Bob James - Obsession (1987)

Jazz

5. Rain (6:57)
  6. Steady (5:45)
  7. Feel the Fire (4:33)
avatar van Chet
Obsession, het album met de nodige topmuzikanten zoals o.a. Marcus Miller en de gebroeders Brecker, maar……….. zonder drummer.
In eerdere berichten omtrent mijn verzameling Bob James albums heb ik reeds aangegeven dat ik geen liefhebber ben van de drumcomputer.
Dit zorgt zeker voor puntenaftrek bij mijn beoordeling van dit album.

Obsession, het titelnummer is een en al elektronica, waar ik verder weinig over kan melden

Gone Hollywood is goedbedoelde vocale soul, uitgevoerd door zangeres Lisa Fischer. Lisa is vooral bekend omdat zij meer dan twee decennia lang met Mick Jagger op het podium stond zodra Gimme Shelter werd uitgevoerd.

3 A.M. is, net als gone Hollywood, geschreven door drummer Lenny White. Waarom is die man dan niet ingehuurd voor het slagwerk op dit album?
Bob is, voor het eerst op dit album, achter de piano gaan zitten. Klinkt lekker! Gitaarsolo van Nicky Moroch.

Rousseau kent een solo van Michael Brecker op de Steiner EWI. Dit Electric Wind Instrument werd, op speciaal verzoek van Brecker, ontwikkelt en gebouwd door trompettist Nyle Steiner.
Persoonlijk hoor ik liever een ouderwets blaasinstrument (conservatief mannetje ben ik eigenlijk).

Rain start, hoe toepasselijk, met een buitje. Synthesizers, synthesizers en nog eens synthesizers. Nummer zou zo op een album van Vangelis of Jean Michel Jarre kunnen.

Steady………. Meer van hetzelfde. Meest opvallende is de sax solo van Kirk Whalum.

Feel the fire is van bassist Gary King, overigens verder niet aanwezig op Obsession. Marcus Miller neemt de honneurs waar.

Obsession was het debuut van Bob James bij Warner Brothers. Wat mij betreft: niet heel erg geslaagd.
Ik sluit mij aan bij de eerdere en enige stemmer op dit album.