Lenny Kravitz - Circus (1995)

Label: Virgin

1. Rock & Roll Is Dead (3:23)
  2. Circus (4:48)
  3. Beyond the 7th Sky (4:54)
  4. Tunnel Vision (4:19)
  5. Can't Get You Off My Mind (4:34)
  6. Magdalene (3:48)
  7. God Is Love (4:26)
  8. Thin Ice (5:33)
  9. Don't Go and Put a Bullet in Your Head (4:22)
  10. In My Life Today (6:29)
  11. Resurrection (4:28)
Niet bepaald het beste werk van Kravitz. Zijn eerste blijft een meesterwerk voor mij, zijn tweede was een mooie opvolger, bij zijn derde ging ik meer en meer twijfelen en bij deze haakte ik af. Heb "5" nog wel gekregen voor mijn verjaardag en die viel niet eens tegen, maar dit album vond ik niet veel.

avatar van starbright boy
aERodynamIC schreef:

Ik heb precies op dezelfde manier naar Kravitz geluisterd. Daarna nooit meer album van 'm gehoord. Z'n singles maakten geen enkele interesse bij me wakker. En zelfs de twee eerste platen zijn weggezakt tot niveau jeugdsentiment.

avatar van c-moon
Aero & Starbright: Same story here!

LET LOVE RULE vond ik grandioos. MAMA SAID gewoon heel goed.. en dan ben ik eigenlijk afgeheaakt...

Toen ik hem vervolgens op Rock Werchter, na een halfuur (!) te laat opgekomen zijn onstage, nog eens deen egotrip show zag uitvoeren van jewelste had ik het helemaal gehad. (en ik die dacht dat hij voor de MUZIEK kwam...)
Pas op: Slécht was het live zeker niet, maar fenomenaal goed nu ook weer niet...

avatar van lebowski
Dat openingsnummer vind ik anders wel één van z'n toppers.

avatar van FunkStar
In 1995 kwam Lenny met deze CD op de proppen. Het leek of Lenny een iets andere weg ingeslagen was.
De mooie retro sound van Lenny maakte plaats voor een wat bombastisch geluid. Er staan wel wat aardige nummers op Circus, Rock n Roll Is Dead en het prachtige Can't Get You Off My Mind.

avatar van king_arthur
Dit is inderdaad het minste album van mijnheer Kravitz. Die lijn was inderdaad al ingezet met ´Are You Gonna Go My Way´. Dat album beloofde veel goeds met het nummer ´Are You Gonna Go My Way´, maar het merendeel van de nummers op dat album zijn ook onder de maat.

Tja, en wat live betreft waren zijn eerste optredens in Nederland in Paradiso en Vredenburgh echt helemaal geweldig. Tot nu toe blijft dat het beste wat ik ooit live heb meegemaakt (en dat is nogal wat met naast regelmatig zelf concerten bezoeken ook een aantal jaar ordebewaking in je broekzak).

Daarna (na zijn 2e album) nog eens een optreden van hem in Ahoy' beleefd en dat was gewoon stukken minder en te veel op het grote publiek gericht.

EVANSHEWSON
FunkStar schreef:

Ik vind Lenny hier vooral weinig inspirerend.
Het lijkt wel een goedkope Led Zeppelin-imitatie.
Vind het origineel dan stukken beter;

Voor mij ongetwijfeld zijn minst leuke plaat, ook
al blijf ik een fan.
Hij kwam met véél beter materiaal aanzetten na deze,
denk dat hij zelf doorhad dat hij een tandje moest bijsteken...

2.5 sterretjes die niet al te erg fonkelen....

avatar van JSvdK
Eigenlijk vind ik dit vreemd genoeg een van z'n beste albums. Ik begrijp mezelf eigenlijk niet helemaal gezien jullie bovenstaande berichtjes. Hoewel ik 'Don't Go And Put A Bullet In Your Head' een onwijze turn-off vind, is de rest toch wel ok, met als ster-nummers 'Thin Ice' en 'Resurrection'.

avatar van Reijersen
Het slechtste werk van Kravitz denk ik zo. Heb nu alles van deze man gehoord en deze is gewoonweg saai. Het klinkt allemaal teveel op de automatische piloot.

Geweldigenoten
Oepsss... ben ik dan samen met JSvdK hier, die dit juist zijn beste album vind? Ik kan eigenlijk geen enkel nummer op dit album vinden wat mij niet boeit en dat heb ik wel met al zijn overige albums. Er staat er altijd wel 1tje op die gewoon buiten de boot valt.

Vooral Circus, Can't get you, Magdalene, Thin ice en don't go... zijn echt mijn favorieten. Als ik het vergelijk met al zijn andere werk, zet ik deze het meeste op.

Word ik nu verbannen

WernerGSF
During the alternative 90's, Lenny Kravitz was keeping it real.

Haha, volgens mij klopt het ook nog. Ik snap ook niet al die lage waarderingen hier op MusicMeter over Lenny Kravitz, misschien afgunst?

avatar van daoneandonly
Gaat wel.. maar niet zijn slechtste. Eerste 3 nummertjes zijn cool, plus Magdalene en Thin ice, maar de rest vermaakt me niet.
een 3

avatar van Snakeskin
wijkt qua aanpak niet zoveel veel af van de voorgaande platen maar scoort ondanks een aantal goede nummer beduidend lager dan andere platen uit zijn oeuvre

avatar van barrett
Bij het begin van dit album verstond ik helemaal niet waarom dit album hier zo slecht ontvangen werd, want uiteindelijk begint het album zeer belovend.
Maar idd, het is een album die goed begint maar al snel inzakt als een pudding. Ik weet niet persee hoe het komt maar je geloofd de man niet meer. Gij staat te spelen zonder bezieling op dit album, alsof het hem allemaal niet meer kan schelen. Misschien dat we gewoon zijn recept doorhebben, want geef toe het recept van lenny is al langer gekent: een mix van led zeppelin rips, jimi hendrix met een funky stem alla james brown.
Meestal kan het mij niet schelen dat hij zich ze zo immiteert maar bij dit album erger ik mij dus wel.
Maar goed dat ik deze voor slechts 2euro gekocht heb, dit zal dus geen miskoop zijn.

avatar van lennon
lekker donker album van Lenny..

Resurrection vind ik de absolute topper op dit album!

Prince kwam later overigens nog wel met een aardige reactie op de album titel.

Rock 'n roll is alive (and it lives in Minneapolis )

(overigens zijn de 2 dikke vrienden)

avatar van bertus99
starbright boy schreef:

Idem dito. Deze net nog eens gedraaid, maar het is vlees noch bis vind ik. Niet helemaal mislukt, maar niet een plaat om vaak te luisteren.
Het debuut Let love rule, heeft ie nooit overtroffen en dat zal waarschijnlijk ook nooit meer gebeuren. Er is daarna iets met Kravitz gebeurt dat hem tamelijk doorsnee doet klinken.

avatar van lennon
Mensen.. waarom zo negatief over dit album?

Ok, er staan wat slappe momenten op maar:
Circus,
Beyond the 7th Sky
Tunnel Vision
Thin Ice
Resurrection

zijn toch echt wel heel erg de moeite waard en da's net iets minder dan 50%...

Maar voor de Lenny standaarden is dit wel de minste tot dan toe.. (Naar mijn idee heeft Baptism dat stokje overgenomen later)

avatar van djarend
als je niet eens 50% goed vind en dan 3.5 geeft vind ik rijkelijk beloond, zeker omdat het als geheel gewoon inderdaad een matig tot slecht album is, maar goed, iedereen zijn smaak, ik zal er derhalve ook gewoon niet op stemmen

djarend schreef:
als je niet eens 50% goed vind en dan 3.5 geeft vind ik rijkelijk beloond,

Ik zeg dat ik 50% gewoon erg goed vind, en de overige 50% zijn gewoon ok (alleen zijn dat voor mij wat meer gemiddelde nummers) Dus een 3,5 is niet zo raar lijkt me...

avatar van Kronos
Vandaag voor de eerste keer beluisterd en eigenlijlk is het helemaal niet zo'n beroerd album als ik vreesde.

avatar van LucM
Toen ik dit album voor het eerst beluisterde was ik afgehaakt en nu vind ik dat nog steeds een matig en wisselvallig album. Te weinig geïnspireerd, Lenny Kravitz jat teveel van Led Zeppelin (met name de riffs en drumpatronen) maar voegt te weinig aan toe waar dat zijn vorige albums - hoewel die ook veel retro-invloeden bevatten - toch meer eigenheid hadden. Het songmateriaal is ook niet over de ganse linie sterk, de eerste 2 nummers, Can't Get You Off My Mind en Resurrection vind ik wel de betere hierop.

avatar van rkdev
Ik begrijp de kritieken van de meesten op dit prima album van Kravitz niet helemaal.
Tuurlijk kan ik me voorstellen dat mensen bij het vierde album met hetzelfde kunstje misschien gaan afhaken. En ja, er stond geen échte hit op dit album, maar betekent dat dan ook meteen dat de nummers niet goed zouden zijn?

Nee is mijn mening. De eerste 5 nummers zijn erg sterk, met het wonderschone titelnummer als meest positieve uitschieter. En ook de rock liefhebbers worden in deze 5 nummers beloond met 'Rock & Roll Is Dead', 'Beyond the 7th Sky' en 'Tunnel Vision'.

Vanaf 'Magdalene' wordt het allemaal wel iets minder, maar nog steeds van een prima niveau. Al is 'God is Love' en '' wel erg slap. Maar het prima 'Thin Ice' maakt dit weer meteen goed.
Ook zijn de laatste 2 nummers 'In My Life Today' en 'The Resurrection' erg sterk.

avatar van Ronald5150
Lenny Kravitz' debuutplaat "Let Love Rule" heeft hij nooit meer geëvenaard en over het algemeen wordt "Circus" niet als zijn beste werk beschouwd. Ik, daarentegen, vind "Circus" een uitstekende plaat. Deze plaat klinkt donker, en dat bevalt me wel. Opener "Rock & Roll is Dead" zet gelijk de toon met zijn zware maar aanstekelijke riff. "Circus" laat verder ook een divers geluid horen. Zo ontpopt "Tunnel Vision" zich tot een funky nummer en "Thin Ice" heeft heerlijke drum & bass aan het begin aangevuld met een onweerstaanbaar gitaargeluid. Maar met name op de nummers waar Kravitz wat gas terugneemt ontstaan de mooiste liedjes. "Can't Get You off My Mind", "Magdalena" en "In My Life Today" zijn prachtig. "Circus" is wat mij betreft een hoogtepunt uit het oeuvre van Kravitz, licht experimenteel maar vooral donker en melancholisch.

Met terugwerkende kracht vind ik dit toch best een fijne plaat. Toen ie uit kwam in 1996 was ik er niet zo van onder de indruk. Logisch met zo'n voorganger als 'Are You Gonna Go My Way' Maar nu ontdek ik dat er toch een paar leuke tracks op dit album te vinden zijn en dat het een vrij diverse plaat is die best lekker wegluistert. Ik denk dat het mede door het artwork komt wat me toen ook niet aansprak en overhaalde om de plaat te kopen. Nu bijna 20 jaar later moet ik zeggen dat ie op vinyl goed aan te horen is. 1 ster omhoog dus

avatar van Flottante
Kravitz heb ik zo'n twintig jaar al niet meer beluisterd, deze plaat is de laatste die ik van hem ken, vond hem toen best heel goed volgens mij, en bij die vage herinnering wil ik het graag laten.

avatar van Funky Bookie
Ik cind deze plaat niet zo slecht als de meesten.
De eerste nummers rocken heerlijk de pan uit, dan zakt het halverwege wat in elkaar en wordt het aan het eind weer opgetrokken.
Alles behoudt wl de typische Lenny sound die ik na een aantal jaren weer ben gaan waarderen.

avatar van Twinpeaks
Gevonden in de kringloop en na de eerste luisterbeurt weet ik ook meteen weer waarom ik hem toendertijd bij de release niet heb aangeschaft . Het is allemaal vrij standaard .Nu hoeft dat niet heel verkeerd te zijn ,maar na zijn eerste 3 albums had ik er niet zoveel behoefte aan denk ik . Nu is het voor mij een degelijke Kravitzplaat maar nog steeds geen hoogvlieger. De opener en Can't Get You Off My Mind zouden bij mij op een compilatie komen. De rest is behoorlijk inwisselbaar. 3 sterren voor deze.

avatar van Dibbel
Ik vind de waardering hiervoor toch wel wat te laag.
OK, het is niet zo goed als zijn debuutalbum, maar toch zeker de eerste 3 nummers, de ballad Can't Get You Off My Mind en ook In My Life Today zijn toch hele lekkere nummers.
Kravitz heeft het zelf nogal massief en met donderende drums geproduceerd.
Rock 'n' Roll Is Dead haalde de tipparade nog maar rockt o zo lekker weg en had best een hit mogen zijn.
Gaat toch op 3,5 of 4 uit komen na nog een paar keer draaien.