Joseph Arthur - Nuclear Daydream (2006)

Rock / Folk
Label: Lonely Astronaut

1. Too Much to Hide (3:18)
  2. Black Lexus (3:14)
  3. Enough to Get Away (2:47)
  4. Slide Away (4:07)
  5. Electrical Storm (4:50)
  6. You Are Free (4:15)
  7. Automatic Situation (3:29)
  8. When I Was Running Out of Time (3:01)
  9. Don't Tell Your Eyes (3:13)
  10. Don't Give Up on People (2:36)
  11. Woman (4:49)
  12. Nuclear Daydream (4:20)
  13. Can't Let You Stay * (3:54)
  14. Moon in the Skull (Long Way Down) * (4:03)
  15. Flashing Lights and Cockfight * (3:35)
  16. My Eyes Follow You * (3:07)
  17. I Love You * (3:39)
  18. Hard to See * (2:39)
avatar van bloempje24
Ik ben benieuwd... Kijk erg uit naar deze cd!

*Laura*
Jij niet alleen, bloempje! Weet je wanneer hij uitkomt?

avatar van mathias
Een nieuwe Joseph Arthur?! Heerlijk is dat!

*Laura* schreef:
Jij niet alleen, bloempje! Weet je wanneer hij uitkomt?

De release was afgelopen maandag in de VS. Ik hoop dus dat de speciaalzaken de cd binnen een week in bezit hebben.

Recensies wijzen richting "Come to Where I'm From". Enkele sampletjes op amazon.com laten echter een vrij akoestisch geluid horen. Maar dat zijn slechts flarden van 30 seconden.

Ik ben heel benieuwd. Deze staat bovenaan mijn verlanglijstje. Joseph Arthur heeft mij nog nooit teleurgesteld

*Laura*
Mij ook nog niet, dus het zal allicht niet lang duren alvorens ik deze cd in huis haal.

avatar van bloempje24
De eerste luisterbeurt er net op zitten. Moet even bezinken voordat ik goed kan beschrijven hoe het album in elkaar zit en hoe het klinkt. Ik ben zeker niet ontevreden en voor mij staat al vast dat deze beter is dan de vorige (het was opgeblazen "Our shadows will remain"). Een uitgebreidere reactie zal ik snel posten!

Joseph Arthur – Nuclear daydream

Ik kwam in 2002 voor het eerst in aanraking met Joseph Arthur via een vrij lovende recensie over zijn 3e cd “Redemption's Son”. Ik was erg onder de indruk van zijn muziek en zijn kenmerkende beheersing van het sampelen van zijn eigen stem in verschillende muzieklagen.

In korte tijd schafte ik zijn tot dan toe schare oeuvre aan en bij iedere cd had ik hetzelfde gevoel. Ik hoorde mooie donkere klanken met af en toe prachtige flitsen van licht en geluk. Bij een eerste beluistering ietwat zwaar op de maag en moeilijk te behappen, maar een kenmerkende groeidiamant van jewelste. Ik heb dan ook lang uitgekeken naar zijn nieuwste release en vorige week was het dan zover. Wat kan ik verwachten van een nieuwe Joseph Arthur? Iedere cd heeft zijn eigen geluid en ik hoopte op een meer ingetogen plaat dan het vrij bombastische, maar goed ontvangen “Our Shadows Will Remain” uit 2004.

Mijn hoop werd bevestigd bij de eerste beluistering. Nuclear daydream is een meer ingetogen plaat en start vanuit een akoestische basis. Dit betekent niet dat de nummers niet verder gaan dan de kenmerkende man met gitaar, het is slechts een basis van waaruit Joseph Arthur zijn kenmerkende klankbord ten gehore brengt. De enige referentie die ik kan maken met zijn oudere werk is het prachtige “Echo Park” van zijn vorige cd. Vind je dit nummer mooi, dan kun je Nuclear daydream blind aanschaffen.

Hoogtepunt na drie á vier beluisteringen is het prachtige “Electrical storm”. Hier lukt het Joseph om een akoestisch nummer met op de achtergrond vreselijk veel lagen en geluiden om te bouwen tot een intens en spookachtig landschap. Zo hoor ik hem het liefst! Joseph Arthur heeft zijn demonen nog niet weten uit te bannen en dat levert ons wederom een prachtplaat op. Ik laat dit album nog even bezinken alvorens een definitieve score achter te laten, maar voorlopig doet een verdiende 4**** recht aan zijn talent.

Extra: omdat Joseph Arthur amper cd’s verkoopt zijn grote delen van zijn albums gratis te beluisteren op zijn eigen website en op sites van zijn eigen label. Het nummer Electrical Storm kan gratis beluisterd worden en is o.a. hier te downloaden.

avatar van bloempje24
Vanaf zijn website is één extra nummer (gratis) te downloaden: LAST TRAIN TO ITHACA

Prachtig album, weer wat meer akkoestischere feel dan z'n vorige (die ook zeer tof is). Heerlijke nummers, verbaas me er nog steeds over dat 'ie nog nergens echt is doorgebroken.. maar ja dat is misschien ook maar beter eigenlijk voordat hij zo'n top40-singer/songwriter wordt want daar hebben we al genoeg van..

4****

anathema
Hè gelukkig weer eentje van Joseph Arthur. Niet echt anders dan wat hij hiervoor heeft gedaan, maar wel weer erg mooi. Sowieso 4*

avatar van Kronos
In 2009 is dit prachtige album in limited edition op dubbel vinyl uitgebracht met zes extra nummers die samen met de rest van Nuclear Daydream in de studio werden opgenomen.

Social_Mask
Jammer van dat Jezusnummer. Kan daar niet zo goed tegen.

Ook deze staat al meer dan vier jaar in mijn kast te blinken zonder beluisteren. Had ik geweten dat dit zo'n goeie cd was, had ik'm al veel eerder geluisterd. Ook weer eentje dat ik kocht voor 2,00 € in de outletstore van Free Record Shop in Olen. Eerlijk gezegd, daar kon je wel koopjes doen !