Bob James - Touchdown (1979)

Jazz
Label: Koch

1. Angela Theme (Theme from "Taxi") (5:45)
  2. Touchdown (5:44)
  3. I Want to Thank You (Very Much) (7:10)
  4. Sun Runner (6:19)
  5. Caribbean Nights (9:20)
avatar van Chet
Op zich wel grappig: na Bob James 1 kwam 2, toen 3, toen 4 en toen Heads en geen 5. Op de hoes stond echter een vijf dollarcents munt, dus toch een kleine verwijzing. Dit 6e album heet Touchdown en hoeveel punten krijg je in American Football bij een Touchdown?
Zes dus.

Touchdown (1978) opent met Angela, het thema van de serie Taxi (een bij mij totaal onbekende serie overigens, maar dit terzijde). Een relaxt rustig nummer.

Het titelnummer Touchdown is wat meer uptempo, ja misschien zelfs wel een beetje funky te noemen. Sanborn blaast lekker mee op de sax.

I want to thank you very much met, naast de Fender van Bob, evenals op voorgaande albums, een flink aandeel voor fluitist Hubert Laws. Voor het eerst horen we in dit nummer de aanwezigheid van gitarist Earl Klugh. Blijkbaar is dit goed bevallen want een jaar na het verschijnen van dit album verschijnt one on one van James/Klugh.

Ook op Sun runner horen we wederom de akoestische gitaar van Earl Klugh en de dwarsfluit van Laws (pas bij het terugluisteren van de albums valt mij op hoe prominent aanwezig Hubert Laws op die eerste albums is).

Het laatste nummer Caribbean nights is met ruim negen minuten het langste nummer van de CD/LP. Het hele album duurt maar 34 minuten overigens en dan moest je vroeger ook nog na een kwartiertje opstaan om de plaat te draaien. Wat zijn we heden ten dage toch verwend met de streamingdiensten…….
Dit laatste nummer heeft, met een beetje fantasie, een beetje een reggae / latin ritme vind ik. Lekkere bas van Ron Carter, die tevens zorgdraagt voor een solo op de piccolo bass. Mongo Santamaria is ingehuurd voor de percussie op dit nummer, Earl Klugh op gitaar en, daar is tie weer, Laws op dwarsfluit.

Alle nummers op dit album zijn gecomponeerd en gearrangeerd door Bob James.
Een en ander werd uitgebracht op Columbia/Tappan Zee.