks willen zeggen). Tegelijkertijd straalt het ook iets naargeestigs uit zonder dat de muziek spooky is.
Bubble borduurt daar wat op voort, maar klinkt veel hemelser. Als er zoiets als de hemel bestaat dan is dit het grote witte licht waar men het dan over heeft. Niet zozeer omdat ik dit een hemels nummer vind, maar de pompeusheid van de synths en de hele stijl staan voor mij gelijk aan een groot verblindend, wit licht en vandaar deze misschien wat ver gezochte vergelijking.
Can Do stoeit wat met stijlen en doet me heel in de verte denken aan een zwaardere variant van The Police.
Afsluiter Tenderness vind ik als nummer goed gerangschikt op dit album: het vormt de perfecte afsluiter van dit soms wat lastige album. Het klinkt luchtiger en toegankelijker terwijl dit album in z'n geheel nog niet eens zo zwaar is in vergelijk met ander werk van de man.
Het toont wel zijn veelzijdigheid aan en ik kan toch wel zeggen dat het jammer is dat dit blijkbaar alleen maar is weggelegd voor een select groepje liefhebbers en/of VanDerGraafGenerator fans.
Het verdient zeker meer....

avatar van Deranged
Dit is toch wel een van mijn favoriete Hammill albums. Wederom een unicum binnen zijn zeer uitgebreide oeuvre. Wat een wereldartiest is dit toch. We mogen met z'n allen echt heel dankbaar zijn voor zijn geweldige en uiterst rijkelijke output.. Zijn veelzijdige creativiteit maakt hem absoluut tot een van de groten der Aarde, en iedereen zou eigenlijk naar hem moeten luisteren. Ik laat wel eens wat Peter Hammill horen aan bekenden en dan zeg ik er altijd bij dat het zelfbelediging is om geen liefhebber te zijn.

Bij deze een ode aan de heer Peter Hammill. Bedankt voor al je prachtige werk waar wij die weten zo van blijven genieten.

Aquila
Een kleine teleurstelling, dit album dat heel goed het tweede deel uit de B-Calm serie had kunnen zijn. Hammill wordt een (veel) oudere man ineens (dat je bij de live shows nauwelijks terugziet), maar met zo'n cover natuurlijk wel. Zeker een kleine teleurstelling na zijn vorige plaat "X My Heart"(nog niet in de database) dat ik de beste vind van zijn jaren 90 periode. Eigenlijk bevat het album geen enkel hoogtepunt, waar tegenover staat dat er ook geen dieptepunten zijn, hoewel een nummer als "Falling Open" mijn dan in verwarring achterlaat. Ik kan er niks mee. Op "Phosporessence" zijn een paar fraaie sopraan vocalen van zijn dochters te horen. Ook positief: de teksten zijn de beste sinds "pH7" of zelfs "The Future Now" als je 't mij vraagt, maar het is me allemaal wat te zoet en liefjes met die viool arrangementen en toetsen. En hoewel "Bubble" in een live setting nog wel redelijk overtuigens is, is de opening van het album het sterkste deel.

highlights: geen!
lowlight: Falling Open

avatar van thedunno
Een album waar ik een beetje een haat/liefde verhouding mee heb.
Sublieme nummers als Phosphorescence en From the safe house worden afgewisseld met ,voor Hammill begrippen, niemendalletjes als Can Do en Personality.

Dit album is eigenlijk nr 2 van de 'be calm' series. het niveua van fireship wordt echer niet gehaald.