Gambino Family - Ghetto Organized (1998)

Label: No Limit

1. I'm a Baller (4:34)

met Master P, C-Murder en Mia X

2. Childhood Years (4:29)

met C-Murder en Porsha

3. Make'm Bleed (4:21)

met Silkk the Shocker, Fiend en Mr. Serv-On

4. Desperado (3:33)
  5. Drama in My City (3:51)

met KLC en Ghetto Commissions

6. Trapped in a Storm (4:18)

met Mia X en C-Murder

met Magic

11. Studio B (4:01)

met Snoop Dogg

12. Young Gunz (4:21)
  13. Losing My Faith (4:58)
  14. Memories (4:24)
  15. 2 All My Thug Niggaz (4:44)

met Big Ed, Full Blooded en Mac

16. Don't Cry (5:34)

met Fiend, Q.B., Magic en C-Murder

17. Mafiosos (4:15)
  18. U Neva Know (4:03)
avatar van PaulieWalnuts
Tja, voor No Limit begrippen heel aardig. Staan een paar geweldige dirty south beats op, waarbij Don't Cry echt de kroon spant.

avatar van thomzi50
Zo'n vijftien jaar geleden verzamelde ik No Limit-albums, op cd, grotendeels bij elkaar gekocht bij Concerto te Amsterdam. Een deel kon ik niet vinden, was denk ik nooit in Nederland te koop geweest, maar dat bestelde mijn vader dan weleens voor Sinterklaas na via Amazon. Echt duur werd dat nooit, want er waren eind jaren negentig van veel No Limit-cd's zó veel exemplaren gedrukt dat er een enorm overschot bestond. (En een paar platen, dat heeft me ook altijd verbaasd, waren juist weer zéér gewild en zeldzaam.)

Zoals dat gaat met muzikale voorkeuren of zelfs obsessies, ze groeien en nemen af, en toen mijn No Limit-collectie min of meer compleet was en ik Master P voor de honderdste keer in een nummer 'soldier' op 'told ya' hoorde rijmen, had ik er wel even genoeg van. Soms luisterde ik iets terug op Spotify, maar dat was het. En nu kwam ik, ook via Spotify, plots deze Ghetto Organized tegen, van het collectief Gambino Family. Een vintage No Limit-plaat, uit hét No Limit-jaar, in elk geval qua productiviteit: 1998. Het klinkt ook in álle opzichten als typisch No Limit, wat muzikaal gezien uiteraard niet als een compliment is bedoeld. Vrij goedkoop geproduceerd, inhoudelijk compleet voorspelbaar, veel te lang. De heren kunnen bovendien niet écht rappen. En toch, het moet gezegd: een paar goeie bangers. En voor mij voelt het als het weerzien met een oude liefde. Wie wil dat nou niet, van tijd tot tijd?

Overigens, wel opvallend en toch ook niet verbazingwekkend: eind jaren negentig werden zelfs van dit album honderdduizenden exemplaren in Amerika verkocht, zoals van bijna elke NL-release. Deze muziek staat nu al jaren op Spotify, maar de meeste nummers zijn amper de duizend plays gepasseerd. Typerend voor de massahypnose van Master P: even liet hij mensen geloven dat ze dit wilden. Inmiddels weten ze natuurlijk al beter en lopen ze hier met een grote boog omheen.